Doprovodná informace k žádosti čj. 13301/2022-SŽ-GŘ-O25 Žádost byla částečně odmítnuta. Poskytnuté informace: K bodu 1) s ohledem na objem požadované informace níže zasíláme odkaz na stažení projektové dokumentace pro územní rozhodnutí, zpracované vizualizace a videoprezentaci akce. Dovolujeme si upozornit žadatele, že projektová dokumentace na železniční stavitelství je specifická a může zbytečně docházet ke konfliktním situacím i po prostudování specialistou z jiného oboru stavitelství. Z tohoto důvodu jsme se zpracovatelem projektové dokumentace ochotni uspořádat s žadatelem schůzku pro vyjasnění případných nejasností. Odkaz: https://datashare.spravazeleznic.cz/ad/index.php/s/UGaZFCmQ4j6TJ4W Heslo: LiMa2022 K bodu 3) Předpokládaný harmonogram projektu: Získání ÚR: 06/2022 Zpracování DSP+PDPS: 06/2022–06/2023 Získání SP: 01/2024 Realizace stavby: 09/2024–12/2027 K bodu 4) Souhrnný rozpočet podle nejnovější verze dokumentace pro územní rozhodnutí po zapracování připomínek dotčených orgánů činí 2 495 447 000 Kč. Případné zvýšení se neodrazí v realizaci projektu, rozpočet je průběžně aktualizován dle platných cenových soustav. K bodu 5) V současné době probíhá územní řízení. Po jeho dokončení vypíše zadavatel výběrové řízení na zhotovitele dalších stupňů projektové dokumentace (pro stavební povolení, výběr zhotovitele, provedení stavby apod.). Teprve následně dojde k vlastnímu výběrovému řízení na zhotovitele stavby. V tuto chvíli není vypsané žádné výběrové řízení na zhotovitele další části projektové dokumentace ani realizaci stavby. K bodu 6) Informace je dostupná z volně přístupného registru smluv. Aktuálně je uzavřená smlouva na částku 11 808 523 Kč bez DPH. K bodu 7) Skutečně rozsah dopravy doznal po roce 2014 uváděných změn, a to především v důsledku dopracování a schválení podstatných investic. Jedná se především optimalizaci a zkapacitnění trati Kolín – Všetaty – Děčín, zdánlivě nesouvisející stavby mezi Lysou nad Labem/Nymburkem a Mladou Boleslaví a zkapacitnění trati Choceň – Hradec Králové – Velký Osek. Jmenované investice následně ovlivňují především rozsah nákladní dopravy, který je nutné provážet přes Prahu v ose Praha-Libeň – Praha-Běchovice (např. z důvodu technického stavu, nedostatečných parametrech trati přes Všetaty a její nedostatečné kapacitě ve výhledovém stavu, obdobně vlivem dostavby nákladních kapacit v Mladé Boleslavi následně dochází k uvolnění seřaďovací stanice Nymburk pro potřeby částečného přesunu vlakotvorby ze stanice Praha-Libeň). Současně i dokončením investic přes Hradec Králové dojde k částečnému přechodu výkonů od Ústí nad Labem mimo dlouhodobě přetíženou trať v úseku Praha – Choceň. Nicméně částečně jsou výkony nákladní dopravy nahrazovány výhledově novými přepravami, proto propad proti předchozímu období není tak výrazný. Úsek Praha-Libeň – Praha-Malešice je ovlivňován z obdobných důvodů a uvedenými investicemi přesahujícími Prahu, jak jest uvedeno výše. Zatímco přepravní vztahy a očekávaný rozvoj v relacích vázaných např. na terminál v Praze-Uhříněvsi jsou relativně stálé, opět dochází k úpravám rozsahu dopravy i v důsledku výhledových změn vlakotvorby (především přesuny zátěže mezi Nymburkem a Prahou-Libní). Současně došlo k upřesnění části výkonů téhož operátora především mezi terminály Praha-Uhříněves a Česká Třebová. Naopak je nutné potvrdit nárůst osobní dopravy především v ose Praha-Libeň – Praha- Běchovice, přičemž