Dobrý den,  dle zákona o svobodném přístupu k informacím jsem Vás žádal dne 27.7.2015 o vysvětlení dopravní situace ze dne 26.7.2015. Od Vás jsem obdržel dle mého názoru neúplné vyjádření k žádosti dne 5.8. 2015 ( 31678/2015-O27 ). Jeden z mých dotazů V TEXTU zněl " Proč nedošlo k předjetí vlaků ve stanici Česká Třebová ( v tomto případě by nedošlo ke zpožďování vlaku SC 506 ani ke dalšímu zdržení zastavujícího vlaku EC 1010 ? Dále v odpovědi uvádíte, že vyrozumění cestujících je v kompetenci dopravce. Pokud tedy dopravce cestující včas nebo vůbec neinformuje a Ti musejí kvapně přecházet do předních vozů dochází tak logicky k prodlužování dob vlaku ve stanicích. Dotaz - Je stanovena délka pobytu vlaků ve stanicích i s ohledem na zpoždění vlaků následných ?  Skutečně poslední dotaz k popisované situací je ke stanovení rychlosti. Dle dohledaných a dostupných informací má společnost Regiojet pouze 1 lokomotivu s rychlostí 160 km / h, která shodou okolností vezla vlak EC 1010 dne 26.7. 2015. V tomto ohledu tedy odůvodnění chápu.  Jen by mě zajímal vývoj situace, pokud by na vlaku byla zapojena lokomotiva s rychlostí 140 km (řada 162 ? ).  Prosím o logické vysvětlení níže uvedené situace ( bez ohledu na dopravce):  - z Ostravy vyjíždí směrem do Prahy zpožděný mezistátní expres s maximální rychlostí 140 km/h, s delší soupravou, více stanicemi (Hranice,Olomouc,Zábřeh,Česká Třebová,Pardubice ),vlak ve stanicích prodlužuje pobyt a zpoždění mírně zvyšuje - za ním z Ostravy vyjíždí včas vnitrostátní expres s rychlostí 160,- km/h, zastavující pouze v Olomouci a Pardubicích, zpožděný mezinárodní expres dojede již v Harnicích a díky "němu" začíná nabírat zpoždění. Dotaz - může za těchto okolností dojít k předjetí? Jakou "roli" má rychlost lokomotiv v dopravních předpisech vycházejících z vyhlášky Ministerstva dopravy ČR ? Požádal bych Vás tedy o písemné doplnění mé žádosti ze dne 27.7.2015 a odpovědi na mé další otázky (v textu podtrženo). Děkuji S pozdravem  ---------- Původní zpráva ---------- Komu: info@szdc.cz Datum: 26. 7. 2015 19:42:41 Předmět: Žádost o poskytnutí informací 106/1999 Sb.-Zákon o svobodném přístupu k informacím " Dobrý den, úvodem bych rád prohlásil, že nejsem zaměstnancem ČD ani jiného dopravce. Také předpokládám, že máte být nestranní. Jsem běžný cestující, který využívá všechny dopravce na železnici a především trasu Praha - Olomouc. Důvodem tohoto emailu je skutečnost, že v poslední době dochází dle mého názoru ke zvýhodňování jednoho dopravce (konkrétně Regiojetu )  oproti ostatním. Osobně to vnímám jako neférové (záměrné ?) jednání ze strany SDŽC, neboť se domnívám, že některé náležitosti během zpoždění lze řešit operativně.  Chybí bohužel snaha nebo chuť. Předesílám, že mi nejde o to,"preferovat" jednoho dopravce oproti ostatním za každou cenu, jde o transparentnost a férový přístup ke všem cestujícím, kteří využívají vlaků. Níže popisuji situaci ze dne 26.7.2015 v trase Olomouc - Praha a prosím o Vaše vyjádření v zákonem stanovené době. Dne 26.7.2015 cestujeme vlakem ČD, konkrétně SC 506 s odjezdem 14:09 z Olomouce. Náš vlak přijede opožděn o cca 5 . minut i díky vlaku společnosti REGIOJET a jeho "delšímu" pobytu ve stanici. Oba vlaky postupně zastavili u 4. nástupiště, vlak REGIOJET měl poslední 3. vozy mimo nástupiště, přesto cestující vystupují - z  hlediska bezpečnosti je vše v pořádku ? Nastupujeme do vlaku SC a vyrážíme směr Praha a již před Českou Třebovou nás zastavuje před námi zpožděný a ve stanici zastavující REGIOJET. Dle mého názoru lze zajisti bezproblémové předjetí ve stanici a nenavyšovat  tak zpoždění ani jednoho z dopravců. Nicméně náš vlak nemá žlutou barvu a tak si postojíme před Českou Třebovou a nabíráme další zpoždění. Jen pro zajímavost - projíždíme po " prostřední" koleji ( průjezdná bez nástupišť ), Regiojet stál u nástupiště č.1., tudíž argumentace, že dopravní cesta nebyla volná Vám v tomto konkrétním případě padá.  Stačilo nás pouze "nezastavit". Obdobná situace se opakuje ve stanici Pardubice. Od Kolína jedeme přes Čelákovice a dál nabíráme zpoždění, zatímco Regiojet jede přes Úvaly ( zjištěno přes aplikaci IDOS ). Výsledek vašeho počínání ? Zpoždění v Praze Hl.n. + 15 minut, na Smíchovském nádraží, kde vystupujeme  cca. + 20 minut. Zpoždění tedy vzniká prokazatelně řízením provozu ( nikoli vliv ČD nebo výluk ), a dobou pobytu Regiojetu ve stanicích.  Dotaz zní : zvýhodňujete dopravce Regiojet před vlaky ČD a LE ?  Proč nedošlo k předjetí ve stanici ČT popřípadě Pardubice ? Dále bych Vás rád touto oficiální cestou požádal o vyjádření k dodržování rychlosti u vlaku RJ 1010 dne 26.7.2015 Opakovaně zdůrazňuji, že nemám vazby na žádného dopravce, jde mi o princip a nezávislost Vaši organizace. Cítím se jako poškozený a znevýhodněný cestující, který sice zaplatil, ale bohužel zvolil pro Vás méně oblíbenou barvu vlaku. A bohužel se nám to nestalo poprvé, proto si myslím, že to není náhoda, proto reaguji a proto hodlám situaci řešit. Děkuji