Aktuality

13.10.2023
Havířovské nádraží se mění k lepšímu, na řadu přicházejí nástupiště
Poslední větší nádraží v Moravskoslezském kraji, které dosud neumožňuje bezbariérový přístup k vlakům, se v následujících třech letech promění. Správa železnic dnes slavnostně zahájila komplexní přestavbu havířovské stanice. Tento důležitý milník výrazně posílí dostupnost a komfort cestování vlakem. Po rekonstrukci budou moct spoje ve směru od Ostravy končit až na zastávce Havířov střed.
12.10.2023
Stavbaři na Slovanech hlásí hotovo, nová zastávka už slouží cestujícím
Skončila další etapa modernizace plzeňského železničního uzlu. Hotový je téměř čtyřkilometrový dvoukolejný úsek, který protíná městskou část Slovany. Jeho obnovu zahájila Správa železnic v závěru roku 2020. Největším přínosem pro cestující je vybudování nové zastávky Plzeň-Slovany, kterou obsluhují osobní vlaky namísto hůře dostupné stanice v Koterově.
11.10.2023
Železnice bez plastů: Správa železnic se startupem Lokni začnou instalovat automaty na filtrovanou vodu. Cestující budou mít denně půl litru zdarma
Správa železnic dnes oznámila výsledek výběrového řízení pro projekt Železnice bez plastů, který má cestujícím přinést udržitelnou alternativu k balené vodě v PET lahvích. Z podaných nabídek bylo vybráno řešení startupu Lokni, který na 12 českých nádražích postupně nainstaluje filtrační stanice na pitnou vodu. Cestující budou mít možnost si na vybraných nádražích každý den načepovat zdarma půl litru vody do vlastní lahve. První filtrační zařízení bude nainstalováno na hlavním nádraží v Praze, zbylých 11 lokalit bude následovat v dalších měsících. Správa železnic tímto projektem pokračuje v naplňování své udržitelné strategie Zelená železnice.
10.10.2023
Celková proměna královopolského nádraží může začít
Modernizace druhého nejvytíženějšího nádraží v jihomoravské metropoli může začít. Správa železnic vybrala zhotovitele, kterými jsou společnosti OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a TRAMO RAIL. Komplexní rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole a přilehlých úseků vyjde na 2,9 miliardy korun. Zásadní proměnou projde zázemí pro cestující, vznikne nový moderní dopravní terminál. První práce začnou příští měsíc, hotovo by mělo být do konce roku 2025.
09.10.2023
ČTÚ a Správa železnic budou spolupracovat na zlepšení signálu na hlavních tratích
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Správa železnic uzavřely dohodu o spolupráci, která má za cíl zlepšit kvalitu signálu mobilních operátorů na páteřních tratích. Obě instituce budou společně postupovat při zjišťování a odstraňování rušivých vlivů na více než 2 300 kilometrech železnice v České republice.
06.10.2023
Na nový most přes Labe vyjedou brzy vlaky. Začíná napojení kolejí
Stavba mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou je v samotném závěru, od 9. října se začíná s napojením všech staničních kolejí na nový dvoukolejný most, současně proběhne instalace trakčního vedení.
04.10.2023
Podle odborníků z ČVUT se technický stav výtoňského mostu zhoršuje. Obdobné problémy měl i nedávno vyměněný železniční most v Děčíně, upozorňují
Dva mosty, podobný příběh. Zatímco výtoňský most i dvacet let po dosažení své projektované životnosti stále stojí, ten děčínský je už minulostí a letos ho nahradila nová mostní konstrukce. Výtoňský je od roku 2020 pod dohledem odborníků z ČVUT, kteří ho nyní kvůli zhoršujícímu se technickému stavu musí podrobit dalšímu zkoumání. Z tohoto důvodu musí Správa železnic uzavřít střídavě lávky pro pěší, a to do 12. listopadu.
02.10.2023
Modernizace mezi Karlštejnem a Berounem startuje. Práce méně ovlivní dopravu
Správa železnic podepsala v tomto týdnu smlouvu na rekonstrukci trati mezi Karlštejnem a Berounem. Stavbu budou realizovat společnosti Elektrizace železnic Praha a SWIETELSKY Rail CZ. Hodnota zakázky je bezmála 2,3 miliardy korun. Stavební práce zahrnují kompletní obnovu 7,1 kilometru dlouhého úseku, vyžádají si menší omezení provozu, než se předpokládalo. K zahájení stavby dojde letos v listopadu, její dokončení se předpokládá v roce 2026.
27.09.2023
Opravená fasáda teplického nádraží se odhaluje v plné kráse
První část rekonstrukce nádražní budovy v Teplicích se chýlí ke konci. Z památkově chráněného objektu pomalu mizí lešení, které dosud zakrývalo opravenou fasádu. Stavební ruch se nyní přesunul zejména na 1. nástupiště, kde se pracuje také na historickém zastřešení. Hlavní část stavby skončí ještě letos, úplně hotovo bude v únoru příštího roku. Následně se stavbaři zaměří na vnitřní prostory rozlehlé nádražní budovy.