stav nezlepší ani připravované investice v rámci Rychlých spojení. I přes pokles výhledového rozsahu nákladní dopravy v ose Praha-Libeň – Praha-Malešice je řešená oblast v případě neexistence předmětné investice s přesmykem zásadním kolizním bodem, který neumožňuje odbavení uvedeného výhledového rozsahu dopravy, natož v odpovídající stabilitě a bezpečnosti provozu, v řádných jízdních dobách (patrné již v aktuálním stavu, kdy jsou kvůli zvýšení stability provozu nejen vlaky zpožďovány, ale již při konstrukci jízdního řádu zpomalovány – to však degraduje minimálně část přínosů např. z úspory jízdních dob mnoha investic i přesahujících Prahu v dané trase vlaku). K bodu 8) Hlavním smyslem nového dvoukolejného úseku Praha-Libeň – odb. Hrdlořezy spočívá v tom, že je možné vůči sobě nekolizně provozovat vlaky v ose Praha hl. n./Mas. n. – Praha-Běchovice a Praha-Holešovice – Praha-Malešice. Dokud nebude investičně vyřešen zůstávající jednokolejný úsek Hrdlořezy – Praha-Malešice, tak „tříkolejný“ úsek sám o sobě nejen že v souladu s výše uvedeným řeší jinak neřešitelnou nedostatečnou kapacitu zhlaví stanice Praha-Libeň (kde se bez přesmyku ruší po směru a protisměrně jízdní cesty), ale zvyšuje samotnou kapacitu úseku Praha-Libeň – Praha-Malešice, který je dnes kompletně jednokolejným a výhledovému rozsahu nedostačující (ve variabilitě provozu, ale i vůči samotným možnostem konstrukce jízdního řádu). Třetí kolej nevedoucí přes přesmyk zůstává především z důvodu možné jízdy měně častých, ale velmi těžkých nákladních vlaků, které by nebyly bez potřeby dalších lokomotiv projet sklonově náročnější trasou přes přesmyk, obdobně jako pro vlaky běžně přes přesmyk projíždějící, ale vlivem velmi nepříznivých povětrnostních podmínek by v ojedinělých případech opět musely vyčkat pomoci dalších lokomotiv, dělení na části atd. Současně je „třetí“ kolej využívána např. k soupravovým (manipulačním) jízdám vlaků v trase Praha hl. n./Mas. n. – Praha-Malešice, aniž by protisměrně kolidovaly s vlaky od Prahy-Běchovic apod. K bodu 9) Význam stavby Modernizace trati Praha-Libeň – Praha-Malešice je popsán výše. Navazující etapou je akce „Zdvoukolejnění trati Hrdlořezy – Praha-Malešice – Praha-Hostivař“. Její součástí bude nový jednokolejný souběžný tunel pod vrchem Tábor, neboť profil současného tunelu pro dvojkolejnou elektrifikovanou trať svým profilem nevyhovuje a jeho přestavba by znamenala mnohaměsíční přerušení provozu. Součástí akce je též modernizace ŽST Praha- Malešice s výstavbou nástupišť poblíž stanice metra a zdvoukolejnění tratě do Prahy-Hostivaře. Navazující stavba vychází ze schválené studie proveditelnosti zaústění IV. tranzitního železničního koridoru do železničního uzlu Praha a v současné chvíli je ve fázi zpracování záměru projektu, který bude předložen do Centrální komise Ministerstva dopravy v létě 2022. Po jeho schválení Správa železnic zajistí zpracování dalších fází projektové dokumentace. Realizace je v koordinaci s ostatním akcemi v rámci Železničního uzlu Praha plánována na roky 2029–2032. K bodu 10) Stavba „Modernizace trati Praha-Libeň – Praha-Malešice, I. stavba“ není dělena na etapy. Po dokončení této stavby by měla být realizována stavba „Zdvoukolejnění trati Hrdlořezy – Praha- Malešice – Praha-Hostivař“. Detaily ohledně této stavby jsou rozepsány v odpovědích výše. Financování bude řešeno v závěrečných stupních přípravy, tak jak bylo popsáno výše.