Aktuality

25.01.2024
Správa železnic přistoupí k měření nivelet mezi vlakovými přejezdy a vozovkou
Cílem opatření je snížit riziko podobných tragických nehod na železničních přejezdech, jakou byla včerejší srážka vlaku s nákladním automobilem v Dolní Lutyni
24.01.2024
Vážná nehoda na přejezdu u Dolní Lutyně
Dnes v 5.43 hodin došlo na železničním přejezdu nedaleko zastávky Dolní Lutyně na Karvinsku ke srážce expresu 546 s nákladním automobilem s návěsem. Nehoda si vyžádala smrt strojvedoucího vlaku, dále zranění řidiče automobilu a několika cestujících ve vlaku. Současně došlo k poškození kolejí a trakčního vedení.
16.01.2024
Začíná velká oprava historicky cenné nádražní budovy v Žatci
Správa železnic zahajuje opravu památkově chráněné nádražní budovy v Žatci. Stavební práce v hodnotě bezmála 99 milionů korun provede společnost Chládek & Tintěra. Do konce příštího roku projde obnovou nejen střecha a fasáda, ale také odbavovací hala a toalety pro cestující. Ke zvýšení komfortu cestujících přispěje nový výtah, který zajistí bezbariérový přístup z přednádražního prostoru.
15.01.2024
Správa železnic spouští GIS portál pro úsek VRT Velká Bíteš – Brno
V rámci intenzivnější komunikace s veřejností spustila Správa železnic geografický informační systém (GIS) pro úsek Velká Bíteš – Brno, který přehledně ukazuje předpokládanou trasu vysokorychlostní trati zasazenou do mapových podkladů. Návštěvníci GIS portálu mohou pomocí jednoduchého systému klást dotazy či připomínky přímo k místům, která je zajímají. Následné odpovědi budou do portálu zasílat přímo odborníci ze Správy železnic.
15.01.2024
Noční zátěžové zkoušky ETCS na druhém koridoru
Správa železnic provedla o uplynulém víkendu zátěžové zkoušky systému ETCS. Místem konání nočních testů se stala část druhého koridoru mezi Břeclaví a Starým Městem u Uherského Hradiště. Po obě noci se využily téměř dvě desítky lokomotiv a dalších vozidel vybavených mobilní částí ETCS.
15.01.2024
Hledáme projektanta modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic
Správa železnic vyhlásila tendr na zhotovitele dokumentace pro společné povolení stavby pro další část trati z Prahy na Letiště Václava Havla. Vítěz vytvoří projekt pro téměř tříkilometrový úsek mezi již budovanou zastávkou na Výstavišti a stanicí v Dejvicích. Ta bude nově umístěná v podzemí a nabídne lepší napojení na stanici metra Hradčanská. Výsledkem modernizace bude dvoukolejná elektrifikovaná trať, která povede z velké části v tunelu. Realizace stavby se předpokládá v letech 2026 až 2029, celkové náklady dosahují 7,66 miliardy korun.
11.01.2024
Masarykovo nádraží přestane být bariérou, díky modernizaci získá unikátní platformu
Stavebním ruchem ožije v následujících třech letech pražské Masarykovo nádraží. Železniční dopravě slouží už více než 175 let, nyní projde největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolních čtvrtí a současně nabídne novou odpočinkovou zónu přímo v centru metropole. Moderní podobu stanice ocení jak cestující v příměstské dopravě, tak brzy i ti, kteří se vydají vlakem na letiště. Dnes se uskutečnilo slavnostní zahájení prací, hotovo bude v roce 2027. Náklady dosáhnou 3,4 miliardy korun, významnou část pokryjí finance z EU.
09.01.2024
Smlouva o studii proveditelnosti PPP projektu posiluje přípravu prvních vysokorychlostních tratí
Správa železnic uzavřela smlouvu se společností PricewaterhouseCoopers Česká republika na vypracování studie proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava. Vysokorychlostní tratě v ČR splňují veškeré požadavky na využití financování formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Proto vláda pověřila Správu železnic k vyhodnocení této metody pro úseky z Brna do Ostravy a z Brna do Břeclavi – tedy ty, které jsou v přípravě aktuálně nejdál.
05.01.2024
Správa železnic spouští spolupráci s předními realitními kancelářemi
Nejen koleje a výhybky. Správa železnic disponuje také velkým množstvím komerčních ploch a bytů, které jsou určeny k pronájmu. Konkrétní nabídky, vyhlašované ve většině případů prostřednictvím veřejných soutěží, mohou zájemci nově najít na webech tří realitních agentur – M&M Reality, RE/MAX a Century 21.
05.01.2024
Správa železnic spouští pilotní provoz mobilní aplikace Datel
Správa železnic spouští novou mobilní aplikaci Datel určenou cestujícím i fanouškům železnice. Uživatelé díky ní získají snadný přístup k informacím o poloze vlaků, stanicích a zastávkách po celé republice i podrobnosti o železničních stavbách. V první fázi bude probíhat testování funkcí a dokončování designu.
04.01.2024
Budova plzeňského hlavního nádraží se zítra otevře pro cestující
Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci otevře zítra pro veřejnost. Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Současně došlo ke zkvalitnění služeb pro cestující a zvýšení jejich komfortu, a to i díky vybudování bezbariérového přístupu. Aktuální celkové náklady dosahují miliardy korun. Do konce ledna budou probíhat dokončovací práce ve veřejných prostorách, celá stavba pak skončí v závěru března.
04.01.2024
Podobu vysokorychlostní trati v Praze můžete ovlivnit i vy!
