Epizoda podcastu

02.07.2021
Libor Tkáč: Údržba tratí je kontinuální, nikdy nekončící proces
Povinností Správy železnic je udržovat tratě bezpečné a provozuschopné. Proto musí docházet k jejich pravidelné údržbě a opravám. Na Vysočině a v Jihomoravském kraji má tuto činnost na starosti pan Libor Tkáč, ředitel Oblastního ředitelství v Brně. Co údržba tratí zahrnuje? Je na ni dostatek finančních prostředků? A proč se tratě neopravují jenom komplexně, ale i po úsecích? I na to se v tomto díle podcastu Správy železnic zeptáme.
09.06.2021
Viktor Vik: Každá stavba je unikát, na komplikace v přípravě se zcela přichystat nedá
Modernizace trati mezi Brnem a Přerovem, rekonstrukce železničního uzlu v České Třebové nebo zdvoukolejnění trati mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Na přípravě těchto a dalších až dvou stovek investičních akcí na Moravě a ve Slezsku spolupracuje Viktor Vik, technický náměstek ředitele Stavební správy východ. Co chystané rekonstrukce přinesou cestujícím? Na kterých tratích se bude brzo jezdit 200 km/h? A v jaké fázi je příprava podjezdu ve Studénce? I to se dozvíte v dalším díle podcastu Správy železnic
28.05.2021
„Nádraží musí rozšířit svoji funkci,“ podle Alexe Béma nabídnou už brzo řadu nových služeb.
Česká nádraží projdou zásadní proměnou, a to v závislosti na čím dál větší digitalizaci a změně našeho životního stylu. Disponovat mají například prostory na pracovní meeting nebo boxy pro podání a vyzvednutí zásilky. Nové využití a rozšíření služeb na nádražích má na starosti Alex Bém, vedoucí oddělení koncepce obchodních činností. Dotkne se avizovaná změna všech výpravních budov? A kdy se novinek reálně dočkáme? To se dozvíte v dalším díle podcastu Správy železnic!
12.05.2021
Větší zastoupení žen v technických oborech považuje Alena Heinišová za jednoznačný přínos
Přípravu některých staveb Správa železnic nezadává externím firmám, ale projektuje si je svépomocí. Tým projektantů má pod taktovkou Alena Heinišová, která na železnici jako jedna z mála žen působí celý svůj profesní život. Největší výhodou přípravy projektů na domácí půdě je podle ní znalost železničního prostředí a možnost rychle se přizpůsobit aktuálním potřebám. Podle jakého klíče se stavby vybírají? A která je pro projektanty aktuálně největší výzvou? I na to ředitelka odboru projektování staveb odpoví.
27.04.2021
Mojmír Nejezchleb: Pokud bychom stavby na prvním koridoru dělali postupně, omezení provozu by trvalo až sedm let
Modernizace prvního koridoru je v plném proudu. Pracuje se mezi Velimí a Poříčany, v Pardubicích a realizace začíná také mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí. Omezení provozu, které stavby generují, celkově potrvá dva a půl roku. Pokud by se jednotlivé modernizace dělaly postupně, museli by být cestující mnohem trpělivější. Práce by tak podle Mojmíra Nejezchleba, náměstka generálního ředitele Správy železnic, trvaly až trojnásobně dlouho. Nejen o důvodech kumulace staveb do jednoho období, ale také o jejich jednotlivých a společných přínosech, promluví v dalším díle podcastu Správy železnic.
16.04.2021
Světový den hlasu s našimi tiskovými mluvčími
Dnešní den je poněkud speciální. Uhodnete proč? Na 16. dubna totiž připadá Světový den hlasu, kdy si veřejnost už několik let připomíná, že i lidský hlas může trpět nemocemi. Naši kolegové tiskoví mluvčí využívají svůj hlas jako pracovní nástroj, kterým vás informují o aktuálním dění na Správě železnic. S hlasem pracují takřka neustále a uvědomují si tedy, že péče o něj je velmi důležitá. Proto jsme se spolu s nimi rozhodli přispět k osvětě a připravili pro vás trochu netradiční podcast. Dozvíte se například, jak vypadá pracovní den tiskového mluvčího, ale také, jak se můžete o svůj hlas starat.
14.04.2021
Miroslav Jasenčák: Troufám si česká CDP hodnotit výš, než ta v zahraničí.
Praha a Přerov. Z pohledu železničního provozu dvě klíčová místa. Právě tam totiž sídlí Centrální dispečerská pracoviště, ze kterých se řídí provoz na hlavních tratích po celé republice. Jak fungují a ovlivnila jejich chod aktuální situace spojená s koronavirem? Co obnáší funkce traťového dispečera? A vymizí v budoucnu profese výpravčích? I na tyto otázky v podcastu odpoví náměstek generálního ředitele pro řízení provozu pan Miroslav Jasenčák.
08.04.2021
Jan Vrbata k tunelovým stavbám: Práce v podzemí je riziková, do nebezpečných situací se dostáváte každý den
Zkušenosti s výstavbou tunelů čerpal řadu let v Norsku, nyní má na Správě železnic na starosti nejenom správu a údržbu tunelů, ale také přípravu předpisů pro projektování vysokorychlostních tratí. Nejspíš právě proto považuje Jan Vrbata za největší výzvu výstavbu Krušnohorského tunelu, který povede po vysokorychlostní trati Praha – Drážďany. Jak se dají tak náročné funkce s rozdílným zaměřením skloubit a co obnáší? A jakou nejnebezpečnější situaci zažil při práci na tunelových stavbách v Norsku? I o tom Jan Vrbata promluví.
29.03.2021
Startují historicky nejrozsáhlejší výluky na prvním koridoru
Souběh několika významných stavebních akcí na prvním koridoru přinese zásadní omezení železniční dopravy. Výluky, které tam 6. dubna 2021 začnou, jsou podle ředitele odboru jízdních řádů Alexandra Vrtěla svým rozsahem a dobou trvání zcela unikátní. Cestující se po jejich skončení mohou těšit na rychlejší cestování, nyní se ale musí obrnit trpělivostí. Jaká konkrétní omezení přijdou? A o kolik se prodlouží doba, kterou cestující stráví ve vlaku? Odpovědi nejen na tyto otázky zazní v dalším díle podcastu Správy železnic.
18.03.2021
Jiří Svoboda: Musíme lépe podávat některé změny, návrh ke konzervaci tratí byl špatně pochopen
Generální ředitel Jiří Svoboda pracuje na železnici celý život, přičemž poslední tři roky stojí v jejím čele. Do roku 2030 by podle jím nedávno představené vize měla česká železnice projít velkou proměnou. Bude ale na všechny ambiciózní projekty jako jsou například vysokorychlostní tratě dostatek peněz? Co pro železnici znamená konzervace drah? A změní se v souvislosti s demolicemi objektů postup při pozbývání a prodeji majetku? I na tyto otázky šéf Správy železnic odpoví.
1234