Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou pro bezpilotní letadla v zeměpisné zóně Správy železnic

Informace o postupu projednávání bezpilotních letů v ochranném pásmu dráhy v souladu s ust. zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách a zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů; vyhláška č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů.

Každý bezpilotní let v zeměpisné zóně Správy železnic musí být řádně projednán se Správou železnic, a to ve všech případech, kdy se jedná o let v otevřené kategorii, ale podle článku 15 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel, v platném znění se zřizuje v České republice omezený prostor LKR10 UAS, nov. 15. 5. 2024 , jehož smyslem je zachování stávající územní ochrany České republiky, zajištěné platným regulačním rámcem civilního letectví.

Předmětem tohoto opatření obecné povahy je národní úprava provozu bezpilotních letadel z pohledu SŽ v ochranném pásmu stanoveného příslušným právním předpisem, viz výše v ochranném pásmu (zeměpisné zóně Správy železnic) podél nadzemních dopravních staveb-železniční dráhy.


Žádost o souhrnné stanovisko Správy železnic o koordinaci s dráhou bezpilotního letu v zeměpisné zóně Správy železnic je možno podat elektronicky Žádosti zaslané e-mailem, datovou schránkou či poštou již nejsou akceptovány, papírový formulář slouží jen v případě dlouhodobého výpadku systému pro podávání žádosti. Doporučená lhůta před plánovaným termínem letu je cca 1, 5 měsíce, z důvodu navazujících podání žádostí Drážnímu úřadu a Úřadu pro civilní letectví, přičemž předpkládáná doba vyřízení u Správy železnic činí cca 14 dní.

  

Zeměpisná zóna Správy železnic
 

Informace o postupu a projednání koordinace bezpilotního letu v zeměpisné zóně Správy železnic se řídí vnitřním pokynem ředitele odboru bezpečnosti a krizového řízení PO 02/2024 ke koordinaci letů  bezpilotních letadel v ochranném pásmu státní organizace Správa železnic.

Základní pojmy dle zákona o drahách 266/1994 Sb:

Zeměpisná zóna je společné území určené územním rozhodnutím pro umístění stavby dráhy (obvod dráhy) a jeho ochranné pásmo. Obvod dráhy u celostátní a regionální dráhy je vymezen hranicemi pozemků, které jsou určeny pro umístění dráhy a její údržbu spolu s ochranným pásmem vedeným svislými plochami ve vzdálenosti popsanými níže. Obvod dráhy, spolu s ochranným pásmem a zároveň zeměpisná zóna u ostatních drah (vlečky) je vymezena svislými plochami vedenými 30 m od osy krajní koleje (§ 8 zákona o drahách 266/1994 Sb).

Pro účely vymezení zeměpisné zóny dráhy, byly stanoveny následující pásma:

  • TEN-T: 100 m od osy krajní koleje
  • Ostatní dráhy: 60 m
  • Klíčové stavební objekty a zařízení dráhy: 60 m
  • Provoz UAS nad elektrickými a spínacími stanicemi a měnírnami trakční napájecí soustavy je ZAKÁZÁN !

Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou, je vyjádřením s podmínkami a je vydáváno na základě podané žádosti v případech, kdy je záměrem provozovat bezpilotní letadlo v otevřené kategorii provozu (OPEN) a zároveň dochází k expozici zeměpisné zóny Správy železnic. Lety je poté možné realizovat na základě stanovených podmínek vydaného souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou a v souladu se zbylými podmínkami provozu v dané zeměpisné zóně.

Účelem zeměpisných zón je především zajištění bezpečnosti, ochrany před protiprávními činy, soukromí zaměstnanců a nezapojených osob, nebo životního prostředí, ale také např. praktické umožnění zvláštních druhů provozu bezpilotních systémů a dalšího vývoje těchto systémů a souvisejících technologií, při zachování obchodního tajemství.

Koordinací s dráhou se rozumí schválený plán letu, obecně se jedná o soulad letu s jinými činnostmi a zařízeními železniční dráhy Správy železnic, přičemž přelety nad trakčními napájecími stanicemi a spínacími stanicemi, včetně Centrálních dispečerských pracovišť jsou striktně zakázány.

Nekooperujícím bezpilotním letadlem se rozumí bezpilotní systém, jemuž nebylo státní organizací Správa železnic vydáno kladné souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou.

