První fáze
První fáze probíhá od roku 2018. V současné době jsou již některé pilotní projekty ukončené, jiné se dokončují a plynule navazují na druhou fázi. Předmětem pilotních projektů byly investiční stavby v různých stádiích přípravy a realizace, rozvržené tak, aby bylo možné získat průřezový a ucelený pohled na problematiku implementace metody BIM v infrastrukturních stavbách.

Základní požadavky na pilotní projekty
- zjištění rozsahu grafických informací (grafických prvků a jejich vlastností) potřebných pro vytvoření datového standardu,
- zjištění rozsahu negrafických informací a jejich využitelnost pro následné užití BIM modelu,
- využití BIM modelu pro kontrolu a vyhodnocení dokumentace z hlediska detekce prostorových kolizí a vazeb na stanovení výměr,
- vytvoření souhrnu podkladů pro určení specifikací a požadavků na práci v datovém úložišti - CDE (požadavky na práci s BIM modelem, komunikaci, bezpečnost dat, licenční nároky apod.),
- ověřování koordinace datového standardu mezi investorskými organizacemi Správa železnic a ŘSD,
- vytvoření požadavků na standard smluvní přílohy BEP, na základě zkušeností se správou CDE a průběhu prací na pilotních projektech,
- získání poznatků o technické a administrativní náročnosti zadání přípravy a realizace stavby v režimu BIM,
- ověření možnosti časové simulace výstavby (BIM 4D) – nastavení pravidel pro vývoj informačního modelu v čase,
- ověření využitelnosti dat ve fázi přechodu ke správě a evidenci majetku,
- vyhodnocení předpokládaných přínosů metody BIM do infrastrukturních staveb.
Pilotní projekty v režimu BIM (první etapa)
Pilotní projekt | Stádium |
Zvýšení kapacity trati Nymburk – Mladá Boleslav, 2. stavba | DSP + PDPS |
Modernizace trati Rokycany – Plzeň | PDPS + DSPS |
Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v ŽST Roudnice nad Labem | DSP + PDPS |
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu | PDPS + DSPS |
Vyhodnocení pilotních projektů
Vyhodnocování pilotních projektů probíhá průběžně tak, jak se projekty postupně ukončují. Některé poznatky je však možné již jednoznačně shrnout.
Zjištěná pozitiva implementace metody BIM
- Rozšíření povědomí o metodě BIM do řad zaměstnanců organizace (změna myšlení je základním kamenem úspěšné implementace procesu BIM).
- Příprava na plošnou implementaci metody BIM, tj. postupná úprava nebo příprava interní legislativy.
- Vytvoření pracovních skupin z řad zaměstnanců, kteří iniciativně v rámci náplně svých činností posouvají proces implementace metody BIM v organizaci.
- Definování základních okruhů potřebných pro zřízení a nastavení CDE.
Zjištěná negativa implementace metody BIM
- Absence lidských zdrojů v organizaci i na trhu práce.
- Zkušenost s omezeným portfoliem dodavatelů, což má za následek omezený úhel pohledu na problematiku BIM.
- Problematika systému popisu koleje infrastrukturních staveb Správy železnic ve vazbě na výměnný formát IFC.
- Částečná duplicita postupů – aby nedocházelo k nadbytečnému prodlužování přípravy a realizace staveb, dochází v rámci pilotních projektů k paralelním činnostem, které proces nezprůhledňují (proto je mnoho staveb pro pilotní projekty přímo nevhodných).
- Neodpovídající dostupnost SW a HW vybavení na pracovištích.