Tiskový servis (tiskové zprávy + prohlášení)

07.12.2022
Vlaky se vrací na opravenou trať, otevírá se nová zastávka, končí omezení na jihu Čech
V neděli 11. prosince začne platit nový jízdní řád, který přináší hned několik novinek i na železniční infrastruktuře. Především se regionální vlaky a rychlíky linky R19 vrátí na trať mezi Brno a Blansko, kde končí roční nepřetržitá výluka. Cestujícím začne sloužit nová zastávka Stéblová obec a vlaky díky dokončeným dvěma přeložkám zvládnou cestu z Prahy do Českých Budějovic za 100 minut.
02.12.2022
Česko má první trať s výhradním provozem vlaků pod systémem ETCS
Správa železnic dokončila modernizaci a elektrizaci vytížené regionální trati Olomouc – Uničov. Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS. Mobilní část tohoto systému tak musí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Cesta vlakem se v tomto úseku zkrátí ze 40 minut na méně než půl hodinu.
02.12.2022
Evropský zabezpečovač ETCS funguje již téměř na 800 km tratí
Omezení chyb lidského faktoru, zvýšení rychlosti nebo průjezd vlaků napříč kontinentem bez nutnosti výměny lokomotivy – to je jen krátký výčet benefitů, které přináší evropský zabezpečovač ETCS. Správa železnic s jeho instalací výrazně pokročila, aktuálně je ve výstavbě na 417 km českých tratí. V příštím roce plánuje na instalaci ETCS vynaložit zhruba 2,4 mld. Kč.
01.12.2022
Projektant zpracuje technický návrh vysokorychlostní trati u Ústí nad Labem
Správa železnic vyhlásila další veřejnou zakázku na projekční práce pro vysokorychlostní tratě. Dokumentace pro územní rozhodnutí vznikne pro úsek z Ústí nad Labem k portálu Krušnohorského tunelu. Dodavatel také připraví návrh údržbové základny v Chabařovicích, ze které bude zajišťován servis trati.
30.11.2022
Skončila revitalizace trati z Lovosic do České Lípy
Správa železnic ukončila revitalizaci trati z Lovosic do České Lípy, která začala v listopadu loňského roku a za vysoutěženou cenu 981,9 milionu korun ji provedlo sdružení firem AŽD Praha a EDIKT. Realizace projektu umožnila zvýšení traťové rychlosti v některých úsecích, zkrácení jízdní doby vlaků a vyšší bezpečnost železničního provozu.
29.11.2022
Rekordní rozpočet umožní v roce 2023 start zásadních staveb na železnici
Nadcházející stavební sezóna představuje pro Správu železnic řadu významných výzev a milníků. Naplno by se měla rozběhnout stavba několika traťových úseků na pražské letiště včetně modernizace Masarykova nádraží. Předpokládá se dlouho očekávaný start modernizací stanic Praha-Smíchov a Praha-Bubny i akcelerace projektové přípravy vysokorychlostních tratí. Polovina roku 2023 přinese zásadní úlevu pro cestující na prvním koridoru, kam se vrátí dálkové vlaky. Financování staveb by se mělo opírat o rekordní rozpočet v historii Správy železnic v předpokládané výši 61,9 miliardy korun, s možností navýšení až na 70,4 miliardy díky předpokládanému úvěru EIB.
29.11.2022
Prachatické nádraží září novotou
Opravených výpravních budov na jihu Čech přibývá. Nově se jí pyšní také nádraží v Prachaticích. Opravu objektu z roku 1893 zahájila Správa železnic loni v červnu. Práce probíhaly ve dvou etapách, během první se stavbaři zaměřili na budovu samotnou, v rámci druhé fáze se zrekonstruoval kanalizační řad.
29.11.2022
Elektrizace trati z Brna do Zastávky pokračuje druhou etapou
V listopadu začaly první práce na trati mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna, kde se rozbíhá další etapa elektrizace frekventované spojnice s jihomoravskou metropolí. Navazuje na již dokončenou část do Střelic a její součástí je mimo jiné vybudování druhé traťové koleje až do Zastávky u Brna. Hlavní stavební práce budou probíhat od jara. S dokončením celé stavby s předpokládanými celkovými investičními náklady 3,1 miliardy korun se potom počítá na konci roku 2024. Stavba bude navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava na období 2021–2027.
25.11.2022
Začala modernizace posledního traťového úseku mezi Prahou a Lysou nad Labem
Správa železnic slavnostně zahájila modernizaci železnice mezi Mstěticemi a Čelákovicemi. Jedná se o poslední dosud neopravený úsek velmi vytížené příměstské trati z Prahy do Lysé nad Labem. Za 2,172 miliardy korun bez DPH stavbu zrealizuje sdružení firem EUROVIA CS, Subterra, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Přípravné práce už začaly, naplno se rozběhnou po novém roce a potrvají do listopadu 2025.
25.11.2022
Správa železnic zohlednila připomínky dopravců a upravila stavební postupy při modernizaci hlavního koridoru
Na základě opětovného jednání s dopravci Správa železnic upravila technologii prací na modernizovaném úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. Přijatá opatření mají za cíl minimalizovat komplikace na trakčním vedení při provozu elektrických vlaků. Úpravy jsou však spojeny s razantními změnami organizace výstavby, které jsou technologicky i finančně náročnější.