Aktuality

08.02.2024
V Kladně bude stát nová nádražní budova
Výsledky doplňkového průzkumu v kladenské nádražní budově ukázaly, že je stávající odbavovací hala v horším stavu, než se původně předpokládalo. Po odborném posouzení proto bylo vybráno efektivnější řešení v podobě novostavby, která bude lépe situovaná a nabídne cestujícím moderní multifunkční prostor.
07.02.2024
Hledá se projektant posledního úseku vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem
Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení záměru na úsek VRT Vysočina II. Trať dlouhá přes 90 km povede ze Světlé nad Sázavou do Velké Bíteše, nacházet se na ní bude sjezd do centra Jihlavy. Jedná se o hlavní spojení mezi Prahou a Brnem a stěžejní úsek pro napojení správního centra Vysočiny na vysokorychlostní trať.
06.02.2024
Modernizace další části železniční spojnice Pardubic a Hradce Králové je hotová
Přestřižením pásky dnes symbolicky končí rekonstrukce další části vytížené trati spojující dvě krajská města. Přínosy dva a půl roku trvajících prací mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou vnímají cestující již dnes. V Rosicích nad Labem vznikla nová nástupiště a podchod. Dokončila se rekonstrukce zastávky Pardubice-Semtín a cestujícím slouží nová zastávka Stéblová obec. Modernizovaly se také všechny přejezdy.
05.02.2024
Nádraží v Českých Budějovicích je opět dominantou města
Cestující dnes začnou využívat zrekonstruovanou nádražní budovu v Českých Budějovicích. Památkově chráněný objekt ze začátku minulého století prošel největší přestavbou ve své historii. Práce probíhaly od roku 2020, stavbaři provedli obnovu střechy, fasády a interiérů. Vznikl multifunkční objekt s obchody, nabídkou služeb i moderními kancelářemi, potřebný bezbariérový přístup zajišťují výtahy. Výsledkem renovace je také pasáž propojující severní věž s hlavní odbavovací halou. Celkové náklady přesahují miliardu korun.
02.02.2024
Správa železnic obdrží dotace na obnovu zubačky z Tanvaldu do Kořenova
Správa železnic získá finanční prostředky na opravu nejstrmější trati v Česku, která spojuje Tanvald s Kořenovem. Stavba bude financována z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027. Cílem projektu je obnovit turisticky významnou železniční trať, a to ve spolupráci s polským Dolnoslezským vojvodstvím.
31.01.2024
Kamery na koridorovém přejezdu ve Vendryni zachytily loni téměř 300 přestupků
Na železničním přejezdu ve Vendryni u Třince funguje už rok inteligentní kamerový systém, který umí zaznamenávat přestupky řidičů. Jde zejména o vjezd na koleje ve chvíli, kdy je spuštěná výstražná signalizace. Za celý loňský rok zaznamenal systém celkem 280 přestupků, na pokutách se za ně vybralo už téměř 700 tisíc korun. Inteligentní kamery nyní Správa železnic testuje také na přejezdu ve Studénce, jejich instalaci prověřuje u dalších 33 lokalit.
26.01.2024
Bilance drážních hasičů za loňský rok: přes 7 700 zásahů na železnici i mimo ni
V loňském roce si jednotky Hasičského záchranného sboru Správy železnic připsaly přes 7 700 výjezdů. Každý den tak v průměru zasahovaly více než dvacetkrát.
25.01.2024
Správa železnic přistoupí k měření nivelet mezi vlakovými přejezdy a vozovkou
Cílem opatření je snížit riziko podobných tragických nehod na železničních přejezdech, jakou byla včerejší srážka vlaku s nákladním automobilem v Dolní Lutyni
24.01.2024
Vážná nehoda na přejezdu u Dolní Lutyně
Dnes v 5.43 hodin došlo na železničním přejezdu nedaleko zastávky Dolní Lutyně na Karvinsku ke srážce expresu 546 s nákladním automobilem s návěsem. Nehoda si vyžádala smrt strojvedoucího vlaku, dále zranění řidiče automobilu a několika cestujících ve vlaku. Současně došlo k poškození kolejí a trakčního vedení.
16.01.2024
Začíná velká oprava historicky cenné nádražní budovy v Žatci
Správa železnic zahajuje opravu památkově chráněné nádražní budovy v Žatci. Stavební práce v hodnotě bezmála 99 milionů korun provede společnost Chládek & Tintěra. Do konce příštího roku projde obnovou nejen střecha a fasáda, ale také odbavovací hala a toalety pro cestující. Ke zvýšení komfortu cestujících přispěje nový výtah, který zajistí bezbariérový přístup z přednádražního prostoru.
15.01.2024
Správa železnic spouští GIS portál pro úsek VRT Velká Bíteš – Brno
V rámci intenzivnější komunikace s veřejností spustila Správa železnic geografický informační systém (GIS) pro úsek Velká Bíteš – Brno, který přehledně ukazuje předpokládanou trasu vysokorychlostní trati zasazenou do mapových podkladů. Návštěvníci GIS portálu mohou pomocí jednoduchého systému klást dotazy či připomínky přímo k místům, která je zajímají. Následné odpovědi budou do portálu zasílat přímo odborníci ze Správy železnic.
