Přejít k obsahu

Reportáže a podcasty

15.12.2021
Nový studentský koutek Správy železnic na Dopravní fakultě Jana Pernera
Čas mezi přednáškami mohou studenti Univerzity v Pardubicích trávit o trochu příjemněji. Správa železnic pro ně na Dopravní fakultě Jana Pernera otevřela nový studentský koutek. Najdou v něm prostor na odpočinek i informace o železnici. Na prohlídku koutku vás teď vezmou Z(S)právy železnic.
09.12.2021
Část druhého koridoru se připravuje na konverzi trakčního napájení
Síť elektrizovaných tratí v České republice je dosud rozdělena na stejnosměrnou soustavu 3 kV zhruba v severní části Česka a střídavou soustavu 25 kV 50 Hz v části jižní. Významným cílem do budoucna je napájení pro elektrické vlaky sjednotit. Přechod na střídavou soustavu totiž přinese výkonnější napájení s nižšími ztrátami, kompatibilitu s vysokorychlostním tratěmi, levnější elektrizaci dalších konvenčních tratí a výhodnější bude i z hlediska potřeb dopravců.
03.12.2021
Vectron Správy železnic už plní první úkoly
Správa železnic využívá pro údržbu a opravy tratí i pro jejich diagnostiku více než 1 300 speciálních vozidel. Do postupné obnovy tohoto vozového parku chce do roku 2030 investovat 8,7 miliardy korun. Už v letošním roce pořídil správce infrastruktury novou generaci měřicí drezíny pro regionální tratě. A vedle ní také nový měřicí vůz pro železniční svršek určený pro hlavní koridory a diagnostická měření při rychlostech až 200 km/h.
01.12.2021
Marek Pinkava: Vysokorychlostní trať Praha – Brno – Ostrava chceme zprovoznit do roku 2035, za cíl jsme si dali lepší komunikaci
Zatímco v současné době dojedete za 50 minut autem z Prahy mnohdy pouze na předměstí, plánovaná vysokorychlostní trať slibuje stejný dojezdový čas z hlavního města až do Brna. Nejen tento benefit rozebírá v novém díle podcastu Marek Pinkava, manažer VRT Praha – Brno – Ostrava. Promluví ale i o tom, v čem vidí největší výzvy projektu a především, kdy se z plánů na papíře stane realita.
02.11.2021
Jiří Pavel: Strategie Správy železnic je společným dílem a stále reaguje na nové trendy
Fungování a rozvoj tak velké společnosti, jakou je Správa železnic, se neobejde bez jasně stanovené strategie. Ať už sleduje cíle v budoucnosti relativně vzdálené, anebo změny potřebné v nejbližších letech. Směřování Správy železnic koordinuje Jiří Pavel, který přiblíží, co a kdo naše plány do budoucna utváří. Jakou pozici v nich mají projekty na zlepšování parametrů infrastruktury, novostavby tratí nebo modernizace velkých uzlů? V čem bude prospěšné využívání digitálních technických map a jaké činnosti pomůže zefektivnit informační modelování staveb? A jak se na Správě železnic například osvědčilo projektové řízení? Také na to se v dalším dílu podcastu Správy železnic zeptáme.
27.10.2021
Správa železnic pokračuje s projektem sázení stromků
Nutné zásahy do zeleně se Správa železnic snaží přírodě vždy adekvátně vracet.
20.10.2021
U Správy železnic najdou uplatnění zástupci různých profesí
Zajistit nejen provoz, ale i další rozvoj železniční sítě je možné jen díky společnému úsilí množství lidí nejrůznějších profesí. Ať už se starají o údržbu a opravy tratí, o chod zabezpečovacích zařízení nebo řízení provozu, o přípravu a realizaci velkých železničních staveb či o nové projekty, které cestování na železnici posunou k vyšší rychlosti i komfortu.
13.10.2021
Pro úspěšnou komunikaci s veřejností je podle Kateřiny Šubové klíčová spolupráce uvnitř Správy železnic
V provozu na železnici platí předpisy a jasná pravidla, kdo komu musí předávat konkrétní zprávy a hlášení. Například informace o modernizaci a stavbách ale obvykle zajímají širší okruh zájemců a do hry nejen v těchto chvílích vstupuje odbor komunikace, který na Správě železnic řídí Kateřina Šubová. Jakou formou se informace dostávají ze Správy železnic k veřejnosti, ale i kde si je lidé mohou sami vyžádat. Anebo jak se práce rázem změní v případě mimořádné události na železnici. Nejen o těchto tématech se hovoří v dalším podcastu Správy železnic.
11.10.2021
Rozšiřujeme park speciálních vozidel pro diagnostiku
Správa železnic nyní využívá 12 speciálních vozidel pro diagnostiku drážní infrastruktury. Do roku 2030 by jich tento park měl čítat 16. Jedním z našich základních úkolů je totiž zajistit maximální bezpečnost provozu vlaků na železniční síti. A proto je také nutné důkladně prověřovat úroveň bezpečnosti a provozuschopnosti železniční dopravní cesty i kvalitu používaných technologií a materiálů.
01.10.2021
Správa železnic otevřela novou stanici na Zahradním Městě
V květnu 2018 začala Správa železnic modernizovat úsek Praha-Hostivař – Praha hl. n. Vlaky zde nyní mohou využívat kapacitnější čtyřkolejnou trať. Díky přeložce je o 232 metrů kratší a umožňuje až stodvacetikilometrovou rychlost, což se projeví i na zkrácení jízdních dob. Stavbu spolufinancuje EU.