Tiskový servis (tiskové zprávy + prohlášení)

29.11.2023
Pro vysokorychlostní trať do Drážďan hledáme řešení s co nejmenším počtem negativních dopadů
Správa železnic dnes uspořádala diskusní fórum k novému železničnímu spojení z Prahy do Drážďan. Na projektu, který spojuje Českou republiku a Německo, spolupracují také odborníci z DB Netz. Možné varianty budoucí vysokorychlostní tratě a další související témata prodiskutovali zástupci investora, Ministerstva dopravy ČR i municipalit Ústeckého kraje.
29.11.2023
Průzkum: opravu starého železničního mostu na Výtoni podporuje pouze 20 procent veřejnosti
Je třeba modernizovat železniční dopravu, nebo přihlédnout raději k památkové ochraně? Je lepší postavit nový most na Výtoni, nebo opravit starý? Tyto a další názory veřejnosti zjišťovala Správa železnic v reprezentativním průzkumu, kterého se zúčastnilo přes 1 500 respondentů z Prahy a středních Čech. Výsledky ukázaly, že pouze pětina dotázaných preferuje opravu starého, zatímco téměř dvě třetiny podporují výstavbu nového mostu.
27.11.2023
Dánští architekti promění pražské hlavní nádraží na Šťastný Hlavák
Praha, 27. listopadu 2023 – Dánské studio Henning Larsen Architects v soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze zvítězilo se svým návrhem Šťastný Hlavák. Jeho hlavní myšlenkou je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky přímo před nádražím a historické Fantovy budovy. Navrhovaná podoba celého území klade důraz na udržitelnost, mikromobilitu a navrácení života do Vrchlického sadů. Henning Larsen Architects je součástí dánské skupiny Ramboll a v oblasti komplexních urbanistických návrhů patří mezi světové lídry.
23.11.2023
Nejen Masaryčka, Smíchov a Královo Pole. Stavební boom na české železnici pokračuje
Rok 2024 bude na české železnici ve znamení rekonstrukcí velkých stanic. Správa železnic bude v příštím roce disponovat rozpočtem ve výši 57,5 miliardy korun. Kromě přestavby Masarykova a smíchovského nádraží v hlavním městě začne i celková modernizace v brněnském Králově Poli. Stavět se ale začne také na řadě dalších míst napříč republikou, odstartují tři desítky nových staveb. Do další fáze příprav postoupí rovněž projektování vysokorychlostních tratí, pracovat se bude na 100 km nových tratí.
21.11.2023
Začala modernizace trati mezi Karlštejnem a Berounem
Správa železnic pokračuje v modernizaci koridoru podél řeky Berounky. Po úseku z pražského Smíchova do Radotína nyní přichází na řadu stavba, jejíž slavnostní zahájení se uskutečnilo dnes ve stanici Karlštejn. Obnovou projde více než sedm kilometrů trati do Berouna, dokončení prací přinese rychlejší a bezpečnější provoz. Práce v hodnotě bezmála 2,3 miliardy korun potrvají do roku 2026, budou ale mít menší vliv na dopravu, než se původně očekávalo.
20.11.2023
Další zlepšení v Lovosicích, na řadu přichází nádražní budova
Stavební ruch ve stanici Lovosice neutichne ani v příštím roce. Na právě probíhající modernizaci nástupišť zde naváže celková rekonstrukce nádražní budovy. Dojde k zateplení obvodového pláště i střech, což spolu s dalšími úpravami přinese snížení provozních nákladů. Správa železnic nyní vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele stavby, předpokládaná hodnota zakázky je 195 milionů korun. Samotné práce by měly začít na jaře příštího roku.
15.11.2023
Pražské hlavní nádraží má první automat na filtrovanou vodu. Správa železnic oznámila plán dalších instalací se startupem Lokni
Na pražském hlavním nádraží se dnes spustil provoz prvního automatu na kvalitní filtrovanou vodu do vlastní lahve. Jedná se o první z dvanácti filtračních stanic, které bude Správa železnic společně se startupem Lokni instalovat na nádražích v České republice v rámci projektu Železnice bez plastů. Namísto nákupu balené vody si tak lze načepovat perlivou či neperlivou vodu z důvěryhodného zdroje. Díky novému tarifu Nádraží si každý cestující může načepovat půl litru neperlivé vody denně zdarma.
14.11.2023
EBRD pomůže Správě železnic při výběru koncesionáře stavby trati na letiště
Správa železnic pokročila v přípravě procesu financování modernizace a výstavby trati na Letiště Václava Havla formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership, PPP). Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a ředitel pro region střední Evropy Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD) Mark Davis dnes podepsali dohodu o poskytování poradenských služeb. Na jejím základě zajistí EBRD transakčního poradce PPP projektu, který pro Správu železnic připraví podklady k veřejné zakázce na koncesionáře celé stavby.
10.11.2023
Systém ETCS dohlíží na provoz vlaků také v úseku Přerov – Česká Třebová
Evropský zabezpečovací systém ETCS se rozšířil na dalších více než sto kilometrů železniční sítě v Česku. Správa železnic dnes slavnostně ukončila jeho instalaci mezi Přerovem a Českou Třebovou. Stavba začala v roce 2018, její celkové náklady dosáhly téměř 426 milionů korun.
10.11.2023
Správa železnic dnes představila aktuální podobu architektonické studie nového trojkolejného mostu na Výtoni
Správa železnic dnes radním a zastupitelům hl. m. Prahy představila aktuální podobu architektonické studie nového železničního mostu na pražské Výtoni. Ten by měl v budoucnosti nahradit starý most z roku 1901, který je již za hranicí své životnosti a kapacitně nestačí narůstajícím požadavkům železniční dopravy. Zastupitelé se tak mohli poprvé seznámit se změnami návrhu, které vyplynuly z jednání expertní skupiny složené ze zástupců Správy železnic, hl. m. Prahy, NPÚ a dalších dotčených subjektů.