Aktuality

20.06.2023
Hlavní část nového dvoukolejného mostu se posunula nad Labe
Do finále vstupuje stavba mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou, jejíž součástí je také dvoukolejný most přes Labe. Závěrečnými úpravami prochází nová zastávka Stéblová obec. Přímo v Rosicích se dokončuje trakční vedení, zastřešení nástupišť nebo zabezpečovací zařízení. Hotovo bude na konci letošního roku.
20.06.2023
Memorandum o spolupráci pomůže při odstraňování dřevin z okolí tratí
Generální ředitelé Dalibor Šafařík a Jiří Svoboda dnes podepsali memorandum o spolupráci mezi Lesy České republiky a Správou železnic. Vzájemně si tak budou předávat informace o společných tématech, mezi nimiž dominuje odstraňování dřevin v ochranném pásmu dráhy na pozemcích spravovaných Lesy České republiky.
19.06.2023
320 km/h i kolem Přerova – nový úsek vysokorychlostní trati pomůže Olomouci
Správa železnic vypsala veřejnou zakázku na vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí nového úseku VRT Moravská brána I, která se prodlouží z Prosenic do Brodku u Přerova. Dvanáct kilometrů nové vysokorychlostní trati zkvalitní zejména dopravní obslužnost krajské metropole Olomouce.
16.06.2023
Instituce napříč resortem dopravy zahajují spolupráci na preventivní bezpečnostní kampani na železnici
Pod záštitou Ministerstva dopravy podepsaly Správa železnic, České dráhy a Drážní úřad memorandum o dlouhodobé spolupráci s cílem řešit neubývající počty úrazů na železnici. Zároveň tak symbolicky zahájili preventivní bezpečnostní kampaň, která přiblíží rizika nepozorného chování v blízkosti železnice. První část startuje na sociálních sítích, s přicházejícím létem se zaměří především na nebezpečné chování mladé generace na železnici.
15.06.2023
Modernizace koridorů vs. jízdní doby vlaků
Správa železnic usilovně pracuje na zlepšení kvality železniční infrastruktury. Modernizace tratí přináší vyšší bezpečnost, spolehlivost a pružnost železničního provozu. Naším cílem je také postupně navyšovat rychlost na našich tratích. Vzhledem k vytíženosti sítě to však vždy nevede ke zrychlení dopravy. V krátkém článku se dozvíte, s čím se musí potýkat konstruktéři jízdního řádu v době, kdy je cestování vlakem mimořádně populární.
15.06.2023
Cesta vlakem na jih Čech trvá kratší dobu, systém ETCS umožní další zrychlení
Síť dvoukolejných tratí v Česku se před nedávnem rozrostla o přibližně dvě desítky kilometrů mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi. Modernizaci tohoto úseku dnes slavnostně ukončila Správa železnic. Výstavba rozsáhlé přeložky přinesla kromě kapacitnější železnice také výrazné zvýšení traťové rychlosti. Vlaky navíc ještě zrychlí, namísto současných 160 km/h bude po instalaci evropského zabezpečovacího systému ETCS možné jezdit až dvoustovkou.
14.06.2023
Chytré zastávky vzniknou do konce roku na dvanácti místech
Cestující na celkem dvanácti nádražích budou už brzy využívat takzvané chytré zastávky. Vybuduje je společnost STARMON, která uspěla ve výběrovém řízení Správy železnic. Nejprve vytvoří projektovou dokumentaci a následně i zrealizuje stavební práce. To vše do konce letošního roku. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla 35,6 milionu korun, vítězná nabídka byla ve výši 26 milionů korun.
14.06.2023
Práce na hlavním nádraží v Plzni pokročily, otevřou se i nové pokladny
Cestující na hlavním nádraží v Plzni čekají další změny související s rekonstrukcí tamní památkově chráněné budovy. V horní hale, kde dnes fungují jak pokladny, tak čekárna a služby občerstvení, začnou stavební práce. Prodej jízdenek se proto začátkem prázdnin přesune do dolní haly pod schodiště.
13.06.2023
Nástupiště v Lovosicích budou ještě letos bezbariérově přístupná
Cestující v Lovosicích se brzy dočkají moderního nádraží. Stavbu, jejímž cílem je především vybudování bezbariérového přístupu na všechna nástupiště ve stanici, dnes slavnostně zahájila Správa železnic. Pozitivem bude také pohodlný nástup do vlaků a prodloužení stávajícího podchodu pod celým kolejištěm až do Máchovy ulice. Zrekonstruovaná nástupiště se otevřou už na konci letošního roku.
08.06.2023
Česko-francouzská spolupráce na vysokorychlostních tratích slaví 5. výročí
Správa železnic a francouzská skupina státních drah SNCF pracují na českých vysokorychlostních tratích (VRT) společně 5 let. Za tu dobu se podařilo připravit podrobný manuál, jak tratě navrhovat, stavět a provozovat. Česká republika díky této spolupráci projektuje už více než 300 km nových tratí. Jejich technické řešení zohledňuje veškeré zkušenosti, které francouzští kolegové nasbírali za více než 40 let provozu vlaků TGV a systému vysokorychlostních tratí.
