V Praze na Chodově se srazil osobní vlak s kamionem

10.06.2016

Praha, 10. června 2016 – Naštěstí se jednalo pouze o simulovanou srážku. Správa železniční dopravní cesty se touto ukázkou výcviku drážních hasičů připojila k mezinárodní akci ILCAD 2016. Ta se již tradičně koná u příležitosti Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech. Letošním tématem je nerespektování řidičů silničních vozidel


I přes klesající počty těchto střetnutí v posledních letech jde o hrozivá čísla.  Pouze za rok 2015 došlo k 154 nehodám na přejezdech, které si vyžádaly 32 úmrtí. Stále častějšími viníky nehod je skupina řidičů, u které by to nikdo nečekal. Jedná se o řidiče profesionály. A právě střetnutí vlaku s nákladními – či cisternovými vozy patří k těm nejtragičtějším.

Z případů, které zaznamenaly kamery umístěné na přejezdech, je jasně patrné, že ani to nejdokonalejší zabezpečovací zařízení přejezdu nebude účinné, jestliže jej nebudou respektovat samotní řidiči. I tak SŽDC každým rokem investuje do zvýšení bezpečnosti na přejezdech stovky milionů korun. Jen pro představu, od roku 2013 do konce letošního roku bude zmodernizováno celkem 276 přejezdů za 2,3 miliardy korun.

„Celých 99 procent všech nehod na železničních přejezdech zaviní řidiči. V poslední době dokonce nerespektují ani přejezdy opatřené závorami. Ty buď objíždějí, nadzvedávají je, nebo na přejezd vjíždí už v době, kdy je v činnosti červené výstražné světlo. Na každý přejezd přitom upozorňuje hned trojice dopravních značek umístěných v rozmezí 240, 160 a 80 metrů před přejezdem. Takže zde neobstojí ani argument, že o přejezdu nevěděli nebo neměli čas dobrzdit,“ říká generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Podobný průběh měla i simulovaná srážka vlaku s cisternovým vozidlem, které se konala v areálu pražské hasičské jednotky SŽDC na Chodově.

Během pokusu o překonání železničního přejezdu nákladním vozidlem přepravujícím nebezpečný náklad došlo ke střetu s osobním vlakem v elektrifikovaném úseku trati. Výstražné signalizační zařízení přejezdu bylo již v činnosti. V osobním vlaku bylo zraněno pět cestujících, z toho dva těžce a tři lehce. Následkem srážky došlo k převrhnutí části nákladu na korbě vozidla a pádu jednoho kanystru na vozovku, čímž došlo k úniku nebezpečné neznámé látky. Při nárazu osobního vlaku do nákladního automobilu došlo k poškození nádrže s hydraulickým olejem na vozidle, jeho kontaktu s výfukovým potrubím a následnému zakouření.

„Máme ještě v paměti loňskou tragickou událost na přejezdu ve Studénce. Přestože záběry ze střetu viděly miliony lidí, jsme stále svědky nerespektování výstražných znamení na přejezdech. Těžko bychom hledali vhodnější téma, než bylo zvolené pro letošní Den bezpečnosti na přejezdech, a to nerespektování signalizace výstražného zařízení na železničních přejezdech řidiči silničních vozidel. Bezohlední řidiči každodenně ohrožují sebe, ale i naše cestující a zaměstnance. Vedle zmařených lidských životů a zraněných je třeba zmínit i materiální stránku. Vždyť jen oprava zničeného pendolina bude stát 210 milionů korun,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy Českých drah.

Jednotce HZS SŽDC Praha se po přivolání na místo mimořádné události podařilo tuto nebezpečnou nehodu zlikvidovat do 20 minut. Okamžitě po příjezdu museli drážní hasiči zkratovat trakční vedení, aby vyloučili případný zásah elektrickým proudem. V troleji totiž proudí až 25 tisíc voltů a oblouk mezi trakcí a osobou může přeskočit až na vzdálenost necelého metru. Následky takovéhoto zkratu, si v tom lepším případě, nese zasažený člověk až do konce života. Po tomto úkonu záchranáři poskytli neodkladnou první pomoc zraněným a zbytek cestujících z osobního vlaku předali do péče kolegům z rychlé záchranné služby. Následně museli drážní hasiči místo zabezpečit proti požáru. Posledním krokem pak byla likvidace nebezpečné látky v protichemických přetlakových oblecích.


Vývoj počtu střetnutí na železničních přejezdech

Soubory ke stažení

Tisková zpráva ke stažení pdf