Aktuality

04.05.2020
Vlaky se vrátí na část trati z Lovosic do Řetenic
Správa železnic dnes odstartovala opravné práce na traťovém úseku z Lovosic do Chotiměře. Provoz zde byl přerušen po sesuvu drážního tělesa v navazujícím úseku z Chotiměře do Radejčína. Náhradní přepravu cestujících mezi Lovosicemi a Radejčínem zajišťují od té doby autobusy. Správa železnic rozhodla o opravě poté, co Centrální komise Ministerstva dopravy schválila záměr projektu na rekonstrukci poškozené trati mezi Chotiměří a Radejčínem. Práce vyjdou na 10,7 milionu korun, vlaky se na opravený úsek vrátí v letošní letní sezoně.
04.05.2020
Správa železnic vypisuje opakovaný tendr na zpracování dokumentace k územnímu rozhodnutí pro první vysokorychlostní úsek
Správa železnic dnes zveřejnila opakované zadávací řízení na zpracování dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby (DÚR) první vysokorychlostní trati v České republice v úseku Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí).
30.04.2020
Zvýšení trakčního výkonu napájecí stanice na Balabence zvýší spolehlivost provozu
Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem projektu a následně i realizace stavby, jejímž cílem je zvýšení trakčního výkonu napájecí stanice na pražské Balabence. Tím dojde k zajištění bezpečného a spolehlivého provozu elektrických vlaků v metropoli. Vítěz veřejné zakázky, společnost Elektrizace železnic Praha, nejprve vypracuje projekt, samotná realizace prací by měla začít letos v prosinci. Dokončení investiční akce s celkovými náklady ve výši 532 milionů korun se plánuje v závěru roku 2022.
28.04.2020
Správa železnic letos zvýší zabezpečení dalších desítek přejezdů
Správa železnic po celé republice zvyšuje stupeň zabezpečení na přejezdech, které vytipovala jako potenciálně rizikové z hlediska možných střetů automobilů s drážními vozidly. Jedná se o doplnění výstražných světel, instalaci závorových břeven a také o nové technologie kompozitových břeven s LED diodami.
27.04.2020
Hnací vozidla Správy železnic budou umět komunikovat se systémem ETCS
Správa železnic vypisuje tendr na dodavatele palubních jednotek ETCS. V souvislosti se zaváděním tohoto jednotného evropského vlakového zabezpečovače na české železniční síti chce takto vybavit 98 svých speciálních drážních vozidel určených pro údržbu a opravy. Předpokládaná hodnota zakázky je 980 milionů korun. Spolufinancování bude zajištěno z Operačního programu Doprava a prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.
27.04.2020
Omezování železniční dopravy končí, vlaky se vracejí na koleje
Z nařízení Vlády ČR se od soboty 14. března 2020 dočasně zastavila mezistátní osobní železniční doprava. Následně začala redukce státem objednávané vnitrostátní dálkové dopravy, přestaly jezdit také některé komerční vlaky vypravované jednotlivými dopravci. Kraje postupně omezily počet spojů z důvodu poklesu poptávky po přepravě. Od 26. dubna se začala rozšiřovat nabídka dálkových vlaků. Tento proces bude pokračovat v příštích dnech a týdnech v souvislosti s koncem zákazu volného pohybu osob po území ČR a zahrne postupně i regionální vlaky.
24.04.2020
Smlouva o spolupráci Správy železnic a SNCF urychlí a zlevní přípravu VRT
Správa železnic dnes podepsala se společností SNCF smlouvu o poskytování služeb při přípravě výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Smlouva je dalším logickým a navazujícím krokem, který zajistí průběžnou kontrolu dokumentací pro územní rozhodnutí (DÚR) a pokračování prací na dalších technických předpisech, jež umožní v budoucnu nejen další stupně projektové přípravy VRT, ale i jejich výstavbu, zprovozňování, pravidelný provoz a údržbu.
23.04.2020
Vznikl první technický návod pro projektanty VRT v České republice
Správa železnic učinila další významný krok v přípravě vysokorychlostních tratí (VRT). Po roce intenzivních prací dokončila Manuál pro projektování VRT ve stupni DÚR. Jedná se o důležitý milník, neboť umožní zpřesnění podoby vysokorychlostních tratí. Příprava se díky tomu posune od stovky metrů širokého koridoru do podrobnosti konkrétních dotčených pozemků.
22.04.2020
Rekonstrukce napájecí stanice Rostoklaty zvýší spolehlivost provozu
Správa železnic zahajuje rekonstrukci trakční napájecí stanice (TNS) Rostoklaty, která zvýší spolehlivost provozu na frekventovaném tříkolejném úseku prvního koridoru. Přispěje k tomu jak zvýšení trakčního výkonu TNS, tak výstavba nové rozvodny. Práce potrvají do března 2022, celkové investiční náklady stavby dosahují 458 milionů korun.
21.04.2020
Systémem ETCS budou brzy pokryty další stovky kilometrů tratí
Správa železnic pokračuje v zavádění jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení (ETCS) na své síti. Brzy jej získá také část třetího tranzitního koridoru, úsek Plzeň (mimo) – Cheb, kde práce postoupily z fáze přípravy do realizace. Pokryto bude celkem 111 kilometrů trati. Intenzivně se pokračuje i na úsecích Praha-Uhříněves – Votice a Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín.