Každé zjištěné  nekooperující bezpilotní letadlo v ochranném pásmu dráhy státní organizace Správa železnic, bude nahlášeno Policii ČR a bude postupováno dle zákona 49/1997 o civilním letectví, § 92 c) Přestupky na úseku řízení a provozování bezpilotních systémů.

mapa Zeměpisných zón a ochranných pásem dráhy

 

Žádost musí obsahovat tyto náležitosti:

  1. Základní náležitosti žádosti jsou:

A. identifikační údaje:

I. název žadatele, tj. stanovení odpovědné právnické nebo fyzické osoby,

II. název provozovatele UAS (mohou být odlišné subjekty),

III. registrační číslo provozovatele UAS,

IV. registrační čísla pilota / pilotů,

V. typ a model UAS (případně odpovídající specifikace UAS),

VI. registrační značky třídy "=C=“ letadla (je-li použitelné),

B. průvodní dopis - specifikace zamýšlených leteckých činností z hlediska:

I. místa, tj. provozního prostoru,

II. času,

III. rozsahu a způsobu,

IV. jejich účelu,

V. rizika,

VI. v případě potřeby informace o dalších pilotech, rozložení termínu letu, dalších nasazených UAS

C. přílohy v případě kategorie A2 a podání v elektronickém formuláři:

I. průkaz pilota,

II. foto dronu,

III. technický list dronu (technické specifikace a popis dronu,...)

IV. osvědčení o pojištění,

V. vstup do ŽDC,

 

2. návrh bezpečnostních opatření (např. předpokládané respektování jízdního řádu)

3. případná známa provozní omezení podstatná pro posouzení záměru vzhledem k využití zeměpisné zóny SŽ, (tj. rádio kmitočtové rušení),

4. popis zabezpečení oblasti provozu UAS, uvedení pomocné osoby pilota – koordinátora zapojené do provozu bezpilotního letadla a návrh bezpečnostních opatření na zajištění jejich ochrany,

5. kopie / sken platného Povolení k létání bezpilotního letadla, Povolení k provozování leteckých prací / leteckých činností pro vlastní potřebu, pokud byly Úřadem vydány (týká se pouze provozovatelů schválených před zavedením společného evropského regulačního rámce pro UAS).

6. kopie / sken platného osvědčení o pojištění k pojistné smlouvě, na základě níž bylo sjednáno pojištění odpovědnosti pojištěného za újmu způsobenou provozem bezpilotního letadla, a to v odpovídající výši možné újmy,

7. GPS specifikace zamýšlené oblasti provozu a vymezení letového prostoru s uvedením přesné polohy traťového úseku železničního kilometru a termínu provádění letecké činnosti, v případě složitějších realizací (zejména s ohledem na stavby, prostředky nebo infrastrukturu) pak uvedení konkrétní trajektorie letu včetně uvedení výšek letu v jednotlivých bodech trajektorie. Oblast provozu bezpilotního letadla by měla odpovídat dopadové oblasti, tj. poměru 1:1 ve kterém se předpokládá bezpečné ukončení letu bezpilotního letadla, a to i v případě mimořádné události. Je-li to možné, měla by se oblast provozu / dopadová oblast nacházet v bezpečné vzdálenosti od osy krajní koleje.

8. do přílohy jako formální součástí žádosti je požadováno přiložení seznamu opatření eliminující rizika pro otevřenou kategorii, popřípadně celého souboru ConOpsu pro posouzení letu ve specifické kategorii.

9. v mapové části žádosti printscreen se zákresem polygonu (linie) z aplikace DronView v případě analogového dokumentu.

10. případně přiložit souhlasy dalších subjektů (ochrany přírody, trolejová vedení MHD, vodní zdroje a jiné,...), které mohou být letem bezpilotního systému ovlivněny.

11. v případě, že je žadatel interním smluvním partnerem Správy železnic, případně Stavební správy, a pod.,  je nutno doložit tento vztah při volbě možnosti interní partner, připojením kopie smlouvy v rámci povinných příloh.

Pro vytváření itineráře letu a prací letounu je nutné zároveň využít nástroj:

AisView 3.9 (rlp.cz)

Rovněž je nutné do příloh přiložit průkaz pilota, foto dronu, technický list dronu (technické specifikace a popis dronu).

V případě kolizní situace se zařízením dráhy, nahlaste incident na 112 a COIS: 972 235 144 nebo 972 235 151 (linka pro mimořádné události)

Mobilní telefon COIS: 607 208 070

Rovněž pro nahlášení použijte formulář umístěný zde: https://ochrannepasmodrahy.spravazeleznic.cz/hlaseni-udalosti.

 

Držitelé evropského certifikátu LUC (Light UAS Operator Certificate) před prvním podání žádosti navštíví Odbor bezpečnosti a krizového řízení, 

kde se dozví podmínky pro jeho uplatnění a následný postup při schvalování letů bezpilotních prostředků v zeměpisné zóně železniční dráhy Správa železnic, státní organizace.

