Aktuality

17.01.2023
Správa železnic loni zmodernizovala nejvíce přejezdů v historii
Zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech je jednou z priorit Správy železnic. Uplynulý rok byl v tomto směru rekordní, díky dostatečnému objemu finančních prostředků se podařilo zrekonstruovat 233 úrovňových křížení. Původní plán přitom počítal s úpravou 150 přejezdů. Kromě modernizace a doplňování zabezpečovacího zařízení zajistilo vyšší bezpečnost dopravy také rušení přejezdů. K tomu došlo na více než stovce míst.
12.01.2023
Modernizace trati na letiště v úseku mezi Bubny a Výstavištěm začíná
Železnice v pražských Holešovicích zásadně změní svou podobu. Umožní to přestavba úseku ze stanice v Bubnech do nové zastávky Praha-Výstaviště, kterou dnes slavnostně zahájila Správa železnic. Jedná se o další ze souboru staveb, jejichž výsledkem bude rychlé a ekologické železniční spojení z centra Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Hlavním cílem projektu je zásadní modernizace stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a vybudování nové zastávky Praha-Výstaviště. Začíná také výstavba podjezdu, který umožní přímý přestup mezi tramvajemi a vlaky. Díky vzájemné koordinaci s pražským magistrátem se nezbytné výluky využijí při obou stavbách.
10.01.2023
Vítězný návrh mostu na Výtoni nejlépe splňuje všechny potřebné parametry
Správa železnic reaguje na debatu, která se rozproudila mezi veřejností po vyhlášení vítězného návrhu mostu na pražské Výtoni. Na nejčastější otázky odpovídáme v následujících bodech:
04.01.2023
Modernizace pražského Masarykova nádraží získala stavební povolení
Zásadní modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží má za sebou další důležitý krok v přípravě. Správa železnic získala pravomocné stavební povolení. Na jaře se vypíše výběrové řízení na zhotovitele, v průběhu letošního roku by pak měly začít i samotné stavební práce. Hotovo bude v roce 2026. Součástí projektu je mimo jiné rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukce všech nástupišť a vybudování nové platformy nad kolejištěm, která odstraní bariéry v území, umožní přístupy na jednotlivá nástupiště a nabídne přímý přestup na linku metra B.
04.01.2023
Omezení provozu v uzlu Brno
Správa železnic musí zásadně omezit provoz na mostě v brněnském uzlu. Důvodem je náhlé a výrazné zhoršení jeho stavu, které je podle dosavadních zjištění způsobeno výstavbou protipovodňových opatření. Investorem těchto prací je statutární město Brno.
04.01.2023
V Lovosicích začne rekonstrukce nástupišť
Stanice v Lovosicích získá během letošního roku nová nástupiště umožňující pohodlnější nástup do vlaků. Správa železnic uzavřela smlouvu s vybraným zhotovitelem stavby. Práce zrealizuje za necelých 364,4 milionu korun bez DPH Společnost Lovosice, tvořená firmami SWIETELSKY Rail CZ a EDIKT. Díky bezbariérovým úpravám a prodloužení podchodu se zlepší také přístup na samotná nástupiště.
03.01.2023
Správa železnic letos oslaví 20 let od svého vzniku
Rok 2023 bude pro Správu železnic mimořádný. Tempo bude určovat historicky nejvyšší rozpočet, který letos ze všech dopravních sektorů poputuje právě do železnice, a umožní tak start dalších klíčových projektů. Milník, který staví ekologický způsob cestování a dopravy na přední příčku, navíc přichází v momentě, kdy Správa železnic slaví 20 let od svého založení. Ve znamení výročí se tak ponese celý letošní rok.
30.12.2022
Správa železnic se připojí ke krajským digitálním technickým mapám
Správa železnic začala vytvářet Digitální technickou mapu železnic (DTMŽ) a připojila se tím k realizaci Digitální technické mapy České republiky – DTM ČR. Společně s jednotlivými kraji, Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a pod vedením Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (ČÚZK) vzniká ojedinělé dílo, které se stane nedílnou součástí digitalizace agend stavebních řízení a územního plánování a napomůže i k zavádění vysokorychlostního internetu do všech koutů naší republiky.
29.12.2022
Správa železnic hledá zhotovitele modernizace trati mezi Karlštejnem a Berounem
Příprava modernizace trati mezi stanicemi Karlštejn a Beroun je ve finále. Správa železnic vypsala výběrové řízení na zhotovitele stavby, předpokládaná cena zakázky je přibližně 1,6 miliardy Kč. V rámci realizace projektu projde zásadní rekonstrukcí zastávka Srbsko, proběhne sanace skal u obce Tetín a vybuduje se nová odbočka Lom, která se bude nacházet přibližně v polovině mezistaničního úseku.
27.12.2022
U Lanžhota pokračuje modernizace koridoru, trať bude o necelý metr výše
Nová kolej a mosty přes místní vodní toky už letos vznikly v rámci modernizace 1,5 kilometru trati mezi Lanžhotem a hranicí se Slovenskem. Správa železnic ji zahájila v únoru, práce provádějí za 595,7 milionu korun bez DPH společnosti Skanska a Elektrizace železnic Praha. Optimalizace traťového úseku přinese rychlejší a bezpečnější provoz na koridorové trati. Navzdory zpoždění modernizace navazujícího úseku na slovenském území, realizované tamním manažerem infrastruktury ŽSR, bude stavba u Lanžhota pokračovat podle plánu i v průběhu roku 2023.
16.12.2022
Začíná modernizace dalšího úseku trati na letiště, mezi Prahou-Bubny a Výstavištěm
Přestavba dalšího úseku železnice z centra Prahy do Kladna s odbočkou na letiště může začít. Správa železnic podepsala smlouvu s vítězem výběrového řízení na dodavatele stavebních prací, stalo se jím sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Vysoutěžená cena dosahuje 3,8 miliardy korun bez DPH. Hlavním cílem projektu je modernizace stávající stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a zřízení zastávky Praha-Výstaviště.
13.12.2022
Novým tahákem expozice na hlavním nádraží je drezína z oscarového filmu
Novým exponátem v multifunkční expozici na pražském hlavním nádraží se stala historická drezína Tatra, která si zahrála v oscarovém filmu Ostře sledované vlaky z roku 1966. Nahradí tak předchůdkyni stejné značky, která se prezentovala veřejnosti ve vstupní hale stanice od loňského května. Vlastníkem obou exponátů je Národní technické muzeum. Drezína bude současně připomínkou blížících se nedožitých 85. narozenin režiséra Jiřího Menzela.
12.12.2022
Cestující v Soběslavi získali pohodlný přestup z vlaků na autobusy
Správa železnic dnes slavnostně otevřela přestupní terminál v Soběslavi, který přímo navazuje na tamní železniční stanici. Cestujícím začne sloužit od zítřka, k dispozici budou mít šest nástupních míst do autobusu, před nepřízní počasí je ochrání trojice přístřešků. Na jaře příštího roku se pak v místě dosavadního autobusového nádraží dokončí nové parkoviště.
10.12.2022
Zmodernizovaný úsek mezi Brnem a Blanskem začnou využívat první vlaky
Vlaky se s platností nového jízdního řádu vrací po roční pauze na koleje mezi Brnem a Blanskem. Část zmodernizovaného úseku si dnes prohlédl premiér české vlády Petr Fiala v doprovodu ministra dopravy Martina Kupky a generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. V rámci přestavby téměř 20 kilometrů trati, která je součástí 1. tranzitního koridoru, došlo k rekonstrukci nejen mezistaničních úseků, stanic a zastávek, ale také velkého počtu tunelů a mostů. Zmodernizovaný úsek podél řeky Svitavy začnou nejprve obsluhovat osobní vlaky a rychlíky, expresní spoje se na něj vrátí v polovině příštího roku.
09.12.2022
Správa železnic zahájila projekční práce na dalším úseku sítě vysokorychlostních tratí
Příprava nových vysokorychlostních tratí (VRT) nadále zrychluje. Správa železnic uzavřela další smlouvu na projekční práce, tentokrát pro VRT Vysočina fáze I. Dokumentaci pro územní rozhodnutí úseku mezi Velkou Bíteší a Brnem připraví společnost AFRY VRT Brno. Stavební práce by na této trati měly být zahájeny v roce 2028.
07.12.2022
Vlaky se vrací na opravenou trať, otevírá se nová zastávka, končí omezení na jihu Čech
V neděli 11. prosince začne platit nový jízdní řád, který přináší hned několik novinek i na železniční infrastruktuře. Především se regionální vlaky a rychlíky linky R19 vrátí na trať mezi Brno a Blansko, kde končí roční nepřetržitá výluka. Cestujícím začne sloužit nová zastávka Stéblová obec a vlaky díky dokončeným dvěma přeložkám zvládnou cestu z Prahy do Českých Budějovic za 100 minut.
02.12.2022
Česko má první trať s výhradním provozem vlaků pod systémem ETCS
Správa železnic dokončila modernizaci a elektrizaci vytížené regionální trati Olomouc – Uničov. Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS. Mobilní část tohoto systému tak musí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Cesta vlakem se v tomto úseku zkrátí ze 40 minut na méně než půl hodinu.
02.12.2022
Evropský zabezpečovač ETCS funguje již téměř na 800 km tratí
Omezení chyb lidského faktoru, zvýšení rychlosti nebo průjezd vlaků napříč kontinentem bez nutnosti výměny lokomotivy – to je jen krátký výčet benefitů, které přináší evropský zabezpečovač ETCS. Správa železnic s jeho instalací výrazně pokročila, aktuálně je ve výstavbě na 417 km českých tratí. V příštím roce plánuje na instalaci ETCS vynaložit zhruba 2,4 mld. Kč.
01.12.2022
Projektant zpracuje technický návrh vysokorychlostní trati u Ústí nad Labem
Správa železnic vyhlásila další veřejnou zakázku na projekční práce pro vysokorychlostní tratě. Dokumentace pro územní rozhodnutí vznikne pro úsek z Ústí nad Labem k portálu Krušnohorského tunelu. Dodavatel také připraví návrh údržbové základny v Chabařovicích, ze které bude zajišťován servis trati.
30.11.2022
Skončila revitalizace trati z Lovosic do České Lípy
Správa železnic ukončila revitalizaci trati z Lovosic do České Lípy, která začala v listopadu loňského roku a za vysoutěženou cenu 981,9 milionu korun ji provedlo sdružení firem AŽD Praha a EDIKT. Realizace projektu umožnila zvýšení traťové rychlosti v některých úsecích, zkrácení jízdní doby vlaků a vyšší bezpečnost železničního provozu.