O projektu

Současné tratě z let 1865 (Neratovice–Mladá Boleslav) a 1871 (Neratovice – Praha-Čakovice) již nedostačují přepravním potřebám 21. století. Jsou omezovány nedostatečnou kapacitou i traťovými rychlostmi do 100 km/h. Zároveň dosud chybí jejich elektrizace. Tím, že se jedná o jednokolejné tratě, kde se vlaky mohou křižovat jen ve stanicích a výhybnách, se často přenáší případné zpoždění na spoje v opačném směru. V Mladé Boleslavi se nachází železniční stanice na okraji města. Pokud chcete jet nyní do centra, musíte přestoupit.

Zkrátka stávající trať z Prahy do Mladé Boleslavi přes Neratovice a Všetaty je rychlostně i kapacitně nevyhovující a vůči silniční dopravě zcela nekonkurenceschopná. Naším cílem je vybudovat moderní železniční síť, na kterou bychom mohli bez problémů převádět silniční dopravu.

Co plánujeme

Po výstavbě všech úseků bude významně posílena role železnice v relaci Praha–Mladá Boleslav a také spojení s Libereckým krajem. Cesta z Prahy do Mladé Boleslavi potrvá okolo tři čtvrtě hodiny a výhledově z Prahy do Liberce pak zabere maximálně hodinu a čtvrt (více viz Přínosy projektu).

Ze studie proveditelnosti vyšlo technicky a dopravně nejúčelnější, zároveň ekonomicky udržitelné řešení spojení z Prahy do Mladé Boleslavi a dále do Libereckého kraje s využitím současných tratí z Prahy na Lysou nad Labem a z Nymburka do Mladé Boleslavi.

K samotnému příjezdu do Mladé Boleslavi pak použijeme trať z Dolního Bousova. Díky tomu budou vlaky do Mladé Boleslavi přijíždět přímo do centra. K tomu je třeba vybudovat tři spojky, které tyto tratě propojí – Všejanskou, Bezděčínskou a Dalovickou. Zároveň žádné stávající tratě nehodláme rušit, naopak i ony projdou dílčími stavebními úpravami. Nadále budou sloužit regionální dopravě.

V tuto chvíli předpokládáme realizaci prací v letech 2028 až 2031. Jedná se o soubor velkých staveb a detailnější harmonogram bude upřesněn v dalších fázích přípravy.