Kontakty:

 Jméno Telefon
Ing. Jaromír Knotek, MBA +420 972 241 444

Působností vyjadřovatele k leteckým a pilotním činnostem v zeměpisné zóně železniční dráhy Správy železnic je celé území České republiky.

 

Povolování vstupu na provozovanou železniční dopravní cestu

  • Vstup do obvodu dráhy Správy železnic (mimo veřejnosti přístupná místa) a na pozemky SŽ veřejnosti nepřístupné, je pro potřeby bezpilotních letů ZAKÁZÁN!

Upozornění nad rámec stanoviska Správy železnic:

  • V případě, že prováděním bezpilotního letu budou dotčeny stavby či pozemky ve vlastnictví společnosti České dráhy, a.s., je třeba samostatně oslovit ČD a.s. Regionální správa příslušného Oblastního ředitelství.
  • K podání žádosti o OkL / OkP na ÚCL, je nutno kromě souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou Správy železnic si vyžádat  v souladu s ust. § 7 odst. 3) resp. § 9 odst. 1 zákona o dráhách souhlas Drážního úřadu jakožto dotčeného správního orgánu, na adrese: Drážní úřad, Wilsonova 300/8, 121 06 Praha 2 (www.ducr.cz).

 

Obecné podmínky pro létání s bezpilotním letadlem v ochranném pásmu železniční dráhy Správy železnic

 

Létání s bezpilotním letadlem v ochranném pásmu železniční dráhy Správy železnic v České republice je podmíněno několika pravidly a regulacemi, které jsou stanoveny pro zajištění bezpečnosti železničního provozu a osob. Zde jsou hlavní body, které je třeba zohlednit:

  1. Povolení od Správy železnic: Pro létání s dronem v ochranném pásmu železnice je nutné získat povolení od Správy železnic. Ochranné pásmo železnice je obvykle vymezeno do vzdálenosti 60 metrů od krajní koleje.
  2. Bezpečnostní opatření: Je nutné dodržovat všechny bezpečnostní opatření, aby nedošlo k ohrožení železničního provozu. To zahrnuje například zajištění, že dron nepoletí příliš blízko kolejí nebo elektrického vedení.
  3. Dodržování zákonů a předpisů: Kromě specifických povolení od Správy železnic je nutné dodržovat obecné předpisy pro létání s drony, které jsou stanoveny Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) a dalšími příslušnými orgány. To zahrnuje například omezení výšky letu, udržování vizuálního kontaktu s dronem a další.
  4. Respektování soukromí a ochrany dat: Při létání s dronem je nutné respektovat soukromí osob a ochranu dat. Je zakázáno natáčet nebo fotografovat osoby bez jejich souhlasu, pokud to není nezbytné pro splnění úkolu a pokud k tomu není vydáno příslušné povolení.
  5. Informování místních orgánů: Před zahájením letu v ochranném pásmu železnice je vhodné informovat místní orgány, jako je policie nebo obecní úřad, zejména pokud se jedná o větší operaci nebo pokud může let způsobit obavy mezi veřejností.
  6. Technická způsobilost dronu: Dron by měl být technicky způsobilý a vybavený potřebnými bezpečnostními prvky, jako je GPS, automatický návrat do výchozího bodu a další technologie, které mohou pomoci zabránit nehodám.

Závazné podmínky provozu

1. Provoz je prováděn nad kontrolovanou pozemní plochou.

2. Provoz je prováděn ve schváleném místě provozu, které je definováno v souladu se žádostí žadatele. Jedná se buď o prostor mnohoúhelníkového
tvaru, jehož jednotlivé vrcholy tvoří body definované polygonem, nebo o kruhový prostor, jehož střed a poloměr
jsou definovány v příslušné části souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou, případně se jedná o prostor linie, jejíž osa a šířka je definována v mapové části souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou. Schválené místo provozu může být provozovatelem s ohledem na situaci a podmínky v místě a době provedení letu, příp. série letů, zmenšeno tak, aby provozní omezení stanovená v tomto oddílu byla splněna.

3. Let, příp. série letů, může být proveden jako kombinace vertikálního a horizontálního letu, přičemž maximální výška letu bude stanovena tak, aby i v
případě nastalé nouzové situace bezpilotní letadlo neopustilo schválené místo provozu. Žádný bod hranice schváleného místa provozu nesmí být
horizontálně vzdálen méně než aktuální výška letu nad zemí (pravidlo 1 : 1) a v případě provozu nad úrovní střechy nesmí být žádný bod hranice
schváleného místa provozu horizontálně vzdálen méně než aktuální výška letu nad rovinou ve výšce nejnižší okolní zástavby, která tvoří hranici
dopadové plochy (pravidlo 1 : 1).V případě nestandardního chování bezpilotního letadla bude let okamžitě ukončen.

