Vysokorychlostní železnice v ČR
Navrhován je systém expresních vlaků, které v části své trasy využijí VRT a v části běžnou konvenční trať. Je to možné díky zpětné kompatibilitě mezi vysokorychlostní a běžnou železnicí.
Vysokorychlostní vlak se objeví i mimo VRT a bude tak sloužit významné části obyvatel země.
Přípravu systému Rychlých spojení schválila vláda České republiky usnesením č. 389 o Programu rozvoje rychlých železničních spojení v České republice z 22. května 2017.
Byly identifikovány hlavní směry rozvoje systému Rychlých spojení:
- RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – Katowice
- RS 2 Brno – Břeclav – Wien / Bratislava
- RS 3 Praha – Plzeň – Domažlice – Bavorsko (konvenční trasa s vyššími rychlostními parametry)
- RS 4 Praha – Ústí nad Labem – Dresden
- RS 5 Praha – Wrocław
Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou klíčovým prvkem Rychlých spojení.
V České republice jsou připravovány tyto VRT:
- RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava
- RS 2 VRT Brno – Rakvice
- RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem – Dresden
- RS 42 VRT (Praha –) Louny – Most
- RS 5 VRT Praha – Hradec Králové – Wrocław
Vysokorychlostní tratě jsou součástí evropského dopravního systému, tzv. sítě TEN-T (transevropská dopravní síť). Do evropské vysokorychlostní železniční sítě jsou zařazeny novostavby tratí s minimální rychlostí 250 km/h a rekonstruované spojovací tratě pro rychlost do 200 km/h.
Všechny připravované vysokorychlostní tratě v České republice jsou připravovány ve spolupráci se zahraničními partnery. VRT ve směru do Německa je připravována v úzké kooperaci se společností DB Netz. VRT východně od Prahy jsou připravovány jako součást propojení hlavních měst zemí V4.