Rozhovory

09.04.2024
V roce 2023 jsme dosáhli větších úspor, než se původně plánovalo
Naše státní organizace může považovat loňský rok z hlediska svého hospodaření za úspěšný, podařilo se dokonce překročit některé plánované parametry. Podle generálního ředitele Jiřího Svobody ale hledání úspor rozhodně nekončí, existují další možnosti šetření.
06.03.2024
Kontroly dodržování všech pravidel a směrnic na dráze budou důkladnější
Drážní úřad přišel od letošního roku o agendu spojenou s povolováním staveb na železnici. O to více se bude moct soustředit na hloubkové kontroly dodržování všech povinností souvisejících s železniční dopravou. Potvrdil nám to ředitel tohoto úřadu Jiří Kolář.
13.02.2024
Nová organizační jednotka pomůže k lepšímu fungování celé naší organizace
V říjnu loňského roku vznikla nová organizační jednotka SŽ Facility, od letošního ledna se výrazně rozšířil okruh její působnosti. O co všechno se bude starat, jsme se zeptali ředitele Jakuba Červenky.
29.01.2024
Cestování vlakem je pro mě inspirací i zdrojem nových poznatků
Železnice je jeho velkým koníčkem, má pod palcem správu tratí a řízení provozu na nich v dopravně extrémně vytíženém středu Čech. Dnes a denně musí řešit situace, které se týkají tisíců cestujících. To je stručná vizitka Vladimíra Filipa, ředitele Oblastního ředitelství Praha.
29.12.2023
Buďte opatrní a dávejte na sebe pozor, železnice umí být i nebezpečná
Letošní rok v naší státní organizaci hodně ovlivnila tragická nehoda, která stála život dva naše kolegy. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda proto využil tradiční novoroční rozhovor k tomu, aby apeloval na maximální pozornost při pohybu na železnici či v její blízkosti.
06.12.2023
Klíčovým úkolem bude zajistit hladký přechod na systém ETCS
Na zajištění provozuschopnosti železnice by příští rok mělo být k dispozici 20 miliard korun. Jaké bude jejich využití a které hlavní opravné práce se chystají, jsme se zeptali nového náměstka generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy Karla Švejdy.
10.11.2023
Bez moderní a kapacitní trati přes Vysočinu se rozhodně neobejdeme
Havlíčkobrodskou trať, klíčovou zejména pro nákladní dopravu, čeká postupná modernizace. Naplánovat jednotlivé etapy, sladit všechny výluky a najít nejpřijatelnější řešení pro cestující je podle náměstka ředitele Stavební správy východ Viktora Vika velká výzva.
25.10.2023
Opravená nádraží budou cestující vnímat úplně jinak
Oblastní ředitelství Plzeň zahrnuje území dvou krajů: Jihočeského a Plzeňského. V hokejové terminologii můžeme konstatovat, že ředitel Radek Makovec (bývalý aktivní hokejista) koučuje zároveň Motor a Škodovku. A z pohledu českého národního nápoje je to kvalitní sladko-hořká nabídka: Budvar a Prazdroj.
10.10.2023
Děláme vše pro to, aby vlak na letiště jezdil nejpozději v roce 2030
Modernizace železnice mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na ruzyňské letiště pokračuje velmi rychlým tempem. Dva úseky se realizují, u dalších míří příprava do finále. Kdy se poprvé svezeme vlakem na letiště, jsme se zeptali Daniela Dlubala ze Stavební správy západ, který má přípravu všech projektů na této trati pod palcem.
06.09.2023
Přístupnost nádraží pro slabozraké se obecně zlepšuje
Zásadním požadavkem dnešní doby je maximálně zpřístupnit nádraží všem handicapovaným cestujícím. Řada prvků slouží i pro nevidomé a slabozraké. Kontrolu jejich funkčnosti a správného umístění má v naší státní organizaci na starost Mikuláš Kopas.
07.07.2023
Standardní kontroly se musí provádět i na tratích bez pravidelného provozu
Hned na několika traťových úsecích přestaly v poslední době jezdit osobní vlaky. Přesto musí zůstat provozuschopné. Jak se mění péče o tratě bez pravidelného provozu, jsme se zeptali ředitele odboru provozuschopnosti Bohuslava Stečínského.
12.06.2023
Nová vozidla a zařízení zefektivňují diagnostiku železničních tratí
Centrum techniky a diagnostiky (CTD) má za sebou organizační změnu, během které přišlo o celou oblast telematiky. O to více se bude soustředit nejen na diagnostiku železničních tratí. Nový ředitel Martin Táborský chystá i další změny, které mají CTD posunout dále.
11.05.2023
Naším plánem je dále posílit komunikaci výluk i vůči veřejnosti
Komunikace výluk směrem k veřejnosti se musí zlepšit. To je jeden z úkolů ředitele nově vzniklého odboru operativního řízení provozu a výluk Tomáše Rolníka. K jeho splnění by měla pomoci úprava interaktivní mapy i chystaná nová aplikace.
15.04.2023
Posilovat komunikaci VRT chceme ve vztahu k obcím i široké veřejnosti
Příprava nových vysokorychlostních tratí nabírá na tempu. To je i jeden z důvodů, proč se výrazně posiluje tým Stavební správy VRT, a to nejen v oblasti komunikace. Její nový šéf Jakub Bazgier přitom považuje právě komunikaci momentálně za jednu z klíčových oblastí.
15.03.2023
Pří přípravě modernizace výtoňského mostu hrajeme o čas
Současný technický stav železničního mostu pod Vyšehradem jednoznačně neumožňuje další měsíce či roky diskuzí o tom, jakým způsobem se má vzniklá situace řešit, případně podle jakého návrhu. Nutné je jednat velmi rychle, říká ředitel odboru přípravy staveb Pavel Paidar.
16.02.2023
Přes polovinu cestujících už bude moci využívat opravená nádraží
V posledních letech výrazně zrychlilo tempo oprav a rekonstrukcí nádražních budov, opravených objektů přibývá po celé republice. Podle ředitele odboru pozemních staveb Stanislava Bytnara se také daří zkvalitňovat služby pro cestující, nádraží se stávají přívětivějšími.
03.01.2023
Mimořádně náročný rok jsme zvládli díky nasazení všech zaměstnanců
Naše státní organizace se musela v loňském roce vypořádat s mimořádně složitou situací, kterou nikdo nepředpokládal. Poděkování za zvládnutí náročných úkolů patří všem zaměstnancům, říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
08.12.2022
Zajištěné financování umožní zahájit další klíčové stavby
Zahájení realizace některých staveb v letošním roce bránila nejistota týkající se dostupnosti finančních prostředků. To se však podle náměstka generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmíra Nejezchleba mění, pomohou úvěry od Evropské investiční banky.
11.11.2022
Lépe koordinovat se musí především příprava staveb
Jedním z úkolů, který si stanovila jako cíl své činnosti obměněná správní rada naší státní organizace, je lepší koordinace výluk. Podle nového náměstka pro řízení provozu Jaroslava Flegla je však nutné koordinovat harmonogramy jednotlivých projektů už při jejich přípravě.
19.09.2022
Nová organizační jednotka zajistí operativnější řízení
Od října se současný odbor přípravy VRT na generálním ředitelství naší státní organizace mění ve Stavební správu VRT. Co tato změna přinese a jak pokračuje příprava pilotních úseků VRT, jsme se zeptali ředitele současného odboru Martina Švehlíka.