Z(S)právy železnic

07.04.2022
Na pražském hlavním nádraží se podařilo zkoordinovat běžný provoz s efektivní pomocí uprchlíkům
Evakuační vlaky s lidmi prchajícími z Ukrajiny začaly do Prahy přijíždět už před více než měsícem. Na hlavní nádraží jich dorazilo už přes sto tisíc! Aktuální situaci na nádraží jsme vám přiblížili tento týden v našem podcastu. Další informace vám přinášíme v této reportáží.
24.02.2022
Koridor mezi Brnem a Adamovem bude brzy bez kolejí
V polovině prosince se úplně zastavil provoz vlaků mezi Blanskem a Brnem. V tomto úseku 1. tranzitního koridoru se tak mohla naplno rozběhnout trojice staveb, která zlepší stav a parametry samotné trati a změní i podobu železniční stanice Adamov a ostatních zastávek. V dalším dílu Z(S)práv železnic jsme se zaměřili na první stavbu ve směru od Brna. V úseku Brno-Maloměřice – Adamov proběhla demontáž trakčního vedení a původních stožárů a zároveň už se betonují nové základy pro trakční vedení. Pracuje se také na přeložkách zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. A aby mohli stavbaři provést například výměnu mostů a další práce na železničním spodku, musí nejprve z celého úseku snést koleje.
27.01.2022
Rekonstrukce výpravní budovy v Plzni
Rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy na plzeňském hlavním nádraží odstartovala loni v květnu. Po několika měsících práce postoupily do fáze, která má vliv i na samotné cestující. Úderem ledna se jim uzavřela spodní část odjezdové haly a veškeré služby se přemístily pouze do horních prostor. Na co se v letošním roce stavbaři soustředí a jak dlouho nebude hala k dispozici už zjistíte v reportáži.
10.01.2022
Po kolejišti se v Pardubicích dělníci pustili i do nádražní budovy
Podoba pardubického nádraží se postupně mění od předloňského podzimu. Tehdy se rozběhla rozsáhlá modernizace celého pardubického železničního uzlu za 5,6 miliardy korun. A zatímco během ní prochází rekonstrukcí především kolejiště, peróny, mosty a buduje se například i nová lávka, nyní už se mezi opravované objekty zařadila i samotná nádražní budova. Stavbu spolufinancuje EU.
31.12.2021
Jak se železničáři připravují na zimu?
Ačkoli astronomická zima odstartovala teprve před pár dny, na sníh a mráz musí být železničáři připraveni už od podzimu. Ještě předtím, než spadne první vločka, musí být nachystaná technika, potřebné náčiní i samotné tratě. Co tato příprava přesně obnáší uvidíte v dalším dílu Z(S)práv železnic.
15.12.2021
Nový studentský koutek Správy železnic na Dopravní fakultě Jana Pernera
Čas mezi přednáškami mohou studenti Univerzity v Pardubicích trávit o trochu příjemněji. Správa železnic pro ně na Dopravní fakultě Jana Pernera otevřela nový studentský koutek. Najdou v něm prostor na odpočinek i informace o železnici. Na prohlídku koutku vás teď vezmou Z(S)právy železnic.
09.12.2021
Část druhého koridoru se připravuje na konverzi trakčního napájení
Síť elektrizovaných tratí v České republice je dosud rozdělena na stejnosměrnou soustavu 3 kV zhruba v severní části Česka a střídavou soustavu 25 kV 50 Hz v části jižní. Významným cílem do budoucna je napájení pro elektrické vlaky sjednotit. Přechod na střídavou soustavu totiž přinese výkonnější napájení s nižšími ztrátami, kompatibilitu s vysokorychlostním tratěmi, levnější elektrizaci dalších konvenčních tratí a výhodnější bude i z hlediska potřeb dopravců.
03.12.2021
Vectron Správy železnic už plní první úkoly
Správa železnic využívá pro údržbu a opravy tratí i pro jejich diagnostiku více než 1 300 speciálních vozidel. Do postupné obnovy tohoto vozového parku chce do roku 2030 investovat 8,7 miliardy korun. Už v letošním roce pořídil správce infrastruktury novou generaci měřicí drezíny pro regionální tratě. A vedle ní také nový měřicí vůz pro železniční svršek určený pro hlavní koridory a diagnostická měření při rychlostech až 200 km/h.
27.10.2021
Správa železnic pokračuje s projektem sázení stromků
Nutné zásahy do zeleně se Správa železnic snaží přírodě vždy adekvátně vracet.
20.10.2021
U Správy železnic najdou uplatnění zástupci různých profesí
Zajistit nejen provoz, ale i další rozvoj železniční sítě je možné jen díky společnému úsilí množství lidí nejrůznějších profesí. Ať už se starají o údržbu a opravy tratí, o chod zabezpečovacích zařízení nebo řízení provozu, o přípravu a realizaci velkých železničních staveb či o nové projekty, které cestování na železnici posunou k vyšší rychlosti i komfortu.
12345