Infrastruktura

Opravených výpravních budov stále přibývá, dokončují se i ty velké

Od roku 2016, kdy jsme převzali péči o výpravní budovy, se jich do konce loňského roku opravilo přibližně 320. Další, včetně velkých a památkově chráněných objektů, se momentálně rekonstruují. Ročně jdou na opravy tohoto druhu více než dvě miliardy korun.

Mezi nejvýznamnější projekty, které se loni dokončily, patří jednoznačně oprava fasády Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze nebo rekonstrukce budovy v Havířově. Upravených prostor se dočkali také cestující například ve stanicích Veselí nad Lužnicí, Roztoky u Prahy, Čerčany, Přeštice, Hradec Králové hl. n., Úpořiny, Vimperk, Prachatice a Holešov. Během loňského roku dále pokračovaly významné renovace památkově chráněných nádražních budov, a to v Plzni, Českých Budějovicích a Pardubicích. Intenzivně se pracovalo také na opravě interiérů pražské Fantovy budovy. „Pokud všechno půjde podle plánu, veřejnosti prostory představíme letos na podzim. Pro cestující zde vznikne nová kavárna a také business lounge,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Opravují se také nádražní budovy v Berouně, Vsetíně, Písku, Tachově, Moravském Berouně, Podbořanech, Bohosudově či Kostelci u Jihlavy. Od podzimu mohou cestující v příměstské dopravě využívat i nové prostory v Praze-Vysočanech, kde vznikla nová odbavovací hala. Významná rekonstrukce historické nádražní budovy loni odstartovala ve stanici Teplice v Čechách. První etapa se soustředí na obnovu střechy, celé fasády a 1. nástupiště. Nové objekty se začaly stavět v Aši, Chodově a pražském Radotíně. V průběhu letošního roku by pak měla odstartovat například obnova nádražních budov ve stanicích Ostrava-Vítkovice, Jaroměř, Letohrad, Hodonín či Hlinsko v Čechách.


Otevřela se příjezdová hala českobudějovického nádraží
Významným milníkem v procesu oprav nádražních budov je blížící se konec rekonstrukce památkově chráněného objektu v Českých Budějovicích. Příjezdová hala zdejší stanice začala lidem sloužit od 1. března. Cestující mají k dispozici zatím provizorní pokladny, záchody a nový informační systém. Kompletní oprava pak skončí do závěru letošního roku. Zatím není jisté, zda ve stejném termínu bude hotový i nový hlavní vchod do budovy přímo z Lannovy třídy. V příštím roce se ještě odstraní provizorní pokladny a WC, úpravami projdou také některé venkovní plochy. Oprava historické budovy začala v červnu 2020. V centrální části nádraží je opravená fasáda, sochařská výzdoba, firmy dokončují práce na střeše. Obnovují štukovou výzdobu, opravují vnitřní omítky haly, restaurují erby a mozaiky. V březnu začala oprava severní věže a severního křídla budovy.

V Plzni bude hotovo do konce roku
Plným tempem se opravuje další památkově chráněná budova, konkrétně na hlavním plzeňském nádraží. Obnova 115 let starého objektu začala v květnu 2021, hotovo má být do konce letošního roku. Objekt dostane novou střechu i fasádu. Nejvýraznější změna bude v horní hale, která získá charakter obchodní pasáže. Významným příkladem přerodu již nevyhovujícího objektu v moderní a nejen pro cestující přívětivé prostředí je rovněž památkově chráněná výpravní budova pardubického nádraží. Zde se momentálně připravuje druhá etapa stavebních prací. V současnosti stavbaři kromě opravy kolejiště a nástupišť pracují na centrální výškové části s hotelem, kde kromě jiného instalují eskalátory z odbavovací haly do podchodů, vše má být hotové v první polovině letošního roku. V rámci druhé etapy je v plánu komplexní rekonstrukce nádražní haly, východního provozního křídla a západního křídla s bytovým domem. S výpravní budovou je spojen sedmipatrový hotel, který už prochází rekonstrukcí. V budoucnu v něm bude školicí středisko Správy železnic.