Správa železnic spustila tzv. pocitovou mapu, on-line portál, který dává veřejnosti příležitost zapojit se do přípravy projektu vysokorychlostní trati (VRT) v Praze od samotného počátku. V pocitové mapě občané vyznačují místa, která jsou pro ně hodnotná, nebo je naopak trápí a chtějí je změnit v rámci výstavby nové trati. Jejich podněty převezmou odborníci, kteří je zapracují do urbanistické koncepce území, kterým nová trať prochází.
28.12.2023
České vlaky letos objely zeměkouli více než čtyřtisíckrát
Konec roku má řada z nás spojený s bilancováním. Letošek byl ve znamení velkých změn. Správa železnic opravila nebo zmodernizovala celkem 542 km tratí. Nádražími prošlo denně v průměru více než 1,1 milionu cestujících a celkem 64 nádražních budov procházelo renovací. Železničáři opravili přes 400 přejezdů a dalších zhruba 50 bylo zrušeno, aby byla doprava ještě bezpečnější.
28.12.2023
Výstavba nadjezdu, který nahradí přejezd ve Velké Chuchli, se blíží
Několikaleté čekání na mimoúrovňové křížení železniční trati v centru Velké Chuchle se blíží ke zdárnému konci. Správa železnic vypsala v těchto dnech veřejnou zakázku na zhotovitele silničního nadjezdu, její předpokládaná hodnota je 475 milionů korun. Stavba začne výstavbou nadjezdu ze Starochuchelské do Mezichuchelské ulice. V další etapě prací se vybuduje podchod pro pěší, čímž dojde k definitivnímu zrušení stávajícího čtyřkolejného přejezdu. Realizace akce se předpokládá v letech 2024 až 2026. Její dokončení přinese výrazné zvýšení bezpečnosti silničního i železničního provozu.
27.12.2023
Přestavba smíchovského nádraží má svého zhotovitele, stavba začne po Novém roce
Zmodernizované nádraží, přestupní terminál i nová odbavovací hala. Tak bude už za několik let vypadat stanice Praha-Smíchov. Posledním krokem k samotnému zahájení prací byl výběr zhotovitelů. Těmi se staly společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS, HOCHTIEF CZ a Elektrizace železnic Praha, které podaly společnou nabídku ve výši 4 144 444 027 korun bez DPH. Předpokládaná hodnota zakázky přitom byla o více než 600 milionů korun vyšší. Stavbaři zrekonstruují všechny staniční koleje a nástupiště, oba podchody se přestaví a současně prodlouží pod celou stanicí. Díky výtahům bude bezbariérový přístup na jednotlivá nástupiště, a to jak z podchodů, tak i nově vybudované lávky. Práce se rozběhnou krátce po Novém roce a potrvají do roku 2027.
22.12.2023
Smlouvy podepsány, modernizace Vlkova u Tišnova a úseku do Křižanova začíná
Po královopolském nádraží začíná další fáze rekonstrukce havlíčkobrodské trati. Dalším krokem je komplexní obnova stanice Vlkov u Tišnova následovaná úpravami na navazujícím traťovém úseku směrem do Křižanova. Přípravné práce ve Vlkově začnou ještě letos, nejintenzivnější stavební činnost je na obou místech naplánovaná od jara do podzimu příštího roku, hotovo bude v prosinci. Stavbaři nabídli nižší částky, než předpokládaly soutěže.
21.12.2023
Z jednokolejky mezi Ruzyní a Kladnem bude kapacitní a rychlá příměstská železnice
Modernizace trati z Prahy do Kladna s připojením na Letiště Václava Havla se rozběhla naplno, už brzy přijde na řadu další úsek. Správa železnic nyní hledá zhotovitele stavby pro úsek mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem. Přestavbou a zdvoukolejněním projde přibližně 15 kilometrů trati. Celkové náklady stavby dosahují téměř 8,6 miliardy korun, její realizace je rozvržena do čtyř let.
21.12.2023
Kdo zmodernizuje nádražní budovu v Ostravě-Vítkovicích? Hledá se zhotovitel
Správa železnic vypsala další tendr na celkovou rekonstrukci rozsáhlé památkově chráněné budovy, tentokrát se jedná o vrcholné dílo architekta Josefa Dandy z roku 1967 v Ostravě-Vítkovicích. Cílem stavby je její komplexní obnova a nové uspořádání vnitřních dispozic s důrazem na komerční využití. Součástí prací bude také rozsáhlá renovace obvodového pláště, skládajícího se z tzv. boletických panelů. Plánuje se i vylepšení přednádražního prostoru.
21.12.2023
Nádražní budovu v Jaroměři čeká celková proměna
Další památkově chráněné nádraží se dočká kompletní rekonstrukce. Správa železnic vypsala soutěž na obnovu budovy v Jaroměři, která by měla začít na jaře příštího roku. V rámci stavby se opraví fasáda, střecha budovy a dojde také k úpravám vnitřních dispozic.
20.12.2023
Modernizace Masaryčky co nevidět začne, vybrali jsme zhotovitele
Nejstarší nádraží v Praze ožije už na začátku příštího roku stavebním ruchem. Správa železnic vybrala zhotovitele celkové rekonstrukce Masarykova nádraží, kterými budou společnosti STRABAG Rail a STRABAG. Celková hodnota prací dosahuje 3 389 439 768 korun. Historická stanice z poloviny 19. století si zachová svůj původní ráz, současně poskytne cestujícím veškeré potřebné zázemí. Výrazným architektonickým prvkem bude platforma nad celým kolejištěm. Cestující se z ní dostanou bezbariérově nejen na všechna nástupiště, ale i směrem na Florenc a do Hybernské ulice. S dokončením celé rekonstrukce se počítá v první polovině roku 2027.