Reportáže a podcasty

19.01.2022
Miloš Němec: Jsme zřízeni pro zásahy na drážní infrastruktuře, někde ale jednotka hasičů Správy železnic vyjíždí i jako první v rámci IZS
Jsou podnikovým záchranným sborem, který Správa železnic zřizuje k tomu, aby pomáhal udržet provozuschopnost železniční dopravní cesty. Vedle samotných požárních zásahů se musí starat taky o požární bezpečnost budov a obslužných zařízení na železnici. Asi nejvíce ale veřejnost drážní hasiče vnímá při jejich činnosti v mimořádných situacích – ať už při kalamitě odstraňují z tratí popadané stromy, evakuují cestující z vlaku kvůli poruše nebo nehodě, nebo například zasahují u střetu na železničním přejezdu. Jakou používají techniku, co všechno vůbec práce drážního hasiče obnáší a jaký je o ni zájem? Nejen o tom v dalším podcastu hovoří náměstek ředitele HZS Správy železnic Miloš Němec.
10.01.2022
Po kolejišti se v Pardubicích dělníci pustili i do nádražní budovy
Podoba pardubického nádraží se postupně mění od předloňského podzimu. Tehdy se rozběhla rozsáhlá modernizace celého pardubického železničního uzlu za 5,6 miliardy korun. A zatímco během ní prochází rekonstrukcí především kolejiště, peróny, mosty a buduje se například i nová lávka, nyní už se mezi opravované objekty zařadila i samotná nádražní budova.
31.12.2021
Jak se železničáři připravují na zimu?
Ačkoli astronomická zima odstartovala teprve před pár dny, na sníh a mráz musí být železničáři připraveni už od podzimu. Ještě předtím, než spadne první vločka, musí být nachystaná technika, potřebné náčiní i samotné tratě. Co tato příprava přesně obnáší uvidíte v dalším dílu Z(S)práv železnic.
21.12.2021
Jednotným mobiliářem se vybaví nádraží po celé republice, vydržet má až 20 let
Správa železnic začala s postupnou instalací jednotného mobiliáře do železničních stanic a zastávek. Nové lavičky, odpadkové koše a další související prvky musí mít vysokou praktickou, technickou, ale i estetickou hodnotu, aby se hodily do prostředí historické stanice i na moderní nádraží. Jejich údržba musí být zároveň co nejsnazší. Podrobněji o výběru mobiláře, jeho parametrech i životnosti promluví v novém díle podcastu dvojice hostů. Pozvání přijal David Blahoš, vedoucí oddělení provozu budov a Richard Vodička, zástupce dodavatelské společnosti Egoé.
15.12.2021
Nový studentský koutek Správy železnic na Dopravní fakultě Jana Pernera
Čas mezi přednáškami mohou studenti Univerzity v Pardubicích trávit o trochu příjemněji. Správa železnic pro ně na Dopravní fakultě Jana Pernera otevřela nový studentský koutek. Najdou v něm prostor na odpočinek i informace o železnici. Na prohlídku koutku vás teď vezmou Z(S)právy železnic.
09.12.2021
Část druhého koridoru se připravuje na konverzi trakčního napájení
Síť elektrizovaných tratí v České republice je dosud rozdělena na stejnosměrnou soustavu 3 kV zhruba v severní části Česka a střídavou soustavu 25 kV 50 Hz v části jižní. Významným cílem do budoucna je napájení pro elektrické vlaky sjednotit. Přechod na střídavou soustavu totiž přinese výkonnější napájení s nižšími ztrátami, kompatibilitu s vysokorychlostním tratěmi, levnější elektrizaci dalších konvenčních tratí a výhodnější bude i z hlediska potřeb dopravců.
03.12.2021
Vectron Správy železnic už plní první úkoly
Správa železnic využívá pro údržbu a opravy tratí i pro jejich diagnostiku více než 1 300 speciálních vozidel. Do postupné obnovy tohoto vozového parku chce do roku 2030 investovat 8,7 miliardy korun. Už v letošním roce pořídil správce infrastruktury novou generaci měřicí drezíny pro regionální tratě. A vedle ní také nový měřicí vůz pro železniční svršek určený pro hlavní koridory a diagnostická měření při rychlostech až 200 km/h.
01.12.2021
Marek Pinkava: Vysokorychlostní trať Praha – Brno – Ostrava chceme zprovoznit do roku 2035, za cíl jsme si dali lepší komunikaci
Zatímco v současné době dojedete za 50 minut autem z Prahy mnohdy pouze na předměstí, plánovaná vysokorychlostní trať slibuje stejný dojezdový čas z hlavního města až do Brna. Nejen tento benefit rozebírá v novém díle podcastu Marek Pinkava, manažer VRT Praha – Brno – Ostrava. Promluví ale i o tom, v čem vidí největší výzvy projektu a především, kdy se z plánů na papíře stane realita.
02.11.2021
Jiří Pavel: Strategie Správy železnic je společným dílem a stále reaguje na nové trendy
Fungování a rozvoj tak velké společnosti, jakou je Správa železnic, se neobejde bez jasně stanovené strategie. Ať už sleduje cíle v budoucnosti relativně vzdálené, anebo změny potřebné v nejbližších letech. Směřování Správy železnic koordinuje Jiří Pavel, který přiblíží, co a kdo naše plány do budoucna utváří. Jakou pozici v nich mají projekty na zlepšování parametrů infrastruktury, novostavby tratí nebo modernizace velkých uzlů? V čem bude prospěšné využívání digitálních technických map a jaké činnosti pomůže zefektivnit informační modelování staveb? A jak se na Správě železnic například osvědčilo projektové řízení? Také na to se v dalším dílu podcastu Správy železnic zeptáme.
27.10.2021
Správa železnic pokračuje s projektem sázení stromků
Nutné zásahy do zeleně se Správa železnic snaží přírodě vždy adekvátně vracet.