Aktuality
18.07.2024
Evropské fondy pomůžou modernizaci české železnice víc než 11 miliardami korun
Deset dalších projektů Správy železnic podpoří Evropská unie prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF). Největší část z přiděleného balíku třetí výzvy dotačního titulu pro období 2021-2027 míří na rozsáhlou přestavbu klíčové stanice Česká Třebová. Dotace v celkové výši 11,5 miliardy korun se Správě železnic podařilo získat také na zpracování projektu vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav, přípravu modernizace úseku z Kolína přes Mělník do Děčína, nebo na další rozvoj moderního zabezpečovacího zařízení.
12.07.2024
Správa železnic získala z evropského programu JTM téměř 60 milionů korun
Správa železnic pokračuje v úspěšném získávání dotačních zdrojů Evropské unie. Nově použije program Just Transition Mechanism (JTM), který kombinuje úvěr Evropské investiční banky a dotace. V šesté výzvě programu získaly grant tři projekty v Ústeckém kraji, celková výše dotace dosahuje 59,4 milionu korun.
11.07.2024
Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod
Častá čekání před staženými závorami ve Velké Chuchli budou už brzy minulostí, Správa železnic vybrala zhotovitele výstavby nadjezdu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti Váhostav a Colas, které podaly nejlepší nabídku ve výši 474,6 milionu korun. Podle smlouvy nejprve vypracují projektovou dokumentaci, příští rok na jaře pak dojde k zahájení samotných stavebních prací. Ty potrvají do začátku roku 2027. Dokončení nadjezdu přinese výrazné zvýšení bezpečnosti silničního i železničního provozu.
10.07.2024
Výstava srovnává současný a budoucí most na Výtoni
Správa železnic dnes zahájila venkovní panelovou výstavu, která nabízí srovnání stávající a plánované podoby železničního mostu na Výtoni. Expozice s podtitulem Lepší spojení, lepší život ve městě se zaměřuje na estetické i praktické aspekty a zdůrazňuje výhody, které nový most přinese nejen dopravě, ale i hlavnímu městu a jeho obyvatelům.
09.07.2024
Hlavní nádraží v Hradci Králové získá díky modernizaci víc nástupišť
Správa železnic hledá zhotovitele rozsáhlé modernizace hlavního nádraží v Hradci Králové, samotné práce by měly začít ještě letos. Nejvýznamnější stanice v kraji získá nové nástupiště, všechna stávající projdou celkovou rekonstrukcí. Jejím výsledkem bude bezbariérový přístup k vlakům. Významným přínosem stavby bude také rozšíření silniční komunikace pod mostem na Gočárově třídě. Hotovo bude v roce 2030, předpokládané celkové náklady přesahují 12 miliard korun.
02.07.2024
Nádraží na Smíchově se změní, nabídne více služeb pro cestující
Železniční stanice na pražském Smíchově se v následujících letech promění v moderní dopravní terminál. Jeho součástí bude i stávající nádražní budova, která projde celkovou rekonstrukcí. Správa železnic nyní vybrala projektanty stavby – společnosti SUDOP Praha a SUDOP EU. Jejich nabídková cena ve výběrovém řízení byla 39,5 milionu korun. Stavební práce budou probíhat v letech 2026 až 2028 v koordinaci s výstavbou terminálu Smíchov.
01.07.2024
Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách
Práce na zdvoukolejnění Branického mostu postoupily do závěrečné fáze, vlaky zde dnes začaly jezdit po jedné traťové koleji. Dokončení celé stavby a zahájení plnohodnotného provozu plánuje Správa železnic letos v říjnu. Most a navazující úsek do Krče jsou důležitou součástí pražské železniční sítě. Plní významnou roli v nákladní dopravě, v blízké době ale výrazně vzroste význam trati i v osobní přepravě.
27.06.2024
Česká Třebová projde celkovou modernizací
Správa železnic hledá zhotovitele rozsáhlé modernizace železničního uzlu v České Třebové. Ten plní významnou roli jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Kompletní rekonstrukcí projdou všechna nástupiště, přístup na ně bude díky výtahům bezbariérový. Vlaky při průjezdu zrychlí, současně se sníží hluk z železničního provozu. Zahájení prací se plánuje v závěru letošního roku, dokončení pak v roce 2031. Předpokládané celkové náklady dosahují 19,5 miliardy korun.
26.06.2024
Do Polska se jezdí rychleji a bezpečněji
Správa železnic dnes slavnostně ukončila rekonstrukci traťového úseku z Dětmarovic do Petrovic u Karviné a na státní hranici s Polskem. Na trati, která je důležitou spojnicí k našim severním sousedům, prošly modernizací dvě stanice a jedna zastávka. Cestujícím nyní nabízejí bezbariérový přístup na nástupiště i pohodlný nástup do vlaku. Stavební práce probíhaly od roku 2020, celkové náklady přesahují tři miliardy korun.
