Aktuality

SŽDC představila občanům Prahy 6 připravovanou železnici na letiště

Cesta na letiště z Dejvic do 16 minut, ve špičce vlak každých 10 minut, přímé přestupy ze všech linek metra a příležitost k dalšímu rozvoji městské části. Takové přínosy představila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) občanům Prahy 6 v Hotelu DAP v rámci veřejné besedy k projektu Modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla. Setkání se zúčastnili starosta městské části Ondřej Kolář, radní Eva Smutná, zástupci SŽDC jako investora stavby a na 200 občanů Prahy 6.

Ještě nikdy v historii jsme nepokročili v přípravě železničního spojení Prahy s letištěm tak daleko jako nyní. Na Negrelliho viaduktu už se staví, na třech úsecích jsme požádali o územní rozhodnutí a ke třem dalším připravujeme dokumentaci pro územní řízení. Železnice na letiště tak směřuje z papíru do reality, a proto zintenzivňujeme komunikaci s širokou veřejností. Z prezentovaných benefitů bych vyzdvihl zejména přímé přestupy na metro v zahloubených stanicích Praha-Veleslavín, Praha-Dejvice, Praha-Bubny a Praha Masarykovo nádraží,“ řekl Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy.

Průchod přes Prahu 6 patří mezi nejkomplikovanější problémy, které musí investor vyřešit v rámci projektové přípravy. Díky převedení významné části trati o celkové délce 5,7 km do podzemí se však městská část zařadí naopak mezi lokality, které budou z modernizace železnice nejvíce profitovat.

„Zahloubením vznikne na povrchu tzv. zelená radiála, jedinečný prostor pro volnočasové využití, který nabídne sportovní i odpočinkové vyžití a zároveň propojí území, dosud nepřekonatelně oddělené kolejemi. Proto se na zahloubení velmi těším, neboť přeměna na povrchu čerpá inspiraci v řadě světových metropolí, kde podobným způsobem zajímavě oživili dosud převážně průmyslové části měst,“ říká Eva Smutná, radní Prahy 6 pro strategický rozvoj.

Vlaky budou jezdit v tunelech rychlostí až 120 km/h, železniční provoz nebude obtěžovat občany hlukem, lokalita přijde o rozsáhlou fyzickou bariéru a uvolněný prostor po stávající povrchové trase bude možné využít k výstavbě cyklostezky či jinému rozvoji. V neposlední řadě bude mít výstavba díky šetrné ražbě razicími štíty minimální dopad na okolní zástavbu. Tzv. technologie TBM byla již v Praze úspěšně nasazena při prodloužení metra linky A do Motola.

Na území Prahy 6 se nacházejí dvě ze sedmi dílčích staveb projektu železnice na letiště: Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) – Praha-Veleslavín (mimo) a Modernizace a novostavba trati Praha-Veleslavín (včetně) – Praha-Letiště Václava Havla (včetně). Obě stavby jsou momentálně ve fázi přípravy dokumentace pro územní řízení.

Modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla je jedním z největších dopravních projektů v ČR, reprezentuje nezbytnou infrastrukturní odpověď na předpokládaný rozvoj letecké dopravy. Modernizace poslední přípražské trati zařadí hlavní město i Kladno mezi moderní evropské aglomerace s železničním napojením letiště.