20.04.2020
Mikulášovice mají zrekonstruovanou stanici, na řadu přichází oprava výpravní budovy
Dolní nádraží v Mikulášovicích dostalo moderní podobu. Cestující zde mohou využívat zvýšená nástupiště, nové zabezpečovací zařízení zase zkrátilo křižování vlaků. Úpravami prošlo také několik železničních přejezdů. Práce probíhaly od loňského března, celková výše nákladů dosahuje 138 milionů korun. Dílo bylo předáno do zkušebního provozu, po stavební stránce bude hotovo v červenci. Ještě letos zahájí Správa železnic ve stanici opravu výpravní budovy.
17.04.2020
Od poloviny května začnou fungovat inteligentní kamery na přejezdech
Od 18. května se spustí provoz další inteligentní kamery na železničním přejezdu. Po pilotním projektu v Úvalech u Prahy, tak bude fungovat druhá kamera na přejezdu v Uhersku, která bude monitorovat přestupky řidičů. Záznamy z tohoto zařízení budou pomáhat ve správním řízení vedeném proti přestupci Policií ČR. V krajním případě tak může neukázněný řidič přijít o řidičský průkaz.
16.04.2020
Správa železnic získala kladné stanovisko EIA pro optimalizaci trati z Ústí do Děčína
Příprava očekávané rekonstrukce dvoukolejné pravobřežní trati z Ústí nad Labem-Střekova do Děčína úspěšně pokračuje. Správa železnic aktuálně získala od Ministerstva životního prostředí závazné stanovisko EIA, které posuzuje ekologické dopady stavby, a připravuje podání žádosti o územní rozhodnutí. Chystaná investiční akce povede ke zlepšení parametrů hlavně pro nákladní dopravu. Jedná se zejména o dostatečnou délku staničních kolejí tak, aby byl umožněn průjezd nákladních vlaků dlouhých 740 metrů.
15.04.2020
Na ostravském hlavním nádraží začne zkušební provoz nových eskalátorů
Správa železnic zahájí na konci dubna zkušební provoz čtveřice nových eskalátorů na ostravském hlavním nádraží. Pohyblivé schody umožní pohodlnější přístup z odbavovací haly do nadchodu, který spojuje jednotlivá nástupiště ve stanici. Práce probíhaly od loňského srpna, celková výše nákladů dosahuje téměř 22 milionů korun.
15.04.2020
Správa železnic připravuje pilotní projekt dispečerského pracoviště železniční infrastruktury
Správa železnic zřídí u každého ze sedmi oblastních ředitelství (OŘ) dispečerské pracoviště železniční infrastruktury. Pilotní projekt připravuje pro OŘ Hradec Králové, které působí v Královéhradeckém, Pardubickém a Libereckém kraji. Proto vypsala veřejnou zakázku na vypracování záměru projektu, analytické části a doprovodné dokumentace pro stavbu zmíněného pracoviště.
15.04.2020
Správa železnic prodlužuje lhůtu k podání přihlášek do průzkumu trhu k projektu vybudování ETCS
Správa železnic připravila ve spolupráci s Ministerstvem dopravy průzkum trhu, který má pomoci s přípravou projektu vybudování ETCS úrovně L2 v traťovém úseku státní hranice Německo - Děčín - Ústí nad Labem - Kralupy nad Vltavou
14.04.2020
Správa železnic připravuje komplexní rekonstrukci stanice Brno-Královo Pole
Rekonstrukce železniční stanice Brno-Královo Pole, kterou připravuje Správa železnic, zahrnuje výstavbu nových nástupišť a navíc i kompletní rekonstrukci zabezpečovacího zařízení. Stavba za 2,4 miliardy korun přinese zvýšení bezpečnosti drážní dopravy a cestujícím zcela novou výpravní budovu. Správa železnic nyní ve výběrovém řízení hledá zpracovatele dokumentace pro stavební řízení a realizaci stavby.
14.04.2020
Nová výhybna umožní zkrácení jízdních dob vlaků na trati Nymburk – Jičín
Správa železnic hledá zhotovitele výhybny Bartoušov, která po svém dokončení umožní výrazné zkrácení jízdních dob vlaků na trati Nymburk – Jičín. Předpokládané celkové investiční náklady dosahují 170 milionů korun, realizace stavby je plánována od května do prosince letošního roku. Největší vliv na provoz bude mít šedesátidenní nepřetržitá výluka konaná v září a říjnu.
09.04.2020
V květnu začnou práce na prodloužení podchodu na pražském hlavním nádraží
Správa železnic vybrala firmu na prodloužení severního podchodu na pražském hlavním nádraží. Sdružení firem s názvem „MTS+HT CZ – Podchody hl. n.,“ jehož společníky jsou Metrostav a.s. a HOCHTIEF CZ a.s., Stavbu zrealizuje za 219,55 milionu korun. Práce začnou v květnu 2020 a první chodci si díky prodloužení podchodu zkrátí cestu z centra do přilehlých městských částí příští rok v srpnu.
07.04.2020
Mezi Berounem a Královým Dvorem se dokončuje modernizace trati
Už na podzim letošního roku skončí rozsáhlá modernizace železniční infrastruktury mezi stanicí Beroun a zastávkou Králův Dvůr ve Středočeském kraji. Ta obsahovala i kompletní přestavbu samotné stanice. Zbývá poslední etapa, rekonstrukce přibližně jednoho kilometru traťových kolejí mezi zmíněnou zastávkou a berounským seřaďovacím nádražím. Termín dokončení projektu by neměla ohrozit ani současná opatření proti šíření koronaviru.