Reportáže a podcasty

05.05.2021
Proměna pardubického železničního uzlu brzy ještě zintenzivní
Modernizované kolejiště, nové zabezpečovací zařízení a rychlejší průjezd osobních i nákladních vlaků. A z pohledu cestujících například kompletně zrekonstruovaná nástupiště včetně jednoho zcela nového, přístupná i po eskalátorech. Taková bude podoba pardubického hlavního nádraží po dokončení všech prací v roce 2024.
29.04.2021
Práce mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí nabírají na obrátkách
Jedním z důvodů významných omezení dopravy na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou jsou stavební práce úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, který v minulosti neprošel modernizací. Rekonstruovat se nyní budou traťové koleje a trakční vedení, mosty i propustky.
27.04.2021
Mojmír Nejezchleb: Pokud bychom stavby na prvním koridoru dělali postupně, omezení provozu by trvalo až sedm let
Modernizace prvního koridoru je v plném proudu. Pracuje se mezi Velimí a Poříčany, v Pardubicích a realizace začíná také mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí. Omezení provozu, které stavby generují, celkově potrvá dva a půl roku. Pokud by se jednotlivé modernizace dělaly postupně, museli by být cestující mnohem trpělivější. Práce by tak podle Mojmíra Nejezchleba, náměstka generálního ředitele Správy železnic, trvaly až trojnásobně dlouho. Nejen o důvodech kumulace staveb do jednoho období, ale také o jejich jednotlivých a společných přínosech, promluví v dalším díle podcastu Správy železnic.
23.04.2021
Nádraží ve Vysočanech prochází zásadní proměnou
Nová, plně bezbariérová nástupiště s eskalátory a výtahy, dva podchody a nová odbavovací hala. Těchto změn se už brzo dočkají cestující ve stanici Praha-Vysočany. Stavební práce, které tam odstartovaly na jaře 2020, už viditelně pokročily.
16.04.2021
Světový den hlasu s našimi tiskovými mluvčími
Dnešní den je poněkud speciální. Uhodnete proč? Na 16. dubna totiž připadá Světový den hlasu, kdy si veřejnost už několik let připomíná, že i lidský hlas může trpět nemocemi. Naši kolegové tiskoví mluvčí využívají svůj hlas jako pracovní nástroj, kterým vás informují o aktuálním dění na Správě železnic. S hlasem pracují takřka neustále a uvědomují si tedy, že péče o něj je velmi důležitá. Proto jsme se spolu s nimi rozhodli přispět k osvětě a připravili pro vás trochu netradiční podcast. Dozvíte se například, jak vypadá pracovní den tiskového mluvčího, ale také, jak se můžete o svůj hlas starat.
16.04.2021
Na jižní Moravě pokračuje obnova nádražních budov
Moderní odbavovací prostory, informační a navigační systémy, bezbariérové přístupy i vyšší úroveň veřejných toalet – změny, které nejvíce ocení cestující. Díky rekonstrukcím výpravních budov se zároveň zlepšuje zázemí pro potřebné technologie, a také pro zaměstnance Správy železnic i dopravců.
14.04.2021
Miroslav Jasenčák: Troufám si česká CDP hodnotit výš, než ta v zahraničí.
Praha a Přerov. Z pohledu železničního provozu dvě klíčová místa. Právě tam totiž sídlí Centrální dispečerská pracoviště, ze kterých se řídí provoz na hlavních tratích po celé republice. Jak fungují a ovlivnila jejich chod aktuální situace spojená s koronavirem? Co obnáší funkce traťového dispečera? A vymizí v budoucnu profese výpravčích? I na tyto otázky v podcastu odpoví náměstek generálního ředitele pro řízení provozu pan Miroslav Jasenčák.
08.04.2021
Na střechu hlavního nádraží se vrátila zrenovovaná plastika zlatých křídel
Oprava plastiky zlatých křídel z roku 1907 trvala i s přípravou jeden rok. Ocelová konstrukce, která nese křídla, byla značně zkorodovaná a hrozilo zhroucení celé plastiky.
08.04.2021
Jan Vrbata k tunelovým stavbám: Práce v podzemí je riziková, do nebezpečných situací se dostáváte každý den
Zkušenosti s výstavbou tunelů čerpal řadu let v Norsku, nyní má na Správě železnic na starosti nejenom správu a údržbu tunelů, ale také přípravu předpisů pro projektování vysokorychlostních tratí. Nejspíš právě proto považuje Jan Vrbata za největší výzvu výstavbu Krušnohorského tunelu, který povede po vysokorychlostní trati Praha – Drážďany. Jak se dají tak náročné funkce s rozdílným zaměřením skloubit a co obnáší? A jakou nejnebezpečnější situaci zažil při práci na tunelových stavbách v Norsku? I o tom Jan Vrbata promluví.
31.03.2021
Správa železnic řeší nadměrný hluk v Židlochovicích
Ty tam jsou doby, kdy se okolí tratí halilo do kouře z uhlí spalovaného v parních lokomotivách. Krajinou se dnes nešíří ani nezaměnitelný hluk, který už z dálky předznamenával příjezd dieselových strojů. Pokračuje elektrifikace železnice, po bezstykových kolejích jezdí mnohem tišší motorové jednotky.
123