Aktuality

11.01.2024
Masarykovo nádraží přestane být bariérou, díky modernizaci získá unikátní platformu
Stavebním ruchem ožije v následujících třech letech pražské Masarykovo nádraží. Železniční dopravě slouží už více než 175 let, nyní projde největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolních čtvrtí a současně nabídne novou odpočinkovou zónu přímo v centru metropole. Moderní podobu stanice ocení jak cestující v příměstské dopravě, tak brzy i ti, kteří se vydají vlakem na letiště. Dnes se uskutečnilo slavnostní zahájení prací, hotovo bude v roce 2027. Náklady dosáhnou 3,4 miliardy korun, významnou část pokryjí finance z EU.
09.01.2024
Smlouva o studii proveditelnosti PPP projektu posiluje přípravu prvních vysokorychlostních tratí
Správa železnic uzavřela smlouvu se společností PricewaterhouseCoopers Česká republika na vypracování studie proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava. Vysokorychlostní tratě v ČR splňují veškeré požadavky na využití financování formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Proto vláda pověřila Správu železnic k vyhodnocení této metody pro úseky z Brna do Ostravy a z Brna do Břeclavi – tedy ty, které jsou v přípravě aktuálně nejdál.
05.01.2024
Správa železnic spouští spolupráci s předními realitními kancelářemi
Nejen koleje a výhybky. Správa železnic disponuje také velkým množstvím komerčních ploch a bytů, které jsou určeny k pronájmu. Konkrétní nabídky, vyhlašované ve většině případů prostřednictvím veřejných soutěží, mohou zájemci nově najít na webech tří realitních agentur – M&M Reality, RE/MAX a Century 21.
05.01.2024
Správa železnic spouští pilotní provoz mobilní aplikace Datel
Správa železnic spouští novou mobilní aplikaci Datel určenou cestujícím i fanouškům železnice. Uživatelé díky ní získají snadný přístup k informacím o poloze vlaků, stanicích a zastávkách po celé republice i podrobnosti o železničních stavbách. V první fázi bude probíhat testování funkcí a dokončování designu.
04.01.2024
Budova plzeňského hlavního nádraží se zítra otevře pro cestující
Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci otevře zítra pro veřejnost. Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Současně došlo ke zkvalitnění služeb pro cestující a zvýšení jejich komfortu, a to i díky vybudování bezbariérového přístupu. Aktuální celkové náklady dosahují miliardy korun. Do konce ledna budou probíhat dokončovací práce ve veřejných prostorách, celá stavba pak skončí v závěru března.
04.01.2024
Podobu vysokorychlostní trati v Praze můžete ovlivnit i vy!
Správa železnic spustila tzv. pocitovou mapu, on-line portál, který dává veřejnosti příležitost zapojit se do přípravy projektu vysokorychlostní trati (VRT) v Praze od samotného počátku. V pocitové mapě občané vyznačují místa, která jsou pro ně hodnotná, nebo je naopak trápí a chtějí je změnit v rámci výstavby nové trati. Jejich podněty převezmou odborníci, kteří je zapracují do urbanistické koncepce území, kterým nová trať prochází.
28.12.2023
České vlaky letos objely zeměkouli více než čtyřtisíckrát
Konec roku má řada z nás spojený s bilancováním. Letošek byl ve znamení velkých změn. Správa železnic opravila nebo zmodernizovala celkem 542 km tratí. Nádražími prošlo denně v průměru více než 1,1 milionu cestujících a celkem 64 nádražních budov procházelo renovací. Železničáři opravili přes 400 přejezdů a dalších zhruba 50 bylo zrušeno, aby byla doprava ještě bezpečnější.
