Infrastruktura

Osud výtoňského železničního mostu má v rukou Ministerstvo dopravy

Nahradit novým, nebo opravit? To je asi nejčastější otázka, která momentálně zní ve všech diskuzích týkajících se aktuálního technického stavu železničního mostu na pražské Výtoni a jeho řešení. Odborné posudky hovoří jednoznačně pro stavbu nového mostu.

V polovině ledna prezentovala naše státní organizace výsledky soutěžního dialogu, jehož cílem bylo najít nejvhodnější podobu nového mostu přes Vltavu na pražské Výtoni. Tato prezentace strhla lavinu zájmu o budoucnost památkově chráněného mostu, který je na hranici své životnosti a jeho současný technický stav vyžaduje poměrně rychlé řešení. Původní myšlenku zachovat stávající ocelovou konstrukci pro další plnohodnotný železniční provoz jsme museli opustit. Z výsledků provedených průzkumů vyplynulo, že je neopravitelná a není možné ji zachovat. Již v roce 2018 vyšly tři expertní posudky, ze kterých vyplynulo, že konstrukce mostu jsou opravitelné pouze za předpokladu výměny drtivé většiny prvků. Ocelový most zkrátka narazil na svoje limity, které jsou dány jeho statickým a prostorovým řešením, stejně jako použitým materiálem. Tzv. plávková ocel, z níž je most vyroben, je velmi náchylná na únavové trhliny. Jejich vzniku a šíření nezabrání žádný nátěr.

 

Třetí kolej je nezbytně nutná

Jasně daná je také potřeba realizovat příslušný traťový úsek jako tříkolejný. Vybrané řešení zajistí výrazně vyšší provozní stabilitu, umožní zavedení nových vlakových linek a zlepší kapacitní podmínky pro rozvoj dálkové dopravy směrem na Německo. Výhledově navíc umožní vedení spěšných vlaků mezi hlavním nádražím a nově vybudovanou železniční stanicí na Letišti Václava Havla. Vítězný návrh nového mostu vyhovuje i z architektonického pohledu, respektuje širší okolí, minimálně ovlivňuje sledované panoramatické pohledy a plynule propojuje všechny hlavní pěší trasy a cyklotrasy. Zachovány zůstanou památkově chráněné konstrukce pilířů a předmostí. Plánovaný postup přípravy budeme nadále projednávat se zástupci Národního památkového ústavu, odboru památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy a dalších zainteresovaných složek tak, aby byla nalezena vzájemná shoda.


 

Experti připraví podklady pro konečné rozhodnutí

Ve druhé polovině února se sešla desítka českých a zahraničních expertů, aby shrnula všechny věcné argumenty a navrhla nejlepší řešení i s ohledem na pokud možno co nejkratší omezení na frekventované trase mezi hlavním nádražím a Smíchovem. U šesti ze sedmi otázek našli experti shodu, odpověď na tu nejdůležitější – jaké jsou výhody a nevýhody opravy mostu nebo jeho náhrady – byla známá až po uzávěrce tohoto čísla Moderní železnice. Účastníci kolokvia se shodli na zhodnocení dosud provedených průzkumů, aktuálním stavu mostu, možnostech opravy vzhledem k budoucímu zatížení nebo zhodnocení možností z hlediska památkové péče či na inženýrském pohledu na výsledky soutěžního dialogu. Souhrnné vyjádření k celé problematice dostane ministr dopravy Martin Kupka, poslouží jako podklad pro jeho výsledné rozhodnutí. Pokud půjde vše podle plánu, výstavba nového mostu začne v roce 2026 a bude trvat přibližně 20 měsíců.

 

Nový most na Výtoni má své webové stránky

S cílem poskytnout veřejnosti veškeré dostupné informace jsme spustili webové stránky věnované celému projektu. Na adrese www.novymostvyton.cz najdete vše podstatné o soutěžním dialogu či detailní prezentaci vítězného řešení. Ke zhlédnutí je také záznam prezentace výsledků architektonické soutěže. Nechybí ani aktuality týkající se celého projektu. Kompletní přehled o dané problematice završují nejčastější otázky a odpovědi. Pro případné další dotazy je na webu uveden kontakt, kam se může veřejnost obrátit.