15.01.2024
Noční zátěžové zkoušky ETCS na druhém koridoru
Správa železnic provedla o uplynulém víkendu zátěžové zkoušky systému ETCS. Místem konání nočních testů se stala část druhého koridoru mezi Břeclaví a Starým Městem u Uherského Hradiště. Po obě noci se využily téměř dvě desítky lokomotiv a dalších vozidel vybavených mobilní částí ETCS.
15.01.2024
Hledáme projektanta modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic
Správa železnic vyhlásila tendr na zhotovitele dokumentace pro společné povolení stavby pro další část trati z Prahy na Letiště Václava Havla. Vítěz vytvoří projekt pro téměř tříkilometrový úsek mezi již budovanou zastávkou na Výstavišti a stanicí v Dejvicích. Ta bude nově umístěná v podzemí a nabídne lepší napojení na stanici metra Hradčanská. Výsledkem modernizace bude dvoukolejná elektrifikovaná trať, která povede z velké části v tunelu. Realizace stavby se předpokládá v letech 2026 až 2029, celkové náklady dosahují 7,66 miliardy korun.
11.01.2024
Masarykovo nádraží přestane být bariérou, díky modernizaci získá unikátní platformu
Stavebním ruchem ožije v následujících třech letech pražské Masarykovo nádraží. Železniční dopravě slouží už více než 175 let, nyní projde největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolních čtvrtí a současně nabídne novou odpočinkovou zónu přímo v centru metropole. Moderní podobu stanice ocení jak cestující v příměstské dopravě, tak brzy i ti, kteří se vydají vlakem na letiště. Dnes se uskutečnilo slavnostní zahájení prací, hotovo bude v roce 2027. Náklady dosáhnou 3,4 miliardy korun, významnou část pokryjí finance z EU.
09.01.2024
Smlouva o studii proveditelnosti PPP projektu posiluje přípravu prvních vysokorychlostních tratí
Správa železnic uzavřela smlouvu se společností PricewaterhouseCoopers Česká republika na vypracování studie proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava. Vysokorychlostní tratě v ČR splňují veškeré požadavky na využití financování formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Proto vláda pověřila Správu železnic k vyhodnocení této metody pro úseky z Brna do Ostravy a z Brna do Břeclavi – tedy ty, které jsou v přípravě aktuálně nejdál.
05.01.2024
Správa železnic spouští spolupráci s předními realitními kancelářemi
Nejen koleje a výhybky. Správa železnic disponuje také velkým množstvím komerčních ploch a bytů, které jsou určeny k pronájmu. Konkrétní nabídky, vyhlašované ve většině případů prostřednictvím veřejných soutěží, mohou zájemci nově najít na webech tří realitních agentur – M&M Reality, RE/MAX a Century 21.
05.01.2024
Správa železnic spouští pilotní provoz mobilní aplikace Datel
Správa železnic spouští novou mobilní aplikaci Datel určenou cestujícím i fanouškům železnice. Uživatelé díky ní získají snadný přístup k informacím o poloze vlaků, stanicích a zastávkách po celé republice i podrobnosti o železničních stavbách. V první fázi bude probíhat testování funkcí a dokončování designu.
04.01.2024
Budova plzeňského hlavního nádraží se zítra otevře pro cestující
Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci otevře zítra pro veřejnost. Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Současně došlo ke zkvalitnění služeb pro cestující a zvýšení jejich komfortu, a to i díky vybudování bezbariérového přístupu. Aktuální celkové náklady dosahují miliardy korun. Do konce ledna budou probíhat dokončovací práce ve veřejných prostorách, celá stavba pak skončí v závěru března.
04.01.2024
Podobu vysokorychlostní trati v Praze můžete ovlivnit i vy!
Správa železnic spustila tzv. pocitovou mapu, on-line portál, který dává veřejnosti příležitost zapojit se do přípravy projektu vysokorychlostní trati (VRT) v Praze od samotného počátku. V pocitové mapě občané vyznačují místa, která jsou pro ně hodnotná, nebo je naopak trápí a chtějí je změnit v rámci výstavby nové trati. Jejich podněty převezmou odborníci, kteří je zapracují do urbanistické koncepce území, kterým nová trať prochází.
28.12.2023
České vlaky letos objely zeměkouli více než čtyřtisíckrát
Konec roku má řada z nás spojený s bilancováním. Letošek byl ve znamení velkých změn. Správa železnic opravila nebo zmodernizovala celkem 542 km tratí. Nádražími prošlo denně v průměru více než 1,1 milionu cestujících a celkem 64 nádražních budov procházelo renovací. Železničáři opravili přes 400 přejezdů a dalších zhruba 50 bylo zrušeno, aby byla doprava ještě bezpečnější.