Přejít k obsahu

Reportáže a podcasty

07.04.2022
Na pražském hlavním nádraží se podařilo zkoordinovat běžný provoz s efektivní pomocí uprchlíkům
Evakuační vlaky s lidmi prchajícími z Ukrajiny začaly do Prahy přijíždět už před více než měsícem. Na hlavní nádraží jich dorazilo už přes sto tisíc! Aktuální situaci na nádraží jsme vám přiblížili tento týden v našem podcastu. Další informace vám přinášíme v této reportáží.
05.04.2022
Na pražské hlavní nádraží přijelo už přes 100 tisíc uprchlíků
Pražské hlavní nádraží zažívá nebývalý nápor. Už za běžné situace jde o nejvytíženější nádraží v Česku. Nyní sem však navíc přijíždí tisíce ukrajinských uprchlíků denně. Jak náročné je zajistit bezproblémový chod budovy pro cestující a zároveň efektivní pomoc potřebným? Nejen na to odpoví Jan Vágner, správce budovy pražského hlavního nádraží.
22.03.2022
Autoři vítězného návrhu VRT terminálu v Roudnici: největší výzvou bylo umístění vedle hory Říp
Známe podobu terminálu vysokorychlostní železnice, který vyroste u Roudnice nad Labem. Vítězem architektonické soutěže Správy železnic se stalo studio Rusina Frei architekti vedené Martinem Rusinou a Martinem Freiem. Bylo pro ně vítězství v konkurenci 9 dalších a dle poroty velmi kvalitních návrhů velkým překvapením? Panovaly mezi nimi při tvorbě vítězného řešení nějaké rozpory? A vypisuje se v Česku dostatek architektonických soutěží? I na to hosté podcastu odpoví.
24.02.2022
Koridor mezi Brnem a Adamovem bude brzy bez kolejí
V polovině prosince se úplně zastavil provoz vlaků mezi Blanskem a Brnem. V tomto úseku 1. tranzitního koridoru se tak mohla naplno rozběhnout trojice staveb, která zlepší stav a parametry samotné trati a změní i podobu železniční stanice Adamov a ostatních zastávek. V dalším dílu Z(S)práv železnic jsme se zaměřili na první stavbu ve směru od Brna. V úseku Brno-Maloměřice – Adamov proběhla demontáž trakčního vedení a původních stožárů a zároveň už se betonují nové základy pro trakční vedení. Pracuje se také na přeložkách zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. A aby mohli stavbaři provést například výměnu mostů a další práce na železničním spodku, musí nejprve z celého úseku snést koleje.
11.02.2022
Modernizace železnice se v současné době neobejde bez dotací, evropské dotační programy ale nejsou nevyčerpatelné
Správa železnic v loňském roce pro modernizaci železniční infrastruktury v České republice využila 99,9 % všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici. Podíl prostředků z fondů EU na investicích překročil částku 20 miliard korun. Napříč všemi finančními zdroji se pak na modernizaci infrastruktury podařilo využít 99,8 % dostupných prostředků. Roli dotací při realizaci investic jsme věnovali i další díl podcastu, do kterého přijal pozvání ředitel odboru dotačního managementu EU Správy železnic pan Tomáš Čoček. Zaměříme se nejen na to, jaké prostředky a pro jaké účely je na železnici možné čerpat. Rozebereme i důvody, proč se u nás v současné době železnice bez dotací neobejde. A také způsoby, jak by je v budoucnu bylo možné nahradit.
27.01.2022
Rekonstrukce výpravní budovy v Plzni
Rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy na plzeňském hlavním nádraží odstartovala loni v květnu. Po několika měsících práce postoupily do fáze, která má vliv i na samotné cestující. Úderem ledna se jim uzavřela spodní část odjezdové haly a veškeré služby se přemístily pouze do horních prostor. Na co se v letošním roce stavbaři soustředí a jak dlouho nebude hala k dispozici už zjistíte v reportáži.
19.01.2022
Miloš Němec: Jsme zřízeni pro zásahy na drážní infrastruktuře, někde ale jednotka hasičů Správy železnic vyjíždí i jako první v rámci IZS
Jsou podnikovým záchranným sborem, který Správa železnic zřizuje k tomu, aby pomáhal udržet provozuschopnost železniční dopravní cesty. Vedle samotných požárních zásahů se musí starat taky o požární bezpečnost budov a obslužných zařízení na železnici. Asi nejvíce ale veřejnost drážní hasiče vnímá při jejich činnosti v mimořádných situacích – ať už při kalamitě odstraňují z tratí popadané stromy, evakuují cestující z vlaku kvůli poruše nebo nehodě, nebo například zasahují u střetu na železničním přejezdu. Jakou používají techniku, co všechno vůbec práce drážního hasiče obnáší a jaký je o ni zájem? Nejen o tom v dalším podcastu hovoří náměstek ředitele HZS Správy železnic Miloš Němec.
10.01.2022
Po kolejišti se v Pardubicích dělníci pustili i do nádražní budovy
Podoba pardubického nádraží se postupně mění od předloňského podzimu. Tehdy se rozběhla rozsáhlá modernizace celého pardubického železničního uzlu za 5,6 miliardy korun. A zatímco během ní prochází rekonstrukcí především kolejiště, peróny, mosty a buduje se například i nová lávka, nyní už se mezi opravované objekty zařadila i samotná nádražní budova. Stavbu spolufinancuje EU.
31.12.2021
Jak se železničáři připravují na zimu?
Ačkoli astronomická zima odstartovala teprve před pár dny, na sníh a mráz musí být železničáři připraveni už od podzimu. Ještě předtím, než spadne první vločka, musí být nachystaná technika, potřebné náčiní i samotné tratě. Co tato příprava přesně obnáší uvidíte v dalším dílu Z(S)práv železnic.
21.12.2021
Jednotným mobiliářem se vybaví nádraží po celé republice, vydržet má až 20 let
Správa železnic začala s postupnou instalací jednotného mobiliáře do železničních stanic a zastávek. Nové lavičky, odpadkové koše a další související prvky musí mít vysokou praktickou, technickou, ale i estetickou hodnotu, aby se hodily do prostředí historické stanice i na moderní nádraží. Jejich údržba musí být zároveň co nejsnazší. Podrobněji o výběru mobiláře, jeho parametrech i životnosti promluví v novém díle podcastu dvojice hostů. Pozvání přijal David Blahoš, vedoucí oddělení provozu budov a Richard Vodička, zástupce dodavatelské společnosti Egoé.