Aktuality

Projekt trati z Veleslavína na letiště může začít, Metroprojekt dostal zelenou

Metroprojekt může začít připravovat podobu železničního spojení mezi pražským Veleslavínem a Letištěm Václava Havla. Proti výsledkům tendru, ve kterém Metroprojekt zvítězil spolu se společností Sudop Praha s cenou téměř 61 milionů korun, se nikdo neodvolal.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tak dnes podepíše se sdružením příslušnou smlouvu, řekla mluvčí státní investorské organizace Kateřina Šubová. Klíčový úsek železničního spojení by se podle odhadů SŽDC mohl začít stavět nejdříve v roce 2020.

Úsek mezi Veleslavínem a letištěm v Ruzyni procházející přes Dlouhou Míli navazuje na sporný úsek mezi Dejvicemi a Veleslavínem, kde se místní zastupitelé postavili proti modernizaci trati z Prahy do Kladna a požadují dražší a náročnější vedení železničního spojení tunelem.

S tunelovým spojením nyní správa železnic počítá. Trasa chystaného modernizovaného spojení Praha – Kladno s odbočkou na letiště by měla vést z Masarykova nádraží do Stromovky po povrchu, dále k Veleslavínu by měla být v tunelu. Aktuální návrh podle Šubové počítá s novou zastávkou Dejvice, která by měla být podpovrchová a umístěna co nejblíže stanici metra A Hradčanská. Vlakové nádraží Praha – Dejvice by bylo zrušeno. Budova nádraží je pro provoz podle SŽDC předimenzovaná a už nyní z velké části neslouží původnímu účelu, ale prostory v ní jsou mimo jiné pronajímány jako kanceláře.

Od Dejvic by trať až k Veleslavínu měla vést pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými raženými tunely v hloubce až 80 m. Portály ražených tunelů jsou plánovány v prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Pro úsek mezi Výstavištěm a Veleslavínem chce SŽDC začít hledat zpracovatele podkladů pro územní rozhodnutí v první polovině příštího roku, uvedla Šubová.

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví od 90. let. Kromě modernizace trati z Masarykova nádraží se dříve uvažovalo i o možnosti vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnicí mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje nekončily na Masarykové nádraží, ale na významnějším hlavním nádraží.

Celá stavba má podle plánu SŽDC vyjít na zhruba 20 miliard korun. Varianta s tunelem ji má podle dřívější kalkulace prodražit o více než tři miliardy korun.