VRT Vysočina I. fáze

Vysokorychlostní trať Vysočina je rozdělena na dvě fáze. První zahrnuje výstavbu VRT v úseku Velká Bíteš – Brno hl. n., druhá pak výstavbu VRT v úseku Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš. Tak bude celá VRT Praha – Brno kompletní.
Mapa VRT Vysočina
Rozdělení na dvě fáze je dáno postupem přípravy a výstavby. Již realizace I. fáze umožní výrazné zrychlení vlaků na trase Praha – Brno, jejich čas jízdy se zkrátí na cca 1 hodinu a 45 minut. Není proto nutné čekat na kompletní dokončení VRT v celé trase, snahou Správy železnic je umožnit čerpání benefitů alespoň částečně a co nejdříve.
 

Rychlé spojení:   

RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava – Polsko

Úsek: 

Velká Bíteš – Brno hl. n.

Délka: 

33 km

Maximální rychlost: 

320 km/h

Provoz: 

osobní vysokorychlostní vlaky
osobní vlaky tažené lokomotivou rychlostí 200 až 230 km/h

Územní rozhodnutí: 

předpoklad 2025

Zahájení stavby: 

předpoklad 2027

Uvedení do provozu: 

předpoklad 2031

Vysokorychlostní trať Vysočina je součástí v budoucnu nejvytíženější VRT Praha – Brno. Dokončení úseku umožní zkrácení jízdních dob vlaků mezi největšími městy ČR na méně než jednu hodinu.

Stavebně se jedná o novostavbu dvoukolejné trati elektrizované střídavou trakční soustavou a zabezpečenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS.

Aby bylo možné široké využití VRT různými vlaky a byla zajištěna dlouhodobá spolehlivost provozu, je součástí VRT hned několik napojení na běžnou železniční síť:

  • ve směru Osová Bítýška pro trvalý provoz dálkových vlaků obsluhujících severní část Kraje Vysočina, dočasně také pro ostatní vlaky mezi Prahou a Brnem,
  • ve směru Modřice pro trvalý provoz vybraných mezinárodních komerčních vlaků, pro nouzové využití v případě mimořádnosti a pro zajištění údržby trati.

Mapa VRT Vysočina

Zastávka Brno-Vídeňská

Na úseku je navrhována zastávka Brno-Vídeňská. Dodatečné zastavení vlaku na předměstí má podobně jako v Praze nebo Jihlavě přiblížit vysokorychlostní železnici obyvatelům regionu, kteří při cestě na vysokorychlostní vlak nebudou muset cestovat do centra města a zatěžovat ho zbytečnou dopravou. Poslouží také cestujícím nebo návštěvníkům východní části města, například cestujícím do fakultní nemocnice nebo do vysokoškolského kampusu, protože v něm zastaví i příměstské expresní spoje z Vysočiny.

Návrh je koncipován tak, aby byl možný snadný přestup na regionální vlaky na trati Zastávka u Brna – Brno hl. n. Návrh předpokládá také zajištění přestupu na městské autobusové i tramvajové linky.

Zastávka Brno-Vídeňská není navrhováno jako plnohodnotné nádraží. Jednak z prostorových důvodů, jednak s ohledem na fakt, že je souběžně připravována plnohodnotná přestavba železničního uzlu včetně nové podoby vlakového nádraží.

Zastávka Brno-Vídeňská návrh přestavby železničního uzlu Brno vhodně doplňuje.mapa uzlu Brno

Aktuální stav přípravy stavby

Které konkrétní kroky Správa železnic nyní realizuje a které připravuje pro nejbližší období, je znázorněno v harmonogramu níže.

Schéma přípravy VRT
 

Zákres pracovní trasy VRT

Trasa VRT Vysočina fáze I ze studie proveditelnosti zakreslená do letecké mapy je na obrázcích níže. Svahy zářezů jsou znázorněny hnědě, svahy náspů zeleně, trať samotná červeně. Trasování VRT se bude v dalších stupních dokumentací upřesňovat, stejně jako protihluková opatření, přeložky komunikací, polohy a délky přemostění a další prvky a detaily.

Trasa VRT ve větším detailu je k vidění v  prezentacích z projednání v jednotlivých obcích, které jsou publikovány ZDE