Aktuality

Z centra Prahy na letiště podzemím? Pražští zastupitelé schválili zahloubení železnice

Povede na letiště metro, nebo rychlodráha? Prozatím ani jedno. Pražští zastupitelé schválili vybudování moderní zahloubené železnice do Kladna s odbočkou na letiště Václava Havla. Začít stavět by se mohlo už v roce 2024.

Dlouhou dobu se řeší, zda je vhodnější propojit hlavní město s nejdůležitějším pražským letištěm metrem, nebo rychlodráhou. Nakonec k tomu prozatím dojde jinak. Podle stávajícího projektu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) má část železniční trasy do Kladna od Veleslavína přes Střešovice do Dejvic vést dvěma jednokolejnými tunely. V Dejvicích vznikne nová podpovrchová zastávka. Zbytek pražské části koridoru přes Stromovku na Výstaviště bude veden po povrchu. Mezi Prahou a Kladnem vznikne zároveň železniční odbočka na letiště.

Místo povrchové železnice cyklostezka?

Původní projekt trati nepočítal se zahloubením na území Prahy 6, místní radnice to však dlouhodobě požadovala. Co bude s pozemky pod nynější tratí, není jasné. Nepatří městu, a bude tak záležet na rozhodnutí SŽDC. Radnice Prahy 6 by podle náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) chtěla, aby ve stopě trasy vznikla zelená plocha s cyklostezkou. Ve hře je podle ní i možnost, že bude trať zachována. Radnice už dříve budoucnost úseku řešila se svými občany na veřejných setkáních.

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let. Úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na letiště podle odhadu SŽDC vyjde na zhruba 31 miliard korun. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit provoz vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech. Stavět by se podle SŽDC mohlo začít v roce 2024.