Reportáže a podcasty

24.02.2021
Překročená nabídková cena u stavebních zakázek je fenomén této doby, říká Pavel Paidar
Než se reálně u každé stavby poprvé kopne do země, je nutné zpracovat celou řadu projektových dokumentací a absolvovat mnohdy komplikované povolovací procesy. „Menší typy projektů jsme schopni nachystat za rok a půl,“ komentuje délku přípravy staveb ředitel stejnojmenného odboru Pavel Paidar. Co všechno taková příprava obnáší? A na čem se může nejčastěji zaseknout? Pusťte si další díl podcastu Správy železnic, kde se věnujeme nejen těmto otázkám.
22.02.2021
Petr Hofhanzl: Chceme, aby se hlavní nádraží stalo příjemným místem nejen pro cestující
Největší a nejvytíženější nádraží v České republice prochází v posledních letech výraznou proměnou. Vedle historické Fantovy budovy z počátku 20. století se během příštích let výrazně změní i nová odbavovací hala. „Naším cílem je, aby hlavní nádraží po všech stavbách, které zde v příštích letech proběhnou, plnilo funkci dominantního a pěkného nádraží v centru Prahy,“ říká ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl. Proměně pražského hlavního nádraží je věnován nový díl podcastu Správy železnic.
22.02.2021
Pražské hlavní nádraží projde proměnou
Na pražském hlavním nádraží se momentálně realizují nebo připravují k realizaci tři zásadní projekty. Zatímco v červnu skončí dvouletá rekonstrukce fasády a střechy historické Fantovy budovy, v dubnu začne obnova jejích interiérů. Ty plánuje Správa železnic v budoucnu mnohem více otevřít veřejnosti. Posledním je plánované zastřešení nové odbavovací haly, které se bude realizovat v letech 2023 až 2026.
19.02.2021
"Vysokorychlostní tratě nejsou jenom o rychlosti," popisuje Martin Švehlík.
Příprava vysokorychlostních tratí v Česku nabírá na obrátkách. Například u pilotního úseku mezi Prahou-Běchovicemi a Poříčany se už pracuje na dokumentaci pro územní rozhodnutí s tím, že v roce 2025 by se mělo začít stavět. Bude výstavba VRT finančně nákladnější, než u klasických tratí? Proč se stavět nezačalo už mnohem dříve? A co přinesou VRT občanům měst, kterými povedou? I na tyto dotazy odpoví v tomto díle podcastu Martin Švehlík, ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí.
16.02.2021
Česko je rekordmanem v počtu přejezdů. „Na 30 kilometrů tratě jich máme i šedesát,“ říká Radek Trejtnar.
7825, právě tolik přejezdů má ve své správě Správa železnic. Podíl přejezdů zabezpečených křížem se přitom každý rok snižuje, podle ředitele odboru traťového hospodářství Radka Trejtnara je to zhruba o 80 ročně. „V dnešní hektické době chceme zabezpečení přejezdů nastavit tak, aby bylo výrazné a nepřehlédnutelné,“ říká. Jaké technologie a novinky se v oblasti zvýšení zabezpečení přejezdů testují? Jak funguje kamerový systém na přejezdech a kde v nejbližší době vzniknou nadjezdy nebo podjezdy? I jsou témata nového dílu podcastu Správy železnic.
16.02.2021
Co všechno obnáší údržba tratí v zimě?
Zima v uplynulých dnech naplno ukázala svoji sílu a potrápila i českou železnici. Přívaly sněhu a mráz způsobily námrazu na výhybkách, trakčním vedení nebo zaváté tratě, což přineslo komplikace v dopravě. Jak na železnici za takového počasí probíhá údržba tratí? A dají se tyto jevy eliminovat tak, aby byl provoz narušený co nejméně?
12.02.2021
Příprava ročního jízdního řádu je složitá, trvá až čtyři roky, popisuje Alexandr Vrtěl
Nový jízdní řád platí každoročně od poloviny prosince. „Na to, o jaký jde komplikovaný dokument, připravuje ho pouze šedesát pracovníků. Kompromisy při jeho přípravě hledáme v podstatě nepřetržitě,“ přiznává šéf konstruktérů jízdních řádů Alexandr Vrtěl. Jak funguje spolupráce s dopravci a objednateli nebo okolními zeměmi? A jaké výzvy museli zvládnout letos? I to se dozvíte v dalším díle podcastu Správy železnic.
10.02.2021
Budova bývalé kliniky prošla kompletní proměnou
Rekonstrukční práce na budově v Jeseniově ulici v Praze, které odstartovaly v říjnu 2019, jsou téměř u konce. Budova bývalé kliniky se díky nim změnila k nepoznání. Z objektu se po potřebném vyčištění a provedení bouracích prací využila prakticky pouze hrubá stavba se stávajícím nosným systémem. Celá budova je nově plně bezbariérově přístupná, disponuje novou nástavbou v severní části podkroví, novou střechou, fasádou a změnily se i její vnitřní dispozice.
08.02.2021
Nová trať na letiště: Ve špičce by vlaky měly jezdit každých deset minut, předpokládá Jakub Bazgier
Z centra Prahy na letiště vlakem bez přestupu za 25 minut, do Kladna za půl hodiny. To je jeden z benefitů, který by měla přinést modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště. Kdy bude kompletně hotová? Jsou obavy z budování Střešovického tunelu na místě? A jaké výhody přinese dojíždějícím řidičům a obyvatelům Prahy 6? Detaily prozradí Jakub Bazgier, náměstek ředitele Stavební správy západ, který má na starosti přípravu celé stavby.
04.02.2021
ETCS přinese nesrovnatelně vyšší úroveň bezpečnosti a funkcí, říká o novém zabezpečovacím systému Tomáš Konopáč
Evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS) dokáže v případě potřeby zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Teď začíná pokrývat českou železniční síť. Kdy bude zaveden jeho výhradní provoz? Jak přesně funguje? A podraží proto cestování po železnici? I na tyto dotazy odpoví v dalším díle podcastu Správy železnic manažer programu ETCS Tomáš Konopáč.
12