21.09.2023
Vysokorychlostní trať mezi pražskými Vršovicemi a Běchovicemi má projektanta
Správa železnic vybrala zhotovitele technického návrhu vysokorychlostní trati (VRT) v uzlu Praha. Projekt v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností SUDOP Praha, EGIS RAIL, Mott MacDonald CZ a MOTT MACDONALD. Součástí projektu bude také výstavba čtvrté traťové koleje mezi stanicemi Praha-Běchovice a Praha-Libeň, která výrazně navýší kapacitu železnice na tomto úseku koridoru.
20.09.2023
Nové elektronické tabule na nádražích zlepšují informovanost cestujících
Správa železnic zvyšuje informovanost cestujících čekajících na odjezd svého spoje nebo při přestupu. Do podchodů ve frekventovaných stanicích nově umisťuje monitory s aktuálními odjezdy vlaků. Dalším zlepšením v této oblasti je instalace nového typu infotabulí, které na nástupištích zobrazují také řazení jednotlivých vozů v soupravě a cestujícím tak pomáhají lépe najít své zarezervované místo.
15.09.2023
Vlaky projedou po Vrskmaňské estakádě rychleji než dosud
Na podkrušnohorské železniční magistrále se schyluje k modernizaci dalšího úseku. Správa železnic nyní hledá zhotovitele rekonstrukce trati z Kyjic do Chomutova, jejíž součástí je také 418 metrů dlouhá Vrskmaňská estakáda. Obnovou projde bezmála osmikilometrový dvoukolejný úsek, současně se zvýší traťová rychlost. Maximální možná nabídková cena činí 2 400 521 408 korun. Samotné práce by měly začít v polovině příštího roku s termínem dokončení v závěru roku 2027.
14.09.2023
Nad Orlickou přehradou vzniká unikátní obloukový most
Vodní nádrž Orlík překlene v následujících měsících nový železniční most. Ze základů na obou březích Vltavy už začínají vyrůstat části budoucího železobetonového oblouku o rozpětí 156 metrů. Staveniště nedaleko stanice Červená nad Vltavou si dnes v rámci kontrolního dne prohlédli také ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Celkové náklady stavby dosahují 685 milionů korun, vlaky začnou nový most využívat příští rok v listopadu.
11.09.2023
Správa železnic zavádí nové systémy od SAP, připravuje se na změny v Česku a EU
Správa železnic se jako jedna z prvních společností veřejného sektoru připravuje na přechod ze stávajícího systému SAP ECC 6.0 na novou verzi SAP S/4HANA. Veřejná zakázka na výběr implementátora byla vyhodnocena v červnu, následně proběhne implementace nové verze, kterou provede konsorcium společností Sabris a gD-team.
07.09.2023
Funkcionalistická dominanta Pardubic se blýská novotou
Kompletní rekonstrukce výškové části budovy na pardubickém hlavním nádraží je hotová. Interiér i exteriér bývalého hotelu prošel citlivou obnovou a nově slouží jako vzdělávací centrum Správy železnic. V přízemí pak cestující najdou obnovenou restauraci. Tím však plány nekončí, během podzimu se chystá vypsání soutěže na rekonstrukci odbavovací haly i obou křídel nádraží.
28.08.2023
Začínají práce na projektu, který přesune nádraží na Veleslavíně pod zem
Železnice v metropoli prochází dynamickým rozvojem, velký podíl na tom má probíhající modernizace trati na letiště a do Kladna. Do ní spadá i úsek mezi Veleslavínem a Ruzyní, který postoupil do další fáze přípravy a získal projektanta. Dokumentaci pro společné povolení vytvoří společnosti SUDOP Praha a Moravia Consult Olomouc za 211 656 000 korun.
25.08.2023
Na výtoňském mostě se dočasně uzavře pěší lávka
Kvůli postupně se zhoršujícímu stavu mostu na Výtoni musí Správa železnic pro zajištění maximální bezpečnosti dopravy rozšiřovat systém bezpečnostního monitoringu. V průběhu podzimu proto bude během instalace čidel postupně uzavřena vždy jedna z lávek pro pěší.
24.08.2023
Správa železnic hledá architekty pro třetí terminál vysokorychlostní železnice
Další terminál, který zvýší dostupnost vysokorychlostní dopravy v regionech, vznikne v Jihlavě. Stejně jako v případě dopravních uzlů Praha východ VRT a Roudnice nad Labem VRT bude jeho podoba a řešení výsledkem architektonicko-urbanistické soutěže. Její vítěz by měl být představen v první polovině příštího roku.
23.08.2023
V září se začne stavět zastávka Pardubice centrum
Očekáváná stavba nové zastávky Pardubice centrum zná svého zhotovitele a může začít. Cestujícím se tak v polovině příštího roku výrazně zlepší dostupnost středu města. Budou sem zajíždět vlaky z Jaroměře a Hradce Králové a zároveň bude sloužit pro obrat souprav zajišťujících spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí.
22.08.2023
Modernizované úseky železnice do Kladna a na letiště mění svou podobu
Modernizace železnice do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla běží naplno na dvou místech. Rekonstruované úseky Kladno – Kladno- -Ostrovec a Praha-Bubny – Praha-Výstaviště se zásluhou stavbařů mění k nepoznání. Obě staveniště si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka v doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody.