Provoz

Mezi Olomoucí a Uničovem výhradně pod dohledem ETCS

Skončila modernizace a elektrizace vytížené regionální trati mezi Olomoucí a Uničovem. Od ledna zde mohou jezdit pouze vlaky vybavené mobilní částí evropského zabezpečovače ETCS. Jedná se o první trať s výhradním provozem pod dohledem tohoto moderního systému.

Mobilní část tohoto systému tak musí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody jde o významný milník: „Od roku 2025 bude výhradní provoz ETCS povinný na významné části naší sítě. Spuštění tohoto systému na trati z Olomouce do Uničova je důležitým krokem, protože si zde můžeme společně s dopravci provoz otestovat a vyhnout se tak některým komplikacím, které se zaváděním výhradního provozu evropského zabezpečovače mohou být spojeny.“ I díky instalaci ETCS se maximální rychlost vlaků na této trati zvýšila až na 160 km/h, stanice a zastávky jsou nově bezbariérové, cestujícím slouží opravené výpravní budovy v Bohuňovicích a ve Šternberku. Stanice i zastávky byly vybaveny novým orientačním systémem.

Od začátku platnosti nového jízdního řádu se vlaky vrátily na navazující trať z Uničova do Šumperka, kde během minulých měsíců proběhla rovněž kompletní rekonstrukce a elektrizace. Rychlost vlaků se zvýšila až na 100 km/h, nástupiště ve stanicích a zastávkách jsou nyní bez bariér a v Libině byla zmodernizována tamní výpravní budova. V rámci modernizace vznikla nová zastávka Troubelice střed, která je cestujícím blíže než stávající stanice. Odstranění propadů rychlosti a modernizace přejezdů pak zajistily plynulejší jízdu vlaků a tím i kratší jízdní doby. Od poloviny prosince je tak možné nasadit na celé trati mezi Olomoucí a Šumperkem moderní elektrické vlaky.