Aktuality

21.08.2023
Sluneční energii využijí desítky nádraží, Správa železnic ušetří přes 1200 MWh ročně
Instalace fotovoltaických elektráren v prostředí české železnice pokračuje. Po pilotním projektu v Děčíně osadí Správa železnic solární panely na střechy dalších nádražních objektů po celé republice. Jejich provoz tak bude díky využití obnovitelných zdrojů energie šetrnější k životnímu prostředí.
18.08.2023
Už v září začnou práce na koridoru mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi
Vytížený úsek druhého železničního koridoru mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi čeká kompletní modernizace. Vítězem soutěže na zhotovitele stavby je sdružení firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha, které podalo nabídku ve výši 2,1 miliardy korun. Práce na šestikilometrovém úseku odstartují už v září.
17.08.2023
Modernizace úseku mezi Kolínem a Nymburkem má svého projektanta
Správa železnic vybrala projektanta, který navrhne podobu rekonstrukce traťového úseku mezi Kolínem a Nymburkem. Dokumentaci pro společné povolení stavby vytvoří společnosti Metroprojekt Praha a Mott MacDonald CZ díky nejvýhodnější nabídce ve výši 323 748 000 korun. Stavební práce se plánují v letech 2027 až 2033, trať hojně využívaná osobní i nákladní dopravou bude po modernizaci tříkolejná. Současně se zrychlí cestování mezi Prahou a Hradcem Králové.
16.08.2023
Nádražní budova ve Vsetíně dosloužila, nahradí ji moderní terminál
Dynamika probíhajících prací na vsetínském nádraží je patrná na každém kroku. V polovině prázdnin se rozběhla další etapa rekonstrukce, která se nyní soustředí na druhou část kolejiště. Začne také odstraňování dosloužilé nádražní budovy, kterou nahradí moderní terminál. Cestujícím se otevře příští rok na jaře. Postupně se rýsuje i nový parkovací dům.
14.08.2023
Další významnou stanici v metropoli čeká rekonstrukce, smíchovské nádraží se kompletně promění
V Praze už brzo odstartuje modernizace dvou velkých nádraží. Po pražské Masaryčce teď hledá Správa železnic zhotovitele stavby také pro stanici Praha-Smíchov. Výsledkem budou kompletně zmodernizované koleje a nástupiště, prodloužené podchody pod celou stanicí a také nová lávka, která povede nad celou stanicí a umožní bezbariérový přístup na jednotlivá nástupiště. Realizace stavby proběhne v letech 2024 až 2027, celkové náklady dosahují 5,2 miliardy korun.
11.08.2023
Vlkov u Tišnova i celý mezistaniční úsek do Křižanova projdou modernizací
Správa železnic dnes vypsala další dvě důležité soutěže, první na celkovou rekonstrukci stanice Vlkov u Tišnova, druhá se týká navazujícího traťového úseku do Křižanova. Stavby jsou součástí balíku dalších projektů, jejichž cílem je modernizace havlíčkobrodské trati.
11.08.2023
Modernizace úseku Pohled – Přibyslav přinese další zlepšení havlíčkobrodské trati
Správa železnic dnes vypsala tendr na kompletní modernizaci devítikilometrového úseku mezi Pohledem a Přibyslaví. Tři roky trvající rekonstrukce přinese zvýšení rychlosti až na 160 km/h, opravené stanice a zastávky a lepší parametry pro nákladní dopravu. Po celou dobu stavby se počítá se zachováním jednokolejného provozu.
11.08.2023
V Chebu a Nymburce vzniknou moderní areály drážních hasičů
Drážní hasiči v Chebu a Nymburce budou už v roce 2025 využívat nová pracoviště. Potřebné stavební úpravy hodlá Správa železnic zahájit na přelomu letošního a příštího roku. Výsledkem budou moderní areály, ve kterých nebudou chybět výcvikové a školicí prostory, plochy pro fyzickou přípravu a také odpovídající zázemí pro hasičskou techniku.
09.08.2023
Správa železnic spustila další on-line portál pro vysokorychlostní tratě
Technický návrh projektované vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Hranicemi a Ostravou si veřejnost může ode dneška prohlédnout na internetu. Správa železnic spustila v pořadí již čtvrtý geografický informační systém (GIS), který kromě vedení trati umožňuje přidání dotazů a připomínek ke konkrétním místům na mapě. Portál bude zobrazovat vždy aktuální verzi návrhu VRT.
08.08.2023
Modernizace havířovské stanice má svého zhotovitele
Další významná stanice Moravskoslezského kraje projde rozsáhlou proměnou. Správa železnic naváže na opravu tamní nádražní haly a kompletně zrekonstruuje celou staniční část včetně nástupišť a bezbariérového přístupu k nim. Stavební práce provede sdružení firem Subterra, OHLA ŽS, Elektrizace železnic Praha a AŽD Praha. Celková hodnota zakázky činí 3,4 miliardy korun, práce se rozběhnou už letos v září.