25.06.2024
Datel: Průvodce pro bezstarostnou jízdu vlakem
Po půlročním testování spouští Správa železnic do ostrého provozu mobilní aplikaci Datel, užitečného pomocníka nejen na letní cesty vlakem. Díky zpětné vazbě uživatelů je nyní aplikace přehlednější, lépe se ovládá a obsahuje řadu nových funkcí. Volně dostupná je v App Store i Google Play.
24.06.2024
Zažijte budoucnost dopravy: komentované procházky po místech plánované VRT v Praze
Správa železnic připravila pro železniční fanoušky i pro veřejnost, kterou zajímá budoucnost kolejové dopravy, komentované procházky po místech, kudy v Praze povede vysokorychlostní trať. Unikátní exkurze s výkladem odborníků probíhají od 17. do 27. června na čtyřech různých trasách.
20.06.2024
Nové hlavní nádraží v Brně má schválený záměr projektu
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila záměr projektu pro přestavbu železničního uzlu Brno. Jde o zcela zásadní milník v přípravě modernizace celého tamního uzlu a také výstavby nového hlavního nádraží v jihomoravské metropoli. Samotné stavební práce se předpokládají v letech 2028 až 2035.
19.06.2024
Přestavba Masaryčky se naplno rozbíhá, začnou první dopravní omezení
Stavební činnost na české železnici neutichne ani v období hlavních prázdnin. Platí to i pro rekonstrukci pražského Masarykova nádraží, která nabírá na intenzitě. V souvislosti s tím dojde ke změnám tras některých vlaků. Na dalších místech pak proběhnou plánované opravné a údržbové práce.
18.06.2024
Trolejové vedení získají další tři tratě
Elektrické vlaky vyjedou do dalších míst v Česku. Umožní to výstavba trolejového vedení hned na několika tratích, kterou připravuje Správa železnic. Pro takzvanou prostou elektrizaci nyní vybrala zhotovitele přípravných dokumentací úseků Klatovy – Železná Ruda, Kralupy nad Vltavou – Kladno a Zdice – Písek. Samotné zahájení prací se předpokládá v roce 2027.
11.06.2024
Nové štítky na přejezdech posílí bezpečnost a pomohou v lepší identifikaci místa
Správa železnic začíná používat nové reflexní štítky s čísly přejezdů, které jsou lépe viditelné. V rámci pilotního projektu jimi osadí více než dvě desítky křížení ve Středočeském, v Plzeňském a Karlovarském kraji. Cílem je zlepšit identifikaci přejezdů a usnadnit tak orientaci řidičům v krizových situacích. Jde o konkrétní příspěvek k Mezinárodnímu dni bezpečnosti na přejezdech ILCAD, který připadá pravidelně na začátek června.
10.06.2024
Práce na projektu trati z pražského Výstaviště do Dejvic mohou začít
Projekt Praha – letiště – Kladno je zase o krok dál, Správa železnic vybrala projektanta úseku mezi pražským Výstavištěm a Dejvicemi. Vítězi tendru se staly společnosti METROPROJEKT Praha a MORAVIA CONSULT Olomouc, které podaly nejvýhodnější nabídku v hodnotě 157 510 000 korun. Samotné zahájení prací se plánuje na začátku roku 2026, jejich výsledkem bude dvoukolejná elektrifikovaná trať, která povede z velké části v podzemí.
07.06.2024
Trať v Pardubicích byla a je zabezpečena
Správa železnic se ohrazuje vůči aktuálně rozšířenému, přesto chybnému tvrzení, že železniční trať v Pardubicích nebyla zabezpečena.
06.06.2024
Po noční nehodě mohou vlaky opět jezdit přes Pardubice
Správa železnic zprovoznila část kolejí v Pardubicích. K osmé hodině tak bylo možné obnovit dopravu na koridoru mezi stanicemi Pardubice hl. n. a Kostěnice. Vlaky mohou v úseku prozatím využívat jednu traťovou kolej, kolem místa nehody projíždějí sníženou rychlostí. V nadcházejících hodinách je potřeba počítat s nepravidelnostmi v dopravě.
03.06.2024
Zubačku z Tanvaldu do Kořenova čeká velká oprava
Jediná ozubnicová trať v Česku projde celkovou obnovou. Správa železnic vybrala zhotovitele prací, a to společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice. Její vítězná nabídka byla ve výši 432 100 624 korun. Do konce letošního roku se vyrobí speciální komponenty ozubnice a ocelové pražce, nepřetržitá výluka začne 15. dubna příštího roku. Hotovo bude v únoru 2026. Stavba bude spolufinancována z Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027.