Doprovodná informace k žádosti čj. 75697/2023-SŽ-GŘ-O25 Žádost byla částečně odmítnuta. Poskytnuté informace: SŽ po přezkoumání požadovaných informací v části bodu 1), vyjma upřesněné body 1.1, 1.2, 1.3 – viz výše, bodu 2), 3), 4), 5) a 6) původní žádosti konstatuje, že požadované informace lze bez dalšího poskytnout. K bodu 1) SŽ uvádí, že potřeba trojkolejného mostu pod Vyšehradem je součástí přiloženého dokumentu „Zdůvodnění potřeby a rozsahu zkapacitnění úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov“. Varianty projektového řešení úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov byly řešeny především ve studii proveditelnosti, kde byla kromě jiného variantně hodnocena řešení obsahující projektovou dvoukolejnou trať a dvoukolejnou trať se zetříkolejněním v úseku Praha-Výtoň – Praha-Smíchov, vždy s alternativami různého technologického řešení (traťového zabezpečovacího zařízení) – od stavu bez ETCS s různou délkou prostorových oddílů až po stavy s ETCS s provozními benefity. Kapacita však byla v době zpracování studie proveditelnosti vyhodnocována ještě dle dnes již neplatného předpisu ČSD D 24, kdežto aktuálně je kapacita vyhodnocována dle směrnice SŽDC SM124, která, kromě jiného, klade odpovídající důraz i na především požadavky na stabilitu a udržitelnost provozu. Zdvoukolejnění Branického mostu bylo rovněž součástí prověřovaných variant již ve studii proveditelnosti, nicméně v pravidelném provozu nemá prakticky žádnou vazbu na rozsah dopravy a rozsah infrastruktury v úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov. Železniční trasy mezi Prahou hl. n. a Prahou-Radotínem přes Prahu-Smíchov a Prahu-Krč mají v paralelní existenci a rozvoji kapacity význam především pro odklonovou činnost v jedné či druhé trase. Vzhledem ke stávajícímu a i výhledovému významu v přepravních vazbách pro cestující především ŽST Praha-Smíchov, není racionální případná úvaha o převedení některých rozhodných radiálních linek regionální osobní dopravy přes Prahu-Krč, která i např. po výhledové dostavbě metra D nebude z hlediska přepravních vazeb s ŽST Praha-Smíchov srovnatelná, u dálkové osobní dopravy stejně tak. Navíc není vůbec žádoucí nad rámec výhledově připravovaného rozsahu regionální osobní dopravy trasu přes Prahu-Krč dále vytěžovat osobní dopravou, jelikož je tato trasa především nákladním železničním průtahem uzlem Praha a tudíž i pro výhledovém zkapacitnění na něm musí zůstat dostatek kapacity pro odbavení nákladní dopravy, včetně prognózovaného a různými strategickými dokumentacemi očekávaného růstu. K bodu 2) SŽ konstatuje, že prověřovaná variantní řešení v úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov jsou uvedena v odpovědi na předchozí bod. Řešení, které by dokázalo odbavit potřebný rozsah dopravy srovnatelné s řešením s tříkolejným úsekem Praha-Výtoň – Praha-Smíchov neexistuje. Pokud by trať v předmětném úseku měla zůstat dvoukolejná, pak jedině s redukcí výhledového rozsahu dopravy (zrušením některých železničních linek a převedením odpovídajícího přepravního výkonu na ostatní dopravní módy, tj. především MHD), což je rovněž v rozporu s veřejným zájmem. Řešení reálně neexistuje především z toho důvodu, že povrchovou železniční infrastrukturu není možné nad rámec připravovaného řešení dále rozvinout především z důvodu okolní zástavby. K bodu 3) SŽ konstatuje, že stávající jednotky řady 471 lze v návaznosti na počet míst k sezení přepsat v označení jako EMU300 (nikoliv EMU400). Výhledový rozsah příměstské/regionální dopravy přes most pod Vyšehradem by měl být na lince S7 převážně zajišťován nově pořizovanými čtyřvozovými dvoupodlažními jednotkami EMU400 (tj. cca s kapacitou sedících 400 míst, délkou cca 106 m), přičemž především v období přepravních špiček budou provozovány na jednotlivých vlacích ve dvojici. Na městské lince S61 budou provozovány jednotky EMU240 (tj. cca s 240 místy k sezení, délkou cca 80 m). Tyto informace však poskytujeme s tím, že nejsme jejich původcem, leč tyto jsme obdrželi od obchodních partnerů/dopravců a objednatelů drážní dopravy. K bodu 4) SŽ konstatuje, že výhledový rozsah dopravy přímo navazuje na požadavky/předpoklady objednatelů dopravy a dopravců (např. Ministerstvo dopravy, ROPID, IDSK), které byly prověřovány a případně optimalizovány v rámci zpracovávaných investičních akcí přepravním/dopravním modelem. Výhledový rozsah dopravy je současně obsažen např. v Plánech dopravní obslužnosti jednotlivých objednatelů, ale i ve strategických dokumentech, jakými jsou na území hlavního města Prahy např. Plán udržitelné mobility, Klimatický plán a Strategie rozvoje pražské metropolitní železnice. Výhledového rozsahu dopravy je možné dosáhnout až poté, co jsou dokončeny rozhodné investiční akce v trase jednotlivých linek osobní dopravy atd. Jelikož po roce 2027 by dle aktuálních předpokladů byly stále ještě i stavby v úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov v realizaci, lze očekávat, že by kmenově rozsah dopravy vycházel cca ze stávajícího stavu, ale bude podléhat aktuálním stavebním postupům a z toho plynoucím rozsahům výlukové činnosti, tj. s výrazně redukovaným rozsahem dopravy (včetně částečně odklonové činnosti přes Prahu-Krč). Po roce 2029, tj. pokud budou dle předpokladu dokončeny investice nejen mezi Prahou hl. n. a Prahou-Smíchovem, ale i dále přes Řevnice na Beroun, mělo by předmětným úsekem projíždět 386 vlaků v pracovním dni. K bodu 5) SŽ konstatuje, že v současném stavu kapacita (propustnost) traťových kolejí v úseku Praha-Smíchov – Praha-Radotín činí v optimální kvalitě provozu 9 vlaků v každém směru za špičkovou hodinu. K bodu 6) SŽ konstatuje, že traťový úsek Praha-Vyšehrad – Praha-Smíchov je v současné době zabezpečen elektronickým integrovaným traťovým zabezpečovacím zařízením. Traťový úsek je tvořen pouze jedním oddílem, odjezdová návěstidla přilehlých stanic jsou předvěstmi vjezdových návěstidel. Pro kontrolu volnosti trati jsou zřízeny počítače náprav. Systém ETCS bude v úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov vybudován v rámci samostatné investiční akce „ETCS v uzlu Praha“. Předpoklad realizace je do roku 2030 a bude navržen systém ETCS L2 ve výhradním provozu. Výhybna Praha-Vyšehrad bude v budoucnu součástí ŽST Praha-Smíchov (v rámci stavby Rekonstrukce ŽST Praha-Smíchov), proto nebude traťové zabezpečovací zařízení zřizováno a dojde k přímému navázání stávajícího SZZ v obvodu Vyšehrad na nově budované SSZ v ŽST Praha-Smíchov, obvod Smíchov. Součástí upřesnění žádosti ze dne 21. listopadu 2023, doručené na SŽ dne 5. prosince 2023, byla i stížnost na postup při vyřizování žádosti ve smyslu § 16a odst. 1 písm. b) InfZ, tedy stížnost na postup při vyřizování žádosti. SŽ k této stížnosti konstatuje, že v rámci autoremedury žádost vyřídila tak, jak je uvedeno výše, tedy že stížnost byla tímto vyřízena. Body 1.1., 1.2., 1.3 upřesněné žádosti se v souladu s § 11 b) ve spojení s § 15 odst. 1 InfZ odmítá z důvodu faktické neexistence informací. V tomto smyslu bylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí části žádosti.