Studie proveditelnosti
Studie proveditelnosti jsou základem pro budoucí projekční práce a jsou zpracovávány pro úsek Praha – Brno – Břeclav a úsek Brno – Přerov – Ostrava.
V úseku Praha – Jihlava je prověřována celá řada variant. Obecně je lze rozdělit do jižních a severních skupin. Jižní jsou směřovány z uzlu Praha ve směru Benešov a Havlíčkův Brod, severní míří z uzlu Praha podél dálnice D11 ve směru Poříčany a dále k Havlíčkovu Brodu. Severní varianty vykazují nižší stavební i provozní náklady.
V úseku Jihlava – Brno je prověřované vedení tratě relativně invariantní a volně kopíruje dálnici D1.
V úseku Brno – Přerov je připravována modernizace stávající tratě spočívající v její přestavbě na moderní dvoukolejnou elektrizovanou trať s rychlostí až 200 km/h. Studie proveditelnosti prověří její kapacitní limity v dlouhodobém časovém horizontu a případně navrhne trasu samostatné VRT i v tomto úseku pro její další posílení.
V úseku Přerov – Ostrava je prověřované vedení tratě relativně invariantní a volně kopíruje částečně dálnici D1 a částečně stávající železniční koridor.
Ve studiích proveditelnosti jsou posuzovány rychlostní limity 250, 320 a 350 km/h, přičemž z průběžných výstupů studií vyplývá, že vedení tratě je pro všechny rychlostní limity velmi podobné.
Navrhované VRT jsou uvažovány pouze pro provoz osobních vlaků, čemuž odpovídá zejména jejich výškové řešení (maximální sklony).
Studie proveditelnosti porovnává také různé možnosti budoucího provozu, tedy vhodnou kombinaci dálkových expresních vlaků a pomalejších rychlíků pro obsluhu regionů.