Doprovodná informace k žádosti čj. 5984/2021-SŽDC-GŘ-O25 Žádost byla částečně odmítnuta. Poskytnuté informace: K bodu 1) Doplnění „Studie proveditelnosti pro trať Praha Smíchov – Plzeň“ schválené ve variantě 2 roku 2011 pod titulem „Studie proveditelnosti pro trať Praha Smíchov – Plzeň, doplnění 2016“ není v plném rozsahu aktualizací studie, ale obsahuje pouze úpravy vázané na aktualizaci ekonomického hodnocení schválené varianty 2 z důvodu především upřesnění investiční náročnosti dílčích staveb v navazující přípravě; důvody vedoucí k výběru varianty 2 se tak nemění a příprava např. nové trasy Praha – Beroun je rozpracováno mnohem šířeji v samostatných dokumentacích přínosově stavěných na rozdílech vůči variantě 2. V případě domnělé potřeby aktualizace ostatních variant by, kromě EH, musely být rozpracovány i jiné části v plnohodnotné ASP, jelikož např. územně je po schválení řešení z SP kryta pouze tato varianta (varianta 3 a 5 obsahovaly v nové trase Praha – Beroun variantu řešení později územně neprůchodného, provozně pro nákladní vozbu nepoužitelného, varianta 4 obsahovala novou tunelovou trasu z Prahy-Radotína do Berouna); varianta 1 původní studie proveditelnosti neobsahovala přeložku Ejpovice – Plzeň-Doubravka, tzn. s optimalizací stávající trasy. K bodu 2) Správě železnic, státní organizaci, není známo, proč se tazatel domnívá, že je nutné ekonomicky aktualizovat i ostatní varianty. Po schválení SP a dané varianty běží procesy navazující přípravy, včetně zpřesňování vstupů především na straně investičních nákladů (jiné úseky investičně rostou proti příkladně uváděné úspoře na stavbě u Plzně) a je zapotřebí v daný moment revidovat kromě jiného ekonomickou udržitelnost projektu, jehož příprava a realizace jsou dlouhodobým procesem. Nikdo nerozhodl o nerealizaci dalších staveb, ale příprava pokračuje samostatně kvůli potřebě rozpracování řešení, v samostatných rizicích, období hodnocení, nákladech a přínosech. K bodu 4) Požadované informace poskytujeme formou přílohy tohoto rozhodnutí. K bodu 6) Správa železnic, státní organizace, považuje za dostatečně vysvětlený proces a postupy v dané věci v rámci vyřízení předchozích žádostí žadatele. K tomu dodáváme, že kritika je známa, ale přínosy, výhody/nevýhody a náklady porovnávaných řešení nedošly obhajoby změny zvoleného řešení. Správa železnic, státní organizace, pro úplnost doplňuje, že to, že uzel Plzeň není kapacitně dostačující, je nepodloženou spekulací, byť obecná snaha o zachování maximálních rezerv bez správní odpovědnosti (financování investic, oprav a údržby) od některých hodnotitelů je zřejmá a u nákladních dopravců očekávaná. K bodu 7) K bodu 7) Správa železnic, státní organizace, konstatuje, že důvodem je, že varianta 5 nebyla nikdy ekonomicky obhájena, v čemž hraje nezanedbatelnou roli kapacitní restrikce připouštěného rozsahu investic na německé straně! Je nutné si uvědomit právě onu synergii a dělbu přínosů mezi mnoho staveb nutných k dosažení výhledového rozsahu v dopravním, ale i přepravním výkonu, kde je od Prahy po státní hranici potřebné krýt i např. novostavbu Praha – Beroun, o investicích na východ od Prahy nemluvě. K bodu 8) Správa železnic, státní organizace, jako odpověď uvádí, že zejména přípravou varianty 3b neznemožnit v dlouhodobém horizontu dostavbu varianty 5, pokud se po dosavadních opakovaných snahách o obhajobu velkorysejšího řešení změní např. metodické podmínky, ale i akceptace odpovídající investice na německé straně (především v kapacitě, případně dalším krácením jízdních/cestovních dob). K bodu 9) Jedná se zejména o zkapacitnění trati 501 ať v ose či paralelních liniích je připravováno – SP železničního uzlu Praha, pilotní úsek RS1 v DÚR Praha-Běchovice – Poříčany, zpracovávaná SP Kolín – Poříčany nad rámec staveb BC v hledání zkapacitnění/zvícekolejnění v ose, zdvoukolejnění trati Choceň – Hradec Králové – Velký Osek, na počátku zpracování SP RS5, zkapacitnění Ústí nad Orlicí – Choceň před DÚR a zkapacitnění Česká Třebová – Ústí nad Orlicí bude prověřováno v rámci zadávané celosíťové SP řešící vazby na zajištění vozby 740 m dlouhých vlaků). K bodu 10) Postoj Správy železnic, státní organizace, je zejména zajistit kapacitní, moderní a bezpečnou železniční dopravní cestu.