4. Let, případně série letů, bude proveden do maximální výšky, která odpovídá výšce hranice provozního prostoru každého místa schváleného provozu.

5. Provozovatel musí přijmout opatření pro zajištění schváleného místa provozu proti vstupu nezapojených osob, doložená provozovatelem v rámci projednání se Správou železnic.

6. Osoby, prostředky nebo stavby nacházející se ve schváleném místě provozu musí být součástí předmětného provozu, včetně přijetí odpovídajících
bezpečnostních opatření, přičemž za doporučenou formu dohody se považuje písemná forma.

7. Provozovatel musí zajistit souhlas všech osob zúčastněných na provozu nacházejících se v přilehlých budovách nebo stavbách ve schválených místech provozu, které jsou v přímé linii možného dopadu bezpilotního letadla.

8. Let, příp. série letů, musí být proveden tak, aby pozemní komunikace ve smyslu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, nacházející se ve schváleném místě provozu nebyla horizontálně vzdálena méně než aktuální výška letu nad zemí, případně musí být předmětná pozemní komunikace po nezbytně dlouhou dobu a v nezbytném rozsahu zajištěna formou záboru.

9. Let, příp. série letů, v ochranném pásmu dráhy a obvodu dráhy ve smyslu zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů, musí být
předem řádně projednán se souhlasem a za podmínek stanovených drážním úřadem příp. souhrnným vyjádřením Správy železnic, státní organizace, které je doloženo
v rámci tohoto správního řízení. Souběžný provoz vlakové dopravy a provoz bezpilotního letadla se nepředpokládá.

10. Let, příp. série letů, v jehož ATZ se nachází místo schváleného provozu, musí být koordinován se stanovištěm poskytování informací známému provozu
letiště, nebo s provozovatelem letiště, není-li poskytování informací známému provozu zajištěno (kontakty naleznete zde , příp. VFR příručka - Česká republika ).

11. Let, příp. série letů, musí být koordinován s příslušným stanovištěm řízení letového provozu a s provozovatelem příslušného letiště, v jehož CTR se
nachází místo schváleného provozu (kontakty naleznete VFR příručka - Česká republika).

12. V souladu provozní koncepcí (ConOps) dodanou v rámci správního řízení:
a) Je provozován pouze uvedený bezpilotní systém.
b) Je letadlo provozováno s uvedeným užitečným zatížením.
c) Není dálkově řídicímu pilotovi umožněno za letu předat řízení jinému dálkově řídicímu pilotovi.
d) Je ověřena metodika nastavení provozních postupů.
e) Je prováděna údržba UAS.

13. Dálkově řídící pilot:
a) Před zahájením provozu bezpilotního systému ověří, zda jsou prostředky k ukončení letu bezpilotního letadla funkční.
b) Během letu:
i. Udržuje bezpilotní letadlo ve vizuálním dohledu a provádí důkladnou kontrolu vzdušného prostoru v okolí bezpilotního letadla s cílem zabránit jakémukoli riziku srážky s letadlem s posádkou na palubě.
Dálkově řídicí pilot let přeruší, pokud takový provoz představuje riziko pro jiné letadlo, osoby, zvířata, životní prostředí nebo majetek.
ii. Je schopen udržet bezpilotní letadlo pod kontrolou, vyjma případů ztráty řídicího a ovládacího (C2) spojení.
iii. Provádí postupy stanovené provozovatelem bezpilotního systému pro nenadále situace, včetně případů, kdy okolnosti dálkově řídicímu pilotovi indikují, že by bezpilotní letadlo mohlo překročit hranice schváleného místa provozu.
iv. Provádí postupy stanovené provozovatelem bezpilotního systému pro nouzové situace, včetně spuštění prostředků k ukončení letu, kdy okolnosti dálkově řídicímu pilotu indikují, že by bezpilotní letadlo mohlo překročit hranice schváleného místa provozu.

14. Není-li v tomto Oprávnění uvedeno jinak, musí být let, případně série letů provedena v souladu s podmínkami provozu v příslušné zeměpisné zóně.

15. Let, příp. série letů, může být proveden v odsouhlaseném termínu.

Na základě průběžných reálných zkušeností s provozem bezpilotních letadel v zeměpisné zóně Správy železnic a prováděním letů s ohledem na bezpečnost drážního provozu mohou být podmínky zpřesňovány a upravovány.

Pro přesné informace a aktuální požadavky je vždy nejlepší konzultovat záměr bezpilotního letu přímo s příslušnými organizacemi, jako je Správa železnic a Úřad pro civilní letectví.

 

Files to download

Žádost souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou bezpilotního letadla.docx (24.2 kB) docx