Aktuality

04.03.2024
Příprava prvního PPP projektu na železnici pokročila do další fáze
S výběrem koncesionáře pro výstavbu nového železničního spojení z Prahy na Letiště Václava Havla formou PPP pomohou společnosti Deloitte; Česká spořitelna; advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný; AFRY a jimi nominovaní odborníci na ekonomicko-finanční, právní a technické poradenství z Česka i ze zahraničí.
23.02.2024
Pocitová mapa VRT Praha získala přes dva tisíce podnětů!
Správa železnic vyhodnotila tzv. pocitovou mapu – on-line portál, kterým se široká veřejnost zapojila do prvotních příprav projektu Vysokorychlostní trati Praha. Do mapy zaneslo 668 uživatelů celkem 2 055 podnětů. Většina z nich směřuje na podporu hodnotných míst, zhruba třetina pak upozorňuje na problémy v území. S podněty už nyní pracují urbanisté, kteří je vkládají do urbanistické koncepce území, kudy nová trať prochází.
20.02.2024
Správa železnic chystá architektonickou soutěž na nádraží Hranice na Moravě
Nové nádraží v Hranicích na Moravě zvýší dostupnost železnice, včetně té vysokorychlostní. Přestupní uzel bude součástí nového železničního spojení Praha – Brno – Ostrava. Vyhlášení soutěže se předpokládá na začátku jara.
19.02.2024
Zrenovovaná nádražní budova se stane ozdobou celého lázeňského trojúhelníku
Cestující ve Františkových Lázních budou už na jaře příštího roku využívat novou nádražní budovu. Správa železnic dnes slavnostně zahájila její kompletní renovaci. Práce budou zahrnovat jak obnovu historické fasády, tak i modernizaci odbavovací haly a pokladen. Veškeré přístupy budou bezbariérové. Celkové náklady stavby dosahují 252 milionů korun.
15.02.2024
Frekventovaná středočeská stanice nabídne pohodlný přístup na nástupiště
Kolínské nádraží je významným přestupním uzlem nejen v rámci Středočeského kraje. Frekventovaná stanice už v minulosti prošla modernizací, nyní se v ní zlepší přístup na nástupiště i pro cestující s omezenou schopností pohybu. Díky dnes zahájené stavbě bude do konce roku 2026 plně bezbariérová. Pro příchod k vlakům se vybudují výtahy, moderní podchod se navíc prodlouží až do Starokolínské ulice. Celkové náklady dosahují téměř 654 milionů korun.
14.02.2024
Další dosloužilá technika se stala součástí sbírek Národního technického muzea
Národní technické muzeum (NTM) získalo do svých sbírek další předměty, které donedávna sloužily v drážním provozu. Smlouvu o jejich předání dnes podepsali v jídelně bývalého dvorního vlaku v sídle muzea na pražské Letné generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a jeho protějšek z NTM Karel Ksandr. Pokračuje tak spolupráce, kterou oba subjekty navázaly v roce 2020. Cílem je přispět k zachování a popularizaci železniční infrastruktury v její současné i historické podobě.
13.02.2024
Práce na Smíchově začínají, metropole získá další moderní nádraží
Železnice v metropoli prochází nebývalou proměnou. Naplno běží práce mezi Bubny a novou zastávkou u Výstaviště, začala rozsáhlá přestavba historického Masarykova nádraží. Dnes navíc Správa železnic slavnostně zahájila celkovou přestavbu stanice Praha-Smíchov. Zhruba do tří let získá zcela novou podobu, navíc se stane součástí moderního přestupního terminálu. Cestující ocení nejen bezbariérový přístup do vlaků a na nástupiště, ale i lepší napojení na veřejnou dopravu, stejně jako na okolní zástavbu. Celkové náklady stavby dosáhnou 5,1 miliardy korun, vybudování lávky pak vyjde na 314 milionů. Většina financí bude z evropských fondů.
09.02.2024
Na Uničovce už prakticky nedochází k nouzovým zastavením vlaků
Nedávno zmodernizovaná jednokolejka z Olomouce do Uničova byla vybrána pro pilotní provoz pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače ETCS. Jak vyplývá ze statistik Správy železnic, od konce loňského listopadu systém správně fungoval v téměř sto procentech případů. Za poslední dva měsíce se situace zlepšila o více než 50 procent. V souvislosti s přípravou na provoz pod výhradním dohledem ETCS na dalších tratích budou pokračovat také zátěžové testy celého systému.
08.02.2024
V Kladně bude stát nová nádražní budova
Výsledky doplňkového průzkumu v kladenské nádražní budově ukázaly, že je stávající odbavovací hala v horším stavu, než se původně předpokládalo. Po odborném posouzení proto bylo vybráno efektivnější řešení v podobě novostavby, která bude lépe situovaná a nabídne cestujícím moderní multifunkční prostor.
