Aktuality

27.10.2023
Na nových úsecích koridoru na jih Čech se testovala rychlost 200 km/h
Na nedávno dokončených nových úsecích čtvrtého koridoru se v tomto týdnu uskutečnily zkušební jízdy při rychlostech až 200 km/h. Jejich cílem bylo mimo jiné prověřit reálné chování mostních konstrukcí při jízdě vlaků nad 160 km/h. Zjištěné poznatky se vyhodnotí pro případné použití těchto konstrukcí na vysokorychlostních tratích, tedy i pro rychlosti přes 300 km/h. Zkoušky byly naplánovány tak, aby měly minimální vliv na jízdu pravidelných vlaků.
26.10.2023
Nástupiště v Semilech nabízejí pohodlný nástup do vlaků
Stanice Semily získala po opravené nádražní budově také moderní nástupiště a nový podchod. Stavbu, která probíhala od loňského prosince, dnes slavnostně ukončila Správa železnic. Celkové investiční náklady dosahují výše téměř 218 milionů korun.
25.10.2023
Celostátní bezpečností kampaň připomíná 238 obětí loňských nehod na železnici a vyzývá k respektování pravidel
Společná iniciativa za bezpečnost v blízkosti kolejí – Správa železnic, České dráhy a Drážní úřad – spouští pod záštitou Ministerstva dopravy celostátní mediální kampaň upozorňující na tragické následky nepozornosti, riskování a nerespektování pravidel na železnici. Kampaň využívá prázdné židle jako symbol ztráty blízkých, kterou už nelze zvrátit. Hlavní tváří kampaně je herečka Linda Rybová.
24.10.2023
Historická budova píseckého nádraží je jako nová
Kompletní obnova nádražní budovy ve stanici Písek dnes oficiálně skončila. Celému objektu se vrátila jeho historická podoba, současně ale nabízí moderní zázemí pro cestující i dopravní zaměstnance. Na práce Správy železnic nyní naváže město Písek, které upraví přednádražní prostory společně s rekonstrukcí dopravního terminálu.
23.10.2023
Sbírka pro pozůstalé po nehodě u Bělčic
Tragická událost u Bělčic, při které přišli o život naši zaměstnanci a další se vážně zranili, nás všechny hluboce zasáhla. Rádi bychom společně s vámi podali pomocnou ruku obětem a pozůstalým železniční nehody a podpořili je v této nelehké životní situaci.
16.10.2023
Projekční práce na vysokorychlostní trati u Přerova začínají
Správa železnic vybrala zhotovitele technického návrhu dalšího úseku vysokorychlostní trati (VRT) mezi Prosenicemi a Brodkem u Přerova. Projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností SAGASTA a EGIS RAIL. Dvanáct kilometrů nové VRT zkvalitní zejména dopravní obslužnost krajské metropole Olomouce.
16.10.2023
Správa železnic se zúčastnila cvičení Safeguard 2023
V objektech Správy železnic v Brně a okolí probíhalo od pátku do neděle cvičení Safeguard 2023. Jeho aktéry bylo šedesát vojáků pěší roty aktivní zálohy Krajského vojenského velitelství Brno, kteří mimo jiné procvičovali připravenost při střežení a ochraně důležitých součástí takzvané kritické dopravní infrastruktury.
13.10.2023
Havířovské nádraží se mění k lepšímu, na řadu přicházejí nástupiště
Poslední větší nádraží v Moravskoslezském kraji, které dosud neumožňuje bezbariérový přístup k vlakům, se v následujících třech letech promění. Správa železnic dnes slavnostně zahájila komplexní přestavbu havířovské stanice. Tento důležitý milník výrazně posílí dostupnost a komfort cestování vlakem. Po rekonstrukci budou moct spoje ve směru od Ostravy končit až na zastávce Havířov střed.
12.10.2023
Stavbaři na Slovanech hlásí hotovo, nová zastávka už slouží cestujícím
Skončila další etapa modernizace plzeňského železničního uzlu. Hotový je téměř čtyřkilometrový dvoukolejný úsek, který protíná městskou část Slovany. Jeho obnovu zahájila Správa železnic v závěru roku 2020. Největším přínosem pro cestující je vybudování nové zastávky Plzeň-Slovany, kterou obsluhují osobní vlaky namísto hůře dostupné stanice v Koterově.
11.10.2023
Železnice bez plastů: Správa železnic se startupem Lokni začnou instalovat automaty na filtrovanou vodu. Cestující budou mít denně půl litru zdarma
Správa železnic dnes oznámila výsledek výběrového řízení pro projekt Železnice bez plastů, který má cestujícím přinést udržitelnou alternativu k balené vodě v PET lahvích. Z podaných nabídek bylo vybráno řešení startupu Lokni, který na 12 českých nádražích postupně nainstaluje filtrační stanice na pitnou vodu. Cestující budou mít možnost si na vybraných nádražích každý den načepovat zdarma půl litru vody do vlastní lahve. První filtrační zařízení bude nainstalováno na hlavním nádraží v Praze, zbylých 11 lokalit bude následovat v dalších měsících. Správa železnic tímto projektem pokračuje v naplňování své udržitelné strategie Zelená železnice.
10.10.2023
Celková proměna královopolského nádraží může začít
Modernizace druhého nejvytíženějšího nádraží v jihomoravské metropoli může začít. Správa železnic vybrala zhotovitele, kterými jsou společnosti OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a TRAMO RAIL. Komplexní rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole a přilehlých úseků vyjde na 2,9 miliardy korun. Zásadní proměnou projde zázemí pro cestující, vznikne nový moderní dopravní terminál. První práce začnou příští měsíc, hotovo by mělo být do konce roku 2025.
09.10.2023
ČTÚ a Správa železnic budou spolupracovat na zlepšení signálu na hlavních tratích
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Správa železnic uzavřely dohodu o spolupráci, která má za cíl zlepšit kvalitu signálu mobilních operátorů na páteřních tratích. Obě instituce budou společně postupovat při zjišťování a odstraňování rušivých vlivů na více než 2 300 kilometrech železnice v České republice.
06.10.2023
Na nový most přes Labe vyjedou brzy vlaky. Začíná napojení kolejí
Stavba mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou je v samotném závěru, od 9. října se začíná s napojením všech staničních kolejí na nový dvoukolejný most, současně proběhne instalace trakčního vedení.
04.10.2023
Podle odborníků z ČVUT se technický stav výtoňského mostu zhoršuje. Obdobné problémy měl i nedávno vyměněný železniční most v Děčíně, upozorňují
Dva mosty, podobný příběh. Zatímco výtoňský most i dvacet let po dosažení své projektované životnