Doprovodná informace k žádosti čj. 17240/2021-SŽDC-GŘ-O25 Žádost byla částečně odmítnuta. Poskytnuté informace: K části I. Správa železnic dle SOD „Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) - Praha-Veleslavín (mimo) č. E618-S-2357/2018/Šim ze dne 11. 7. 2018 zpracovala dokumentaci pro územní rozhodnutí pro variantu JIH. Varianta JIH byla schválena v Centrální komisi Ministerstva dopravy formou předloženého záměru projektu a studie proveditelnosti. Varianta Střed byla prověřena geometrickou polohou koleje a dvěma novými geologickými vrty. Pro variantu STŘED nikdy nebyla plnohodnotně zpracovávána dokumentace pro územní rozhodnutí, pro rozhodnutí o variantě to nebylo nutné, jak bylo několikrát deklarováno na veřejných besedách. V rámci zpracování oponentních posudků bylo ze strany univerzity v Bochumi a ČGS deklarováno, že veškeré podklady byly plně dostačující pro následné rozhodnutí. Toto bylo sděleno dne 31. 8. 2020 při přednášce na půdě Správy železnic (za účasti několika hostů, mimo jiné MČ Prahy 6, HMP, předsedy Spolku Mejstříka, zástupce ÚVN a dalších). Následně toto bylo opětovně sděleno při rozhodnutí o variantě JIH dne 27. 11. 2020 na veřejném zastupitelstvu MČ Prahy 6. Nad rámec vyřízení žádosti v části I. Správa železnic, státní organizace, doplňuje, že veškeré podklady k variantě STŘED byly v minulosti žadateli poskytnuty (situace, geotechnický průzkum). K části II. K bodu 1) a 2) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že Smlouva s univerzitou Bochum byla uzavřena formou dodatku č. 2 k SOD s firmou METROPROJEKT Praha a.s. Dodatek č. 2 Vám poskytujeme formou přílohy. K bodu 3) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že Prof. Thewes byl v Praze ve dnech 31. 8. a 1. 9. 2020. Od odeslání zadání do Bochumi/ČGS dne 1. 4. 2020 po obdržení finálních posudků byl za Správu železnic nosnou osobu na zodpovězení dotazů, předávání podkladů atd. Bc. MSc. Michal Froněk CEng MICE DIC. Jedná se o odborníka na tunelové stavby s mezinárodními zkušenostmi. Plně spolupracoval se všemi zpracovateli posudků (Brož, Thewes, Aue). K části III. Správa železnic deklarovala v minulosti zadání porovnání variant tunelových tras a zadání oponentních posudků k vedení trasy v úseku Praha-Dejvice – Praha-Veleslavín. K bodům 1)–3) části III. žádosti Správa železnic, státní organizace, sděluje, že na jaře 2020 předložil projektant investorovi porovnání těchto variant (Bednařík et al., 2020). Následně byly zpracovány tři nezávislé posudky s cílem potvrdit výběr varianty vedení tunelu. První posudek byl věnován porovnání variant z hlediska provádění tunelů a vlivu na okolí během výstavby (Thewes et al., 2020). Druhý posudek se zaměřil na vyhodnocení vlivu vibrací na zástavbu nad tunelem a na komparativní in-situ měření v Ejpovickém tunelu (Brož et al., 2020). Třetí posudek, který se zabýval zhodnocením variant z geologického pohledu a reinterpretací geologických průzkumů, provedl tým České Geologické služby – ČGS (Aue et al., 2020). K bodu 4) části III. žádosti Správa železnic, státní organizace, dodává, že požadovaná informace je uvedena výše, neboť požadovaná informace v bodě 4) je díky nesprávnému popisu žadatele uvedena v bodech 1)–3), neboť se jedná o souhrnný název pro provedené nezávislé posudky výše uvedené. K části IV. K bodu 3) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že ) V úseku Praha Mas. n. (žadatel nesprávně zaměňuje za nádraží Praha střed) – Kladno je vedeno 72 Sp vlaků (všechny jedou až na Praha Masarykovo n.) a 76 Os vlaků, z nichž je 36 vlaků v období špičky ukončeno na Veleslavíně. V úseku Praha Mas. n. – LVH je vedeno 176 Os vlaků. K bodu 4) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že 36 z 324 vlaků, tzn. 11,1%. K bodu 5) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že v žst. Praha-Dejvice nebude končit žádný železniční vlak. K bodu 6) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že 288 z 324 vlaků, tzn. 88,9%. K bodu 7) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že na LVH jsou všechny vlaky osobní a zastavují ve všech stanicích a zastávkách. Os vlaky ve směru od Kladna zastavují ve všech stanicích a zastávkách. Sp vlaky od Kladna zastavují v Kladno-Ostrovec, Kladno, Hostivice, Ruzyně, Veleslavín, Dejvice, Bubny, Masarykovo nádraží. K bodu 8) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že v žst. Praha-Dejvice se nepřidávají žádné nové koleje. Tudíž k žádnému zvýšení investičních nákladů nedojde. K bodu 9) Správa železnic, státní organizace, sděluje, že ve studii proveditelnosti je vždy zpracována finanční a ekonomická analýza. „Finanční výhodnost“ není jediným kritériem pro rozhodování, náklady na dopravu v rozhodovacím procesu cestujícího o výběru dopravního módu jsou do určité míry (záleží na konkrétním modelu) započítány formou vlivu na vnímanou cestovní dobu, která je jedním z parametrů tvorby modelu přepravní prognózy. Přepravní prognóza je nedílnou součástí studie proveditelnosti a zpracovatelem byl Úsek dopravního inženýrství – TSK Praha. Je nutné zdůraznit, že Studie proveditelnosti byla schválena Centrální komisí Ministerstva dopravy dne 19. 11. 2019. Byla prokázána její ekonomická efektivnost.