07.08.2023
Modernizace trati z Brna do Přerova přinese dvoustovku a vyšší bezpečnost, úplně zmizí přejezdy
Další z úseků připravované trati z Brna do Přerova je o krok blíž realizaci. Správa železnic uzavřela smlouvu na vytvoření dokumentace pro stavební povolení pro část mezi Blažovicemi a Vyškovem. Dvacet kilometrů dlouhý úsek naprojektují společnosti SUDOP BRNO, AFRY CZ a SUDOP PRAHA.
04.08.2023
Nymburské nádraží v novém, známe vítěze architektonické soutěže
Přestavba hlavního nádraží v Nymburce, kterou připravuje Správa železnic, vznikne podle návrhu architekta Tomáše Hanuse. Odborná komise architektonicko-urbanistické soutěže vybrala mezi 17 účastníky jednomyslně právě jeho řešení. Ocenila především jednoduchý, čistý design a citlivé propojení nových budov s historickou zástavbou.
17.07.2023
Nádraží ve Františkových Lázních získá původní historickou podobu
Nádražní budovu ve Františkových Lázních čeká kompletní rekonstrukce, Správa železnic vyhlásila tendr na zhotovitele stavebních prací. Fasádě objektu se vrátí původní historický vzhled, a to jak barevností a materiály, tak i modelací historických říms. Rekonstrukce a modernizace čeká také interiér. Stavba začne na konci letošního roku, hotovo bude na jaře 2025.
14.07.2023
Kdo přestaví Masaryčku? Hledá se zhotovitel
Modernizace Masarykova nádraží může zanedlouho začít. Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele, který v nejstarší pražské stanici skloubí historii se současnou architekturou a zásadně zvýší komfort pro cestující i vlaky. Nejvýraznějším urbanistickým prvkem bude platforma nad kolejištěm. Chodcům propojí Florenc s hlavním nádražím, zároveň pohodlně a bezbariérově zpřístupní jednotlivá nástupiště. Stavební práce začnou na přelomu roku, jejich dokončení je plánováno na první polovinu roku 2027.
13.07.2023
Branický most se už brzy dočká druhé koleje
Očekávané zkapacitnění Branického mostu je na dohled. Železniční přemostění Vltavy, které využívají zejména nákladní vlaky, bude už za rok dvoukolejné. To pomůže i během plánované rekonstrukce mostu na Výtoni. Slavnostní zahájení více než dvoumiliardové investice Správy železnic se uskutečnilo dnes ve stanici Praha-Braník. K úplnému přerušení provozu po mostě dojde v termínu od 20. října do dubna příštího roku.
10.07.2023
Konečný účet veřejné postrkové služby čítá téměř 6 000 nákladních vlaků
Veřejnou přípřežní a postrkovou službu Správy železnic využilo za více než dva roky 5 930 nákladních vlaků, celkem je posílilo 8 233 lokomotiv. Tato nabídka byla zavedena od dubna 2021 na sklonově náročné trati Brno – Havlíčkův Brod – Kutná Hora, která sloužila jako odklonová trasa v souvislosti s rozsáhlou modernizací koridorového úseku z moravské metropole do Prahy přes Českou Třebovou.
07.07.2023
Hlavní trať podél Cidliny přestane být jednokolejkou
Správa železnic pokračuje v přípravě modernizace trati z Prahy do Hradce Králové, která může sloužit jako odklonová trasa 1. tranzitního koridoru. Důležitým milníkem v celém procesu je vyhlášení tendru na projektanta dokumentace pro stavební povolení modernizace traťového úseku od odbočky Kanín nedaleko Velkého Oseka do Chlumce nad Cidlinou. Projekt zahrnuje zdvoukolejnění trati, na které se díky několika přeložkám zvýší rychlost až na 160 km/h. Zahájení samotné stavby se předpokládá v průběhu roku 2026, práce potrvají více než tři roky.
03.07.2023
Začínají projekční práce na vysokorychlostní trati u Ústí nad Labem
Správa železnic vybrala dodavatele dokumentace pro územní rozhodnutí úseku vysokorychlostní trati (VRT) mezi Ústím nad Labem a portálem Krušnohorského tunelu. Trať je součástí nového spojení mezi Prahou a Drážďany. V zadávacím řízení uspělo česko-francouzské sdružení společností VALBEK-SUDOP BRNO-EGIS.
30.06.2023
Skončila modernizace 1. koridoru v údolí Tiché Orlice
Dnešním dnem končí dva a půl roku trvající modernizace koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. Zítra se sem vrátí poslední dálkové vlaky odkloněné přes Havlíčkův Brod. Kompletní obnova železniční infrastruktury odstranila propady rychlosti, zvýšila bezpečnost dopravy a především její plynulost. Proměnila se také brandýská stanice, moderní nástupiště a podchod nabízí komfortní přístup k vlakům, novou fasádu i okna dostala výpravní budova.
29.06.2023
Zastávka Pardubice centrum dostala zelenou
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila stavbu nové zastávky Pardubice centrum. Správa železnic nyní může vypsat tendr na její realizaci, která musí proběhnout souběžně s probíhající modernizací celé pardubické stanice. Nová zastávka cestujícím významně zlepší dostupnost centra města, zajíždět sem budou vlaky z Jaroměře a Hradce Králové. Zároveň bude sloužit pro obrat souprav zajišťujících spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí.