Aktuality

19.03.2024
Moderní nástupiště i rychlejší vlaky pod Krušnými horami
Celkovou obnovou procházela v uplynulém období nejen rozlehlá budova stanice Teplice v Čechách, ale také trať ve směru na krajskou metropoli Ústí nad Labem. Obyvatelé podkrušnohorské Krupky díky tomu získali novou zastávku s moderními přístřešky, která nabízí pohodlný a bezpečný nástup do vlaků. Navíc se zrekonstruovala stanice Bohosudov a navazující úseky do Teplic a do Chabařovic. Stavba probíhala od roku 2020, její celkové náklady dosáhly bezmála dvou miliard korun.
19.03.2024
Historicky cenná budova nádraží v Teplicích je opět ozdobou lázeňského města
Správa železnic dnes slavnostně ukončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové náklady dosáhly 325 milionů korun. Jde přitom o první fázi rekonstrukce, druhá, která zahrne vnitřní prostory, je aktuálně v přípravě.
18.03.2024
Zrychlování havlíčkobrodské trati pokračuje
Modernizace další části trati z Brna do Havlíčkova Brodu může začít. Správa železnic vybrala jako zhotovitele stavby mezi Přibyslaví a Pohledem společnost Chládek & Tintěra, která podala nabídku ve výši 2 770 989 541 korun. Rekonstrukce osm kilometrů dlouhého úseku umožní zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Celkovou přestavbou projdou obě stanice a také zastávky mezi nimi. Stavební práce začnou do poloviny dubna, potrvají do konce roku 2026.
18.03.2024
Diagnostická měření na koridorech bude provádět jedna souprava
Správa železnic přešla na efektivnější způsob provádění měření koridorových úseků při rychlostech nad 120 km/h. Příslušné diagnostické jízdy se budou konat současně, s využitím všech potřebných vozidel v jedné soupravě. To přinese výraznou úsporu provozních nákladů i nezbytných omezení provozu. První integrované měření se uskuteční dnes mezi Prahou a Českými Budějovicemi, do konce března budou následovat další po celé republice.
12.03.2024
Mezi Vídní a Prahou se pojede elektricky i přes jižní Čechy
Správa železnic vybrala projektanta rekonstrukce a elektrizace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí. Stavba s plánovaným začátkem v závěru příštího roku umožní vedení přímých elektrických vlaků z Vídně přes Gmünd až do Prahy. Současně dojde k vybudování moderních nástupišť ve všech stanicích a zastávkách. Traťová rychlost se zvýší na 120 km/h. To vše po dokončení prací, které potrvají tři roky.
11.03.2024
Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na nádraží Hranice na Moravě
Hranice na Moravě získají moderní přestupní uzel, který propojí vysokorychlostní i konvenční železnici s autobusovou dopravou. Právě vyhlášená architektonická soutěž Správy železnic se zaměřuje také na urbanistickou koncepci a environmentální aspekty s cílem zvýšit mobilitu obyvatel regionu.
07.03.2024
Loni přibyly další desítky bezbariérových nádraží
Počet bezbariérově přístupných nádraží neustále roste. Na konci minulého roku už nabízelo pohodlný přístup na nástupiště 60 procent všech nádraží na hlavních tratích, v případě budov to bylo dokonce 68 procent. Cestujícím na vozíku slouží na desítkách míst nové zdvihací plošiny Správy železnic. Stále větší oblibu si získává i asistenční služba, s jejíž pomocí se lidé se sníženou schopností pohybu a orientace dostanou z přednádražního prostoru až do vlaku. Jen za loňský rok ji využilo přes 19 tisíc osob.
05.03.2024
Správa železnic patří mezi největší distributory elektřiny a plynu. Už vybrala dodavatele pro příští rok
Správa železnic zajišťuje nákup elektřiny a plynu pro téměř čtyři tisíce odběratelů v resortu dopravy, čímž se zároveň řadí mezi čtyři největší distributory v Česku. V současné náročné situaci se zaměřuje na hledání úspor, jen v případě elektřiny ušetřila loni téměř 131 milionů korun. Náklady snižuje rovněž včasné smluvní zajištění výhodných nákupních cen na komoditní burze.
04.03.2024
Příprava prvního PPP projektu na železnici pokročila do další fáze
S výběrem koncesionáře pro výstavbu nového železničního spojení z Prahy na Letiště Václava Havla formou PPP pomohou společnosti Deloitte; Česká spořitelna; advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný; AFRY a jimi nominovaní odborníci na ekonomicko-finanční, právní a technické poradenství z Česka i ze zahraničí.
23.02.2024
Pocitová mapa VRT Praha získala přes dva tisíce podnětů!
Správa železnic vyhodnotila tzv. pocitovou mapu – on-line portál, kterým se široká veřejnost zapojila do prvotních příprav projektu Vysokorychlostní trati Praha. Do mapy zaneslo 668 uživatelů celkem 2 055 podnětů. Většina z nich směřuje na podporu hodnotných míst, zhruba třetina pak upozorňuje na problémy v území. S podněty už nyní pracují urbanisté, kteří je vkládají do urbanistické koncepce území, kudy nová trať prochází.
20.02.2024
Správa železnic chystá architektonickou soutěž na nádraží Hranice na Moravě
Nové nádraží v Hranicích na Moravě zvýší dostupnost železnice, včetně té vysokorychlostní. Přestupní uzel bude součástí nového železničního spojení Praha – Brno – Ostrava. Vyhlášení soutěže se předpokládá na začátku jara.
19.02.2024
Zrenovovaná nádražní budova se stane ozdobou celého lázeňského trojúhelníku
Cestující ve Františkových Lázních budou už na jaře příštího roku využívat novou nádražní budovu. Správa železnic dnes slavnostně zahájila její kompletní renovaci. Práce budou zahrnovat jak obnovu historické fasády, tak i modernizaci odbavovací haly a pokladen. Veškeré přístupy budou bezbariérové. Celkové náklady stavby dosahují 252 milionů korun.
15.02.2024
Frekventovaná středočeská stanice nabídne pohodlný přístup na nástupiště
Kolínské nádraží je významným přestupním uzlem nejen v rámci Středočeského kraje. Frekventovaná stanice už v minulosti prošla modernizací, nyní se v ní zlepší přístup na nástupiště i pro cestující s omezenou schopností pohybu. Díky dnes zahájené stavbě bude do konce roku 2026 plně bezbariérová. Pro příchod k vlakům se vybudují výtahy, moderní podchod se navíc prodlouží až do Starokolínské ulice. Celkové náklady dosahují téměř 654 milionů korun.
14.02.2024
Další dosloužilá technika se stala součástí sbírek Národního technického muzea
Národní technické muzeum (NTM) získalo do svých sbírek další předměty, které donedávna sloužily v drážním provozu. Smlouvu o jejich předání dnes podepsali v jídelně bývalého dvorního vlaku v sídle muzea na pražské Letné generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a jeho protějšek z NTM Karel Ksandr. Pokračuje tak spolupráce, kterou oba subjekty navázaly v roce 2020. Cílem je přispět k zachování a popularizaci železniční infrastruktury v její současné i historické podobě.
13.02.2024
Práce na Smíchově začínají, metropole získá další moderní nádraží
Železnice v metropoli prochází nebývalou proměnou. Naplno běží práce mezi Bubny a novou zastávkou u Výstaviště, začala rozsáhlá přestavba historického Masarykova nádraží. Dnes navíc Správa železnic slavnostně zahájila celkovou přestavbu stanice Praha-Smíchov. Zhruba do tří let získá zcela novou podobu, navíc se stane součástí moderního přestupního terminálu. Cestující ocení nejen bezbariérový přístup do vlaků a na nástupiště, ale i lepší napojení na veřejnou dopravu, stejně jako na okolní zástavbu. Celkové náklady stavby dosáhnou 5,1 miliardy korun, vybudování lávky pak vyjde na 314 milionů. Většina financí bude z evropských fondů.
09.02.2024
Na Uničovce už prakticky nedochází k nouzovým zastavením vlaků
Nedávno zmodernizovaná jednokolejka z Olomouce do Uničova byla vybrána pro pilotní provoz pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače ETCS. Jak vyplývá ze statistik Správy železnic, od konce loňského listopadu systém správně fungoval v téměř sto procentech případů. Za poslední dva měsíce se situace zlepšila o více než 50 procent. V souvislosti s přípravou na provoz pod výhradním dohledem ETCS na dalších tratích budou pokračovat také zátěžové testy celého systému.
08.02.2024
V Kladně bude stát nová nádražní budova
Výsledky doplňkového průzkumu v kladenské nádražní budově ukázaly, že je stávající odbavovací hala v horším stavu, než se původně předpokládalo. Po odborném posouzení proto bylo vybráno efektivnější řešení v podobě novostavby, která bude lépe situovaná a nabídne cestujícím moderní multifunkční prostor.
07.02.2024
Hledá se projektant posledního úseku vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem
Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení záměru na úsek VRT Vysočina II. Trať dlouhá přes 90 km povede ze Světlé nad Sázavou do Velké Bíteše, nacházet se na ní bude sjezd do centra Jihlavy. Jedná se o hlavní spojení mezi Prahou a Brnem a stěžejní úsek pro napojení správního centra Vysočiny na vysokorychlostní trať.
06.02.2024
Modernizace další části železniční spojnice Pardubic a Hradce Králové je hotová
Přestřižením pásky dnes symbolicky končí rekonstrukce další části vytížené trati spojující dvě krajská města. Přínosy dva a půl roku trvajících prací mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou vnímají cestující již dnes. V Rosicích nad Labem vznikla nová nástupiště a podchod. Dokončila se rekonstrukce zastávky Pardubice-Semtín a cestujícím slouží nová zastávka Stéblová obec. Modernizovaly se také všechny přejezdy.
05.02.2024
Nádraží v Českých Budějovicích je opět dominantou města
Cestující dnes začnou využívat zrekonstruovanou nádražní budovu v Českých Budějovicích. Památkově chráněný objekt ze začátku minulého století prošel největší přestavbou ve své historii. Práce probíhaly od roku 2020, stavbaři provedli obnovu střechy, fasády a interiérů. Vznikl multifunkční objekt s obchody, nabídkou služeb i moderními kancelářemi, potřebný bezbariérový přístup zajišťují výtahy. Výsledkem renovace je také pasáž propojující severní věž s hlavní odbavovací halou. Celkové náklady přesahují miliardu korun.