28.12.2023
Výstavba nadjezdu, který nahradí přejezd ve Velké Chuchli, se blíží
Několikaleté čekání na mimoúrovňové křížení železniční trati v centru Velké Chuchle se blíží ke zdárnému konci. Správa železnic vypsala v těchto dnech veřejnou zakázku na zhotovitele silničního nadjezdu, její předpokládaná hodnota je 475 milionů korun. Stavba začne výstavbou nadjezdu ze Starochuchelské do Mezichuchelské ulice. V další etapě prací se vybuduje podchod pro pěší, čímž dojde k definitivnímu zrušení stávajícího čtyřkolejného přejezdu. Realizace akce se předpokládá v letech 2024 až 2026. Její dokončení přinese výrazné zvýšení bezpečnosti silničního i železničního provozu.
27.12.2023
Přestavba smíchovského nádraží má svého zhotovitele, stavba začne po Novém roce
Zmodernizované nádraží, přestupní terminál i nová odbavovací hala. Tak bude už za několik let vypadat stanice Praha-Smíchov. Posledním krokem k samotnému zahájení prací byl výběr zhotovitelů. Těmi se staly společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS, HOCHTIEF CZ a Elektrizace železnic Praha, které podaly společnou nabídku ve výši 4 144 444 027 korun bez DPH. Předpokládaná hodnota zakázky přitom byla o více než 600 milionů korun vyšší. Stavbaři zrekonstruují všechny staniční koleje a nástupiště, oba podchody se přestaví a současně prodlouží pod celou stanicí. Díky výtahům bude bezbariérový přístup na jednotlivá nástupiště, a to jak z podchodů, tak i nově vybudované lávky. Práce se rozběhnou krátce po Novém roce a potrvají do roku 2027.
22.12.2023
Smlouvy podepsány, modernizace Vlkova u Tišnova a úseku do Křižanova začíná
Po královopolském nádraží začíná další fáze rekonstrukce havlíčkobrodské trati. Dalším krokem je komplexní obnova stanice Vlkov u Tišnova následovaná úpravami na navazujícím traťovém úseku směrem do Křižanova. Přípravné práce ve Vlkově začnou ještě letos, nejintenzivnější stavební činnost je na obou místech naplánovaná od jara do podzimu příštího roku, hotovo bude v prosinci. Stavbaři nabídli nižší částky, než předpokládaly soutěže.
21.12.2023
Z jednokolejky mezi Ruzyní a Kladnem bude kapacitní a rychlá příměstská železnice
Modernizace trati z Prahy do Kladna s připojením na Letiště Václava Havla se rozběhla naplno, už brzy přijde na řadu další úsek. Správa železnic nyní hledá zhotovitele stavby pro úsek mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem. Přestavbou a zdvoukolejněním projde přibližně 15 kilometrů trati. Celkové náklady stavby dosahují téměř 8,6 miliardy korun, její realizace je rozvržena do čtyř let.
21.12.2023
Kdo zmodernizuje nádražní budovu v Ostravě-Vítkovicích? Hledá se zhotovitel
Správa železnic vypsala další tendr na celkovou rekonstrukci rozsáhlé památkově chráněné budovy, tentokrát se jedná o vrcholné dílo architekta Josefa Dandy z roku 1967 v Ostravě-Vítkovicích. Cílem stavby je její komplexní obnova a nové uspořádání vnitřních dispozic s důrazem na komerční využití. Součástí prací bude také rozsáhlá renovace obvodového pláště, skládajícího se z tzv. boletických panelů. Plánuje se i vylepšení přednádražního prostoru.
21.12.2023
Nádražní budovu v Jaroměři čeká celková proměna
Další památkově chráněné nádraží se dočká kompletní rekonstrukce. Správa železnic vypsala soutěž na obnovu budovy v Jaroměři, která by měla začít na jaře příštího roku. V rámci stavby se opraví fasáda, střecha budovy a dojde také k úpravám vnitřních dispozic.
20.12.2023
Modernizace Masaryčky co nevidět začne, vybrali jsme zhotovitele
Nejstarší nádraží v Praze ožije už na začátku příštího roku stavebním ruchem. Správa železnic vybrala zhotovitele celkové rekonstrukce Masarykova nádraží, kterými budou společnosti STRABAG Rail a STRABAG. Celková hodnota prací dosahuje 3 389 439 768 korun. Historická stanice z poloviny 19. století si zachová svůj původní ráz, současně poskytne cestujícím veškeré potřebné zázemí. Výrazným architektonickým prvkem bude platforma nad celým kolejištěm. Cestující se z ní dostanou bezbariérově nejen na všechna nástupiště, ale i směrem na Florenc a do Hybernské ulice. S dokončením celé rekonstrukce se počítá v první polovině roku 2027.
20.12.2023
Rekonstrukce pardubické dominanty jde do finále, začala soutěž na obnovu odbavovací haly
Po dokončení úspěšné rekonstrukce výškové části budovy na pardubickém hlavním nádraží v září tohoto roku bude následovat další fáze prací. Dnes byl oficiálně vyhlášen tendr na renovaci odbavovací haly spolu s východním a západním křídlem. Předpokládaná hodnota zakázky činí téměř 855 milionů korun. Stavbaři se zaměří na obnovu stavebních konstrukcí, fasády, střechy a celého interiéru. Zvláštní pozornost se bude věnovat i modernizaci prostorů pro cestující. Opravené části interiéru se vrátí původní historická podoba, avšak s ohledem na současné požadavky.
19.12.2023
Výstavba moderních areálů pro nymburské a chebské hasiče může začít
Správa železnic zahájí na začátku nového roku výstavbu dvou moderních pracovišť drážních hasičů. Zhotovitelem prací v Nymburce bude společnost Metrostav DIZ, v případě Chebu se stavby ujme společnost OHLA ŽS. Výsledkem budou moderní areály, ve kterých nebudou chybět výcvikové a školicí prostory, plochy pro fyzickou přípravu a také odpovídající zázemí pro hasičskou techniku.
18.12.2023
Reakce na zavádějící informace spolku Nebourat: odmítáme aktualizované posouzení, vykazuje stále stejné chyby
Správa železnic, Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) a Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) odmítají aktualizovanou verzi posouzení kapacity, kterou zpracoval Jiří Pospíšil pro spolek Nebourat. Upravená verze vykazuje stále stejné chyby, a to i přes veškerou součinnost a dodatečné informace poskytnuté ze strany Správy železnic.
15.12.2023
Nová nádražní budova v Radotíně začíná sloužit veřejnosti
Nová prosklená budova na radotínském nádraží se dnes slavnostně otevřela pro veřejnost. Stavba s celkovými náklady 53 milionů korun probíhala od loňského srpna. Cestující díky ní získali moderní zázemí s čekárnou, prodejnou jízdenek, toaletami a komerčními prostory. Samozřejmostí je bezbariérový přístup. Podobně jako na nádraží ve Vysočanech pokrývají střechu budovy pásy s vegetací.
15.12.2023
Hledáme projektanta přestavby smíchovské nádražní budovy
Celková přeměna oblasti smíchovského nádraží vdechne nový život i samotné nádražní budově. Správa železnic nyní hledá dodavatele, který připraví potřebnou projektovou dokumentaci pro její přestavbu. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 28 682 000 Kč bez DPH. Chystaná investice zahrne rekonstrukci hlavní části nádražní budovy a vybudování nového jižního křídla se službami. Hotovo má být v roce 2028.
14.12.2023
Začne renovace nádraží ve Františkových Lázních
Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem rekonstrukce nádražní budovy ve Františkových Lázních. Práce provedou společnosti Metrostav DIZ a AVERS, které podaly nejnižší nabídku ve výši 182 478 588 korun. Fasáda objektu získá původní historickou podobu, modernizací projdou vnitřní prostory. Práce se rozběhnou v závěru letošního roku a skončí na jaře 2025.