02.06.2023
Správa železnic představí v Ostravě nové stroje i aktuální stav přípravy vysokorychlostních tratí
Kam se ubírá budoucnost železničního průmyslu, zjistí ve dnech 5.–7. června návštěvníci veletrhu RAIL BUSINESS DAYS v Ostravě. Správa železnic, která je garantem této akce, představí mimo jiné dva nové stroje, VRTmobil a pro zájemce z řad veřejnosti a studentů má připraveno i několik workshopů.
01.06.2023
Jízda legend nabídne program pro celou rodinu
Správa železnic v rámci oslav 20 let od svého vzniku připravila pro širokou veřejnost Jízdu legend, která se uskuteční v sobotu 3. června na Masarykově nádraží v Praze. Návštěvníci si budou moct zblízka prohlédnout unikátní vozidla, salonní vozy z expozice Národního technického muzea, soutěžit o ceny a vyzkoušet si jízdu drezínou. Dozví se také informace o výstavbě železnice na Letiště Václava Havla nebo o přípravě vysokorychlostních tratí. Součástí akce bude také výjezd zvláštní soupravy na Negrelliho viadukt.
31.05.2023
Veřejnost si ode dneška může prohlédnout on-line návrh VRT Jižní Morava
Správa železnic spustila už třetí geografický informační systém (GIS) pro připravovanou síť vysokorychlostních tratí (VRT). Tentokrát jde o úsek VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Šakvicemi. Na portálu bude vždy znázorněna poslední rozpracovaná varianta vedení trati. Lidé mohou vznést dotaz či připomínku ke konkrétnímu místu a odborníci Správy železnic jim prostřednictvím systému přímo odpoví.
30.05.2023
Cesta vlakem z Prahy do Liberce se významně zkrátí
Centrální komise Ministerstva dopravy dnes schválila studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ve variantě 200PF. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší až na 200 km/h. Díky tomu se zkrátí doba jízdy mezi centry Liberce a Prahy na 69 minut. Železnice tak bude moct na této trase konkurovat silniční dopravě. Vlastní realizace stavby se předpokládá v následujícím desetiletí.
30.05.2023
Trať mezi Soběslaví a Doubím je připravena na rychlost 200 km/h
Soběslav se dnes stala dějištěm slavnostního ukončení modernizace traťového úseku mezi tamní stanicí a Doubím u Tábora. Jejím výsledkem je dvoukolejná novostavba trati, která po instalaci evropského zabezpečovacího systému ETCS umožní vlakům jezdit až 200 km/h. Nyní mohou projíždět novým úsekem maximálně stošedesátkou, i tak se ale podstatně zkrátily jízdní doby vlaků spojujících jižní Čechy s Prahou.
26.05.2023
Modernizace stanice Brno-Královo Pole se blíží
Plánovaná modernizace druhého nejvytíženějšího nádraží v jihomoravské metropoli postoupila do finální fáze. Správa železnic vyhlásila soutěž na zhotovitele komplexní rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole a přilehlých úseků. Zásadní proměnou projde zázemí pro cestující, postaví se moderní dopravní terminál. Se zahájením stavebních prací se počítá letos v září, hotovo by mělo být do konce roku 2025.
25.05.2023
Německá dráha (DB) otevřela nové informační centrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďany
Německý správce železniční infrastruktury Deutsche Bahn zrekonstruoval památkově chráněnou budovu smolárny v Heidenau, která ode dneška slouží jako nové informační centrum projektu vysokorychlostní trati (VRT) mezi Prahou a Drážďany. Pro návštěvníky je připravena multimediální výstava přibližující vedení trati nebo výstavbu Krušnohorského tunelu. Informační panely se věnují také geologickým pracím. Podobně o projektu informuje Správa železnic v centru na hlavním nádraží v Ústí nad Labem od loňského března.
23.05.2023
Ze všech nástupišť v Roudnici nad Labem se pohodlně nastupuje do vlaků
Správa železnic dnes slavnostně ukončila rekonstrukci nástupišť v Roudnici nad Labem. Díky normové výšce 550 milimetrů nad kolejí se nacházejí v úrovni podlahy moderních vlaků, navíc jsou bezbariérově přístupná. Práce ve stanici probíhaly od srpna 2021, provedly je společnosti Chládek & Tintěra a MONZAS. Celkové náklady činí 425 milionů korun.
22.05.2023
Práce na budově v Teplicích běží na plné obrátky
Nádražní budovu v Teplicích zahalilo lešení, stavební činnost na fasádě a střeše probíhá prakticky po celém jejím obvodu. Pracuje se jak na montáži nové střešní krytiny, tak na výměně oken. Současně se provádějí restaurátorské úpravy. Směrem ke kolejím se pak demontovalo zastřešení prvního nástupiště. Většina prací v celkové hodnotě 236 milionů korun skončí v závěru letošního roku. Následně by měla začít další stavba – rekonstrukce interiéru budovy.
19.05.2023
Historická budova v Žatci slaví 150. výročí, znovu se stane ozdobou města
Správa železnic hledá zhotovitele celkové opravy nádražní budovy ve stanici Žatec. Památkově chráněný objekt vznikl v roce 1873, letos tak slaví 150 let své existence. Opravou získá novou střechu a fasádu, moderní prostory pro cestující a také bezbariérový přístup. Předpokládané celkové náklady stavby dosahují bezmála 90 milionů korun. Práce budou rozděleny na více etap a potrvají do roku 2026.