Infrastruktura

Stavební sezóna startuje, dopady do provozu budou letos menší

S příchodem jarních měsíců se na našich tratích rozběhly opravné a investiční akce. Letošní rozpočet nám umožňuje realizovat významné a dlouho očekávané stavby. Dobrou zprávou pro cestující je, že jejich dopad na provoz bude menší než loni.

Na letošní rok máme připraveno celkem 38 investičních projektů různého rozsahu, polovina z nich se už realizuje. Stavební práce například odstartovaly na jednom z úseků plánované trati na letiště, a to mezi stanicemi Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Probíhá také rekonstrukce nástupišť v Lovosicích a nádražní budovy v Karviné. Na další klíčové projekty hledáme momentálně zhotovitele. Jedná se například o výstavbu bezbariérového přístupu na nástupiště v Kolíně, rekonstrukci železnice úseku Karlštejn – Beroun, první část modernizace stanice Praha-Smíchov, zdvoukolejnění Branického mostu, nadjezdu v Olomouci-Holici nebo rekonstrukci stanice Havířov a navazujícího úseku do zastávky Havířov střed. Probíhají rovněž tendry na několik instalací evropského zabezpečovače ETCS. Tím je v aktuálně vybaveno téměř 800 kilometrů tratí. „V průběhu letošního roku plánujeme vypsat výběrová řízení na další významné akce. V rámci projektu železnice na letiště to budou modernizace úseku Praha-Ruzyně – Kladno a stanice Praha Masarykovo nádraží. Pražského Smíchova se pak týká druhá část rekonstrukce tamní stanice a výstavba nové lávky přes kolejiště,” řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na spojnici Brna a Havlíčkova Brodu jsou před zahájením práce v úsecích Přibyslav – Pohled a Vlkov u Tišnova – Křižanov. Na stejné trati se nachází i stanice Brno-Královo Pole, kterou čeká modernizace nástupišť a výstavba nové nádražní budovy. Miliardovými akcemi jsou také rekonstrukce úseků Lipník nad Bečvou – Drahotuše a Kyjice – Chomutov. Z hlediska bezpečnosti je pak důležitá náhrada pětikolejného přejezdu ve stanici Studénka podjezdem.

Omezení provozu bude letos méně

Rekonstrukce tratí a nádražních budov si samozřejmě vyžádají nezbytná omezení provozu, jejich vliv však bude menší než v minulém roce. Některé velké výluky už navíc loni skončily. „V závěru loňského roku se nám podařilo obnovit provoz vlaků hned na několika modernizovaných tratích. Dalším důležitým datem bude letošní 1. červenec, kdy se dálkové vlaky mezi Prahou a Brnem vrátí na svou obvyklou trasu přes Českou Třebovou. Tím se podstatně zkrátí cestování nejen mezi zmíněnými městy, ale také do metropolí Slovenska, Rakouska a Maďarska,“ popsal ministr dopravy Martin Kupka. Uvedenou změnu umožní dokončení modernizace trati mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí, kde budou do konce června probíhat měsíční výluky vždy jedné koleje.

Největší plánované výluky na letošní rok shrnuje ředitel odboru operativního řízení a výluk Tomáš Rolník v rozhovoru na straně 2. Až do konce příštího roku bude v rámci realizace projektu železnice na Kladno přerušen provoz vlaků mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Dejvice. Od 1. července se pak na více než rok zastaví provoz mezi Kladnem a Kladnem-Dubím. Pravděpodobně od poloviny října dojde v Praze k zastavení provozu přes Branický most, který se nachází v úseku mezi radotínským a krčským nádražím. Výrazný vliv na železniční dopravu mezi východočeskými metropolemi bude mít napojení nového mostu přes Labe a aktivace zabezpečovacího zařízení ve stanici Pardubice hl. n. Od 9. října do 9. prosince nebude kvůli tomu možná jízda vlaků mezi pardubickým hlavním a rosickým nádražím.

Miliardy půjdou i na opravy tratí

Cestujícím začnou letos sloužit nádražní budovy, které v uplynulém období procházely rozsáhlými rekonstrukcemi. Jde například o část interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží nebo další památkově chráněné objekty v Českých Budějovicích a na plzeňském hlavním nádraží. Naplno pak běží ve výškové budově v Pardubicích a v Teplicích v Čechách. Celkem vynaloží Správa železnic v této kapitole částku 2,5 miliardy korun. V plánu je rovněž řada významných oprav; na ně a na pravidelnou údržbu má Správa železnic k dispozici 18,6 miliardy korun. S náklady přes 200 milionů jsou z tohoto pohledu nejvýznamnější práce mezi Zručí nad Sázavou a Červenými Janovicemi na Kutnohorsku. Dále jsou v plánu například opravy traťových úseků Blatno u Jesenice – Petrohrad na Lounsku, Kunovice – Veselí nad Moravou, Hýskov – Roztoky u Křivoklátu nebo Nová Pec – Horní Planá na Šumavě. Významná je rovněž oprava trakčního vedení mezi Starou Boleslaví a Dřísy. Pro dodržení potřebných parametrů koridorových tratí se v rámci takzvané cyklické údržby provedou práce v úsecích Praha-Holešovice – Vraňany, Praha-Běchovice – Poříčany a Třebovice v Čechách – Hoštejn.

Lepší pravidelnost vlaků

Vlaky osobní dopravy vykázaly za první čtvrtletí letošního roku lepší pravidelnost než loni. Včas nebo se zpožděním do pěti minut dojelo do své cílové stanice 92,2 procenta spojů. Za stejné období loňského roku to přitom bylo 90,4 procenta. Podstatně se snížil počet zpožděných spojů, a to z 67 411 na 55 135, což představuje zlepšení o více než 18 procent. Průměrná délka zpoždění klesla ze 14,9 na 13,7 minuty. Ještě lépe vychází meziroční srovnání celkové délky zpoždění způsobeného Správou železnic. Zatímco za první čtvrtletí loňského roku to bylo 671 855 minut, letos 384 735. To znamená pokles o 42,7 procenta.