07.02.2024
Hledá se projektant posledního úseku vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem
Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení záměru na úsek VRT Vysočina II. Trať dlouhá přes 90 km povede ze Světlé nad Sázavou do Velké Bíteše, nacházet se na ní bude sjezd do centra Jihlavy. Jedná se o hlavní spojení mezi Prahou a Brnem a stěžejní úsek pro napojení správního centra Vysočiny na vysokorychlostní trať.
06.02.2024
Modernizace další části železniční spojnice Pardubic a Hradce Králové je hotová
Přestřižením pásky dnes symbolicky končí rekonstrukce další části vytížené trati spojující dvě krajská města. Přínosy dva a půl roku trvajících prací mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou vnímají cestující již dnes. V Rosicích nad Labem vznikla nová nástupiště a podchod. Dokončila se rekonstrukce zastávky Pardubice-Semtín a cestujícím slouží nová zastávka Stéblová obec. Modernizovaly se také všechny přejezdy.
05.02.2024
Nádraží v Českých Budějovicích je opět dominantou města
Cestující dnes začnou využívat zrekonstruovanou nádražní budovu v Českých Budějovicích. Památkově chráněný objekt ze začátku minulého století prošel největší přestavbou ve své historii. Práce probíhaly od roku 2020, stavbaři provedli obnovu střechy, fasády a interiérů. Vznikl multifunkční objekt s obchody, nabídkou služeb i moderními kancelářemi, potřebný bezbariérový přístup zajišťují výtahy. Výsledkem renovace je také pasáž propojující severní věž s hlavní odbavovací halou. Celkové náklady přesahují miliardu korun.
02.02.2024
Správa železnic obdrží dotace na obnovu zubačky z Tanvaldu do Kořenova
Správa železnic získá finanční prostředky na opravu nejstrmější trati v Česku, která spojuje Tanvald s Kořenovem. Stavba bude financována z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027. Cílem projektu je obnovit turisticky významnou železniční trať, a to ve spolupráci s polským Dolnoslezským vojvodstvím.
31.01.2024
Kamery na koridorovém přejezdu ve Vendryni zachytily loni téměř 300 přestupků
Na železničním přejezdu ve Vendryni u Třince funguje už rok inteligentní kamerový systém, který umí zaznamenávat přestupky řidičů. Jde zejména o vjezd na koleje ve chvíli, kdy je spuštěná výstražná signalizace. Za celý loňský rok zaznamenal systém celkem 280 přestupků, na pokutách se za ně vybralo už téměř 700 tisíc korun. Inteligentní kamery nyní Správa železnic testuje také na přejezdu ve Studénce, jejich instalaci prověřuje u dalších 33 lokalit.
26.01.2024
Bilance drážních hasičů za loňský rok: přes 7 700 zásahů na železnici i mimo ni
V loňském roce si jednotky Hasičského záchranného sboru Správy železnic připsaly přes 7 700 výjezdů. Každý den tak v průměru zasahovaly více než dvacetkrát.
25.01.2024
Správa železnic přistoupí k měření nivelet mezi vlakovými přejezdy a vozovkou
Cílem opatření je snížit riziko podobných tragických nehod na železničních přejezdech, jakou byla včerejší srážka vlaku s nákladním automobilem v Dolní Lutyni
24.01.2024
Vážná nehoda na přejezdu u Dolní Lutyně
Dnes v 5.43 hodin došlo na železničním přejezdu nedaleko zastávky Dolní Lutyně na Karvinsku ke srážce expresu 546 s nákladním automobilem s návěsem. Nehoda si vyžádala smrt strojvedoucího vlaku, dále zranění řidiče automobilu a několika cestujících ve vlaku. Současně došlo k poškození kolejí a trakčního vedení.
16.01.2024
Začíná velká oprava historicky cenné nádražní budovy v Žatci
Správa železnic zahajuje opravu památkově chráněné nádražní budovy v Žatci. Stavební práce v hodnotě bezmála 99 milionů korun provede společnost Chládek & Tintěra. Do konce příštího roku projde obnovou nejen střecha a fasáda, ale také odbavovací hala a toalety pro cestující. Ke zvýšení komfortu cestujících přispěje nový výtah, který zajistí bezbariérový přístup z přednádražního prostoru.
15.01.2024
Správa železnic spouští GIS portál pro úsek VRT Velká Bíteš – Brno
V rámci intenzivnější komunikace s veřejností spustila Správa železnic geografický informační systém (GIS) pro úsek Velká Bíteš – Brno, který přehledně ukazuje předpokládanou trasu vysokorychlostní trati zasazenou do mapových podkladů. Návštěvníci GIS portálu mohou pomocí jednoduchého systému klást dotazy či připomínky přímo k místům, která je zajímají. Následné odpovědi budou do portálu zasílat přímo odborníci ze Správy železnic.
15.01.2024
Noční zátěžové zkoušky ETCS na druhém koridoru
Správa železnic provedla o uplynulém víkendu zátěžové zkoušky systému ETCS. Místem konání nočních testů se stala část druhého koridoru mezi Břeclaví a Starým Městem u Uherského Hradiště. Po obě noci se využily téměř dvě desítky lokomotiv a dalších vozidel vybavených mobilní částí ETCS.