Aktuality

31.01.2022
Lokomotivy Siemens Vectron mohou jezdit pod dohledem systému ETCS
Správa železnic ve spolupráci s firmou Siemens a dopravcem ČD Cargo úspěšně dokončila testování kompatibility lokomotiv Siemens Vectron s novým jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS, kterým se postupně vybavují i české železniční tratě. Tyto lokomotivy, z nichž jedna je i součástí vozového parku Správy železnic, tak mohou jako první typ v ČR provozovaných železničních vozidel plně využívat výhody jízdy pod dohledem ETCS.
25.01.2022
Opravená výpravní budova v Litvínově slouží nejen cestujícím z vlaků
Správa železnic dnes slavnostně otevřela opravenou výpravní budovu ve stanici Litvínov, která bude zároveň sloužit jako zázemí nově vybudovaného dopravního terminálu. Objekt osobního nádraží dostal zcela novou podobu, navíc je bezbariérově přístupný. Výraznou proměnou prošly kromě fasády také veřejně přístupné prostory. Práce trvaly přibližně jeden rok a byly koordinovány s městem Litvínov, investorem výstavby terminálu.
21.01.2022
Správa železnic v loňském roce doplnila závorami dalších 70 přejezdů
V roce 2021 došlo k dalšímu výraznému zvýšení bezpečnosti na kříženích železničních tratí se silnicemi. Správa železnic na své síti zmodernizovala 186 přejezdů, na 108 z nich při tom došlo ke zvýšení úrovně jejich zabezpečení. Trend zvyšování bezpečnosti je patrný i ze statistik mimořádných událostí. Při střetech na železničních přejezdech loni přišlo o život o 12 lidí méně než v předchozím roce.
07.01.2022
Správa železnic v loňském roce zrenovovala více než 70 nádražních budov
Moderní odbavovací prostory pro cestující, bezbariérové přístupy a nové technické zázemí. Nejen těmito benefity se nově mohou pyšnit další nádražní budovy po celé republice. Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 takových objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou částku 2 miliardy korun.
05.01.2022
Správa železnic uzavřela smlouvy na projekční práce pro VRT Moravská brána
Projektanti připraví dokumentace pro územní rozhodnutí pro dva stavební úseky vysokorychlostní tratě (VRT) Moravská brána, které spojí Prosenice s Ostravou. Samotné zahájení výstavby předpokládá Správa železnic v roce 2025. První vlaky vyjedou na koleje o čtyři roky později.
05.01.2022
Předběžné tržní konzultace k veřejné zakázce na návrh a realizaci projektu Novostavba trati Praha – Beroun
Pro další postup přípravy investiční akce vypsala Správa železnic předběžné tržní konzultace, na kterých by ráda od budoucích možných zhotovitelů získala informace pro optimální návrh a realizaci projektu Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun. Zahájení předběžné tržní konzultace je zároveň oznámeno ve věstníku veřejných zakázek a jeho prostřednictvím také v systému Úředního věstníku Evropské unie (TED). Zadavatel připustí k účasti v předběžné tržní konzultaci všechny dodavatele, kteří prokáží zkušenost se zhotovením ražených tunelů delších než 500 metrů v oblasti dopravních staveb a vyplní registrační formulář.
30.12.2021
Správa železnic schválila první část novelizovaného dopravního a návěstního předpisu D1
První červencový den příštího roku vstoupí v účinnost novelizovaný dopravní a návěstní předpis Správy železnic SŽ D1. Podle něj se řídí provoz na většině železničních tratí v ČR. Upravený předpis byl již schválen generálním ředitelem Správy železnic a zveřejněn. Během prvního pololetí příštího roku se s ním seznámí příslušní zaměstnanci správce železniční infrastruktury a dopravců.
29.12.2021
Stavební práce v budově plzeňského hlavního nádraží se přesunou do spodní haly, která se uzavře pro cestující
První výraznější omezení čeká od 4. ledna 2022 cestující na plzeňském hlavním nádraží. Rekonstrukce tamní památkově chráněné budovy postoupila do další fáze, a proto se pro cestující uzavře spodní hala. Veškeré služby se přemístí do horní haly.
28.12.2021
Trať mezi Prahou-Smíchovem a Prahou-Radotínem čeká poslední rok modernizace
Rok 2022 bude znamenat pro stavbu mezi Prahou-Smíchovem a Prahou-Radotínem velké finále. Poslední část stavebních prací zde skončí během prosince nadcházejícího roku. Modernizace bude mít značný dopad zejména na zlepšení dopravní situace v okolí velmi vytížené železniční trati na hranicích Prahy. Dojde k navýšení kapacity dráhy a ke zvýšení traťové rychlosti i bezpečnosti železničního provozu.
27.12.2021
Investice do železniční sítě v roce 2021
Dokončení 92 kilometrů zmodernizovaných tratí, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí tratí i stanic, další kroky v přípravě výstavby prvních úseků VRT nebo rekonstrukce a opravy nádražních budov s důrazem na jejich bezbariérovost. To je právě končící rok z pohledu Správy železnic. Manažer infrastruktury v roce 2021 hospodařil s rekordním rozpočtem 60 miliard korun, z něhož 37 miliard bylo určeno na investice.
23.12.2021
Správa železnic vyhlásila zakázku na dodavatele dokumentace pro VRT Vysočina
Úsek vysokorychlostní tratě (VRT) z Velké Bíteše do Brna připraví projektanti v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí. Jedná se již o osmou veřejnou zakázku na dodání těchto klíčových dokumentů pro síť nových vysokorychlostních železnic.
21.12.2021
Systém ETCS a dálkové řízení se rozšíří na celou trať z Prahy do Českých Budějovic
V budově centrálního dispečerského pracoviště Správy železnic v Praze začala příprava nového dispečerského sálu. Z provizorních pracovišť se do něj přesune dálkové řízení provozu v úseku 4. koridoru mezi Prahou a Voticemi a rozšíří se o řízení úseku Votice – České Budějovice. V něm začalo budování dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení (DOZ) spojené s instalací jednotného evropského vlakového zabezpečovače na sklonku podzimu.
20.12.2021
Správa železnic v uplynulém roce výrazně pokročila s přípravou VRT
Správa železnic v roce 2021 zahájila práce na dokumentacích pro územní rozhodnutí, představila veřejnosti vítězný architektonický návrh terminálu Praha východ a vyhlásila řadu veřejných zakázek souvisejících s přípravou VRT.
20.12.2021
Vysokorychlostní tratě v České republice budou součástí hlavní sítě TEN-T
Evropská komise zveřejnila 14. prosince 2021 návrh revize nařízení TEN-T , který zohledňuje cíle Evropské dopravní politiky, Strategie chytré a udržitelné mobility a Green Deal. Správa železnic v období přípravy tohoto návrhu usilovala o zařazení systému vysokorychlostních tratí (VRT), zejména Via Vindobona (Berlín – Vídeň) a Vídeň – Ostrava do hlavní sítě TEN-T, také z důvodu získání možnosti čerpání dotací z fondů EU.
16.12.2021
Správa železnic dokončila architektonickou studii terminálu VRT Praha východ
První terminál vysokorychlostní železnice Praha východ má novou, upravenou podobu. Správa železnic ve spolupráci s dodavatelem dokončila architektonickou studii tohoto budoucího významného dopravního uzlu. Nadále probíhají práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí.
13.12.2021
Hlavní nádraží v Praze slaví 150. výročí zahájení provozu
V úterý 14. prosince oslaví významné jubileum nejfrekventovanější česká železniční stanice. Uplyne přesně 150 let ode dne, kdy na pražské hlavní nádraží přijel první vlak. Za jeden a půl století existence se výrazně rozšířilo, prošlo celou řadou rekonstrukcí a modernizací, další stavební akce se momentálně realizují či proběhnou v následujících letech. Jejich cílem je vytvořit moderní a nejen pro cestující přívětivé nádraží odpovídající požadavkům 21. století.
08.12.2021
Se změnou jízdního řádu se otevřou nové zastávky i zprovozní nový most přes Labe
V souvislosti se změnou jízdního řádu dochází také k některým novinkám na železniční infrastruktuře. Na Brněnsku se otevírají dvě nové zastávky Brno-Starý Lískovec a Ostopovice, zahájí se provoz v obou kolejích po novém mostě přes Labe u Čelákovic, vrátí se vlaky v elektrické trakci na trať mezi Hodonín a Břeclav a dojde i k dalším drobným změnám. Ne všechny se ale projeví hned od neděle 12. prosince, kdy začne nový jízdní řád platit.
06.12.2021
Mosty z předpjatého betonu prošly kompletní kontrolou
Správa železnic úspěšně dokončila projekt mimořádné kontroly mostů z předpjatého betonu. Podrobnou diagnostikou a statickým posouzením prošlo celkem 63 objektů. Výsledky ukázaly, že žádný z posuzovaných mostů nevykazuje kritické závady, které by vyžadovaly akutní stavební zásah nebo zásadní snížení provozních parametrů. Celkové náklady projektu dosáhly 32,5 milionu korun.
03.12.2021
Předběžná tržní konzultace k projektu veřejné zakázky na P+R stavby „ETCS státní hranice Německo – Dolní Žleb – Kralupy n. Vlt.“
Správa železnic vyhlásila předběžnou tržní konzultaci k projektu veřejné zakázky na P+R stavby „ETCS státní hranice Německo – Dolní Žleb – Kralupy n. Vlt.“ Zahájení předběžné tržní konzultace je zároveň oznamováno ve věstníku veřejných zakázek a jeho prostřednictvím také v systému Úředního věstníku Evropské unie (TED). Zadavatel připustí k účasti v předběžné tržní konzultaci všechny dodavatele, kteří o účast v předběžné tržní konzultaci projeví zájem.
02.12.2021
Správa železnic vyhlásila již sedmou veřejnou zakázku na projektanta vysokorychlostní tratě
Dokumentaci pro územní rozhodnutí připraví projektanti pro úsek VRT Střední Čechy z Poříčan do Světlé nad Sázavou. Ten je součástí nové vysokorychlostní tratě (VRT) z Prahy do Brna.