Aktuality

19.05.2023
Historická budova v Žatci slaví 150. výročí, znovu se stane ozdobou města
Správa železnic hledá zhotovitele celkové opravy nádražní budovy ve stanici Žatec. Památkově chráněný objekt vznikl v roce 1873, letos tak slaví 150 let své existence. Opravou získá novou střechu a fasádu, moderní prostory pro cestující a také bezbariérový přístup. Předpokládané celkové náklady stavby dosahují bezmála 90 milionů korun. Práce budou rozděleny na více etap a potrvají do roku 2026.
18.05.2023
Na trase budoucí vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan začínají geologické průzkumy
Správa železnic pokračuje v geologických pracích na připravované síti vysokorychlostních tratí (VRT). Po úseku VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi přijde v druhé polovině roku na řadu také přeshraniční Krušnohorský tunel, který bude se svou délkou nejméně 26 kilometrů jeden z nejdelších ve střední Evropě. Právě v Krušných horách mohou mít vrty hloubku až půl kilometru.
17.05.2023
Od června začne na části šumavských lokálek platit letní jízdní řád
Na trati mezi Českými Budějovicemi a Černým Křížem budou od 1. června do 3. září jezdit vlaky podle letního jízdního řádu. Správa železnic ke změně přistoupila po dohodě s Jihočeským krajem a dopravcem GW Train Regio. Důvodem jsou výsledky komplexní preventivní prohlídky trati, která se provádí na konci zimního období. Ta zjistila zhoršení stavu železničního svršku, které nebylo možné předpokládat.
16.05.2023
Preventivní vlak přiváží na tři nádraží pravidla bezpečné železnice
Celkem tři místa navštíví do konce května Preventivní vlak bezpečné železnice. Společný projekt Správy železnic a Českých drah vstupuje už do patnácté sezony, speciální vlaková souprava zavítá postupně do Brna, České Třebové a Hradce Králové. Program cílí zejména na školáky ve věku 12 až 18 let, zítra odpoledne bude v brněnském Králově Poli vůbec poprvé přístupný i pro veřejnost.
15.05.2023
VRTmobil vyráží na moravskou tour, veřejnosti představí hybridní model trati
VRTmobil, tedy nové mobilní informační centrum Správy železnic, navštíví čtyři místa v blízkosti projektované vysokorychlostní trati (VRT) Moravská brána I. Zájemcům budou k dispozici odborníci, kteří se na přípravě tohoto úseku přímo podílejí. Lidé si budou moci prohlédnout také hybridní model trati.
15.05.2023
Další nástupiště v pražských Vysočanech začínají sloužit cestujícím
Práce na přestavbě nádraží Praha-Vysočany pokračují rychlým tempem, hotová jsou i zbývající dvě nástupiště. Bezbariérový přístup z nového podchodu zajišťují stejně jako v případě prvního zprovozněného nástupiště výtahy. Stavbařům zbývá ve Vysočanech dokončit ještě druhý podchod spojující všechna nástupiště s ulicemi Bratří Dohalských a U Vinných sklepů. V provozu jsou rovněž toalety pro veřejnost umístěné u nové odbavovací haly.
12.05.2023
Správa železnic už má zajištěné dodávky trakční energie pro následující rok
Správa železnic úspěšně vysoutěžila dodávky silové trakční elektřiny pro rok 2024, potřebné pro provoz elektrických vlaků na spravované železniční síti. Prostřednictvím aukce na komoditní burze PXE byla pro dodávky vybrána společnost Sev.en Industry Supply, která pro Správu železnic v příštím roce zajistí trakční energii v předpokládaném objemu 1 314 685 MWh.
11.05.2023
Vlaky mohou v úseku z Ústí nad Orlicí do Lichkova využívat systém ETCS
Další traťový úsek v Česku je připravený pro provoz pod dohledem ETCS. Správa železnic dnes slavnostně ukončila instalaci jednotného evropského zabezpečovacího systému na trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova a na státní hranici s Polskem. Zhotovitelem stavby byla společnost AŽD, práce probíhaly od loňského dubna. Celkové investiční náklady akce překročily 300 milionů korun.
10.05.2023
Propustnost koridorového úseku z Velimi do Poříčan zvýšily dvě nové odbočky
Správa železnic dnes slavnostně ukončila celkovou rekonstrukci části prvního koridoru mezi Velimí a Poříčany. Šlo o první stavbu spolufinancovanou z programu CEF Blending, který je kombinací finančních prostředků z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Výsledkem prací je nejen zmodernizovaný železniční svršek a spodek, ale také zvýšená propustnost trati díky novým odbočkám Cerhenice a Tatce. Cestující ocení i bezbariérový přístup na nástupiště na všech nádražích.
09.05.2023
Všejanská spojka je blíže realizaci. Zlepší cestování z Prahy do Mladé Boleslavi
Stanice v Milovicích, kde v současnosti končí příměstské vlaky z metropole, bude v blízké budoucnosti průjezdná pro přímé spoje mezi Prahou a Mladou Boleslaví. K jejich zavedení bude potřeba vybudovat takzvanou Všejanskou spojku, pro kterou Správa železnic začala hledat projektanta. Samotná realizace prací se plánuje po roce 2029, předpokládané celkové náklady stavby dosahují 9,5 miliardy korun.
05.05.2023
Hledáme projektanta pro modernizaci úseku mezi Kolínem a Nymburkem
Česká železniční síť získá další tříkolejný úsek, a to díky modernizaci přibližně dvaceti kilometrů trati z Kolína do Nymburka, pro kterou Správa železnic hledá projektanta. Realizace prací se plánuje v letech 2027 až 2033, předpokládané celkové náklady přesahují 10 miliard korun. Jejich výsledkem bude kromě kapacitnější trati také rychlejší cestování mezi Prahou a Hradcem Králové.
04.05.2023
Mezi Bezprávím a Ústím nad Orlicí se dokončují opravy poškozených kabelů, omezení pro vlaky skončí kolem poledne
Během prací sanační linky na aktuálně modernizovaném úseku prvního koridoru došlo ve středu odpoledne k poškození kabelů traťového zabezpečovacího zařízení a zároveň i optického kabelu. V důsledku poruchy jsme evidovali i výpadek zabezpečovací technologie v Chocni.
02.05.2023
Dnešní zastavení provozu mezi pražskými Vysočany a Horními Počernicemi způsobil bezprecedentní čin
Celkem 11 průstřelů objevili vyšetřovatelé dnešní mimořádné události na objektu zabezpečovacího zařízení, který se nachází v předmětném úseku. Střelba měla za následek poškození technologie a výpadek zabezpečovacího zařízení.
02.05.2023
Začnou první práce na Smíchově, Správa železnic vybrala zhotovitele
První část rekonstrukce stanice Praha-Smíchov může začít, Správa železnic už vybrala zhotovitele prací. Stala se jím společnost STRABAG Rail, která předložila nabídku ve výši 60,8 milionu korun bez DPH. Hlavní náplní stavby bude od letošního září snesení části kolejiště a demontáž lávky, která umožňuje přístup do Radlické ulice.
28.04.2023
Stavební sezona se naplno rozběhla, dopady do provozu budou letos menší
Letošní silně proinvestiční rozpočet ve výši 70 miliard korun umožňuje realizaci významných a dlouho očekávaných staveb na železnici. Plán výstavby dnes představili ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Z připravených 38 projektů na letošní rok se už podařilo zahájit přesně polovinu. Rekonstrukce tratí a nádražních budov si vyžádají nezbytná omezení provozu, jejich vliv však bude menší než v minulém roce.
27.04.2023
Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky, finišují práce ve výškové budově
Náročnou přestavbu pardubického uzlu si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka v doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. Rekonstrukce jedné z nejvytíženějších stanic v zemi se přehoupla do druhé poloviny, postupně se modernizují nástupiště a samotné kolejiště, roste i nová lávka. Skrytější očím veřejnosti je oprava výškové budovy, která bude sloužit jako školicí centrum. Z větší části je už dokončena.
26.04.2023
Stromy a keře mizí z rizikových míst kolem tratí
Období vegetačního klidu, které probíhá vždy od listopadu do konce března, využívá Správa železnic k údržbě zeleně. Cílí přitom na oblasti, které jsou rizikové z hlediska pádu stromů a vzniku mimořádných událostí. Během uplynulých měsíců se tak z okolí tratí odstranil porost, který odpovídá téměř půl milionu vzrostlých stromů. To je přibližně o 25 tisíc víc než v předchozím období. Náklady na tuto činnost dosáhly 266 milionů korun.
24.04.2023
Geodeti pracují na mapových podkladech pro vysokorychlostní tratě na Vysočině a v Moravské bráně
Na dvou úsecích budoucí sítě vysokorychlostních tratí (VRT) se naplno rozběhly geodetické práce. Přesné mapové podklady jsou nedílnou součástí připravovaných technických návrhů nových železnic a tvoří předstupeň dokumentace pro územní rozhodnutí či společné povolení. Geodeti nyní zaměřují úseky VRT Vysočina fáze II mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší a VRT Moravská brána I v oblasti mezi Brodkem u Přerova a Prosenicemi. Práce potrvají do letošního listopadu.
21.04.2023
Vsetínská stanice právě prochází nejintenzivnější přestavbou
Rychlý postup stavebních prací na vsetínském nádraží si dnes prohlédl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda spolu se starostou Vsetína Jiřím Čunkem. Stanice se za poslední dva měsíce proměnila doslova ve velké staveniště. Zmizela polovina kolejí, roste nová odbavovací hala a hloubí se pochod. Patrné jsou také základy parkovacího domu.
20.04.2023
Vytížený úsek 2. železničního koridoru čeká kompletní rekonstrukce
Šestikilometrový úsek koridoru mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi projde modernizací, Správa železnic dnes vypsala soutěž na zhotovitele stavby. Významnou součástí připravované investice je také vybudování nové odbočky Jezernice, která rozdělí mezistaniční úsek a zvýší tak propustnost vytížené trati a zjednoduší organizaci dopravy při údržbě a mimořádnostech.