Mýty o vysokorychlostní železnici
Dalším mýtem je časté tvrzení, že by se vlak na takovou rychlost ani nerozjel a už by musel brzdit. Vysokorychlostní vlak potřebuje pro dosažení rychlosti 300 km/h dráhu dlouhou asi 25 km, přičemž vzdálenost mezi Prahou a Brnem činí více než 200 km.
Dalším rozšířeným omylem je předpoklad, že vysokorychlostní vlaky zastavují pouze ve velkých městech. Tuto domněnku lze vyvrátit provozem na trati mezi Kolínem nad Rýnem a Frankfurtem nad Mohanem, kde vysokorychlostní vlaky ICE zastavují i ve městech s 13 000, respektive 38 000 obyvateli.
Mezi další mýty patří představa, že vysokorychlostní vlaky jezdí jen po vysokorychlostní trati (VRT). Například ve Francii vlaky TGV běžně využívají rychlost kolem 300 km/h třeba v polovině své trasy a dále jedou rychlostí do 200 km/h po klasických tratích s častými zastávkami.
zdroj: RFF / CAPA / Laurent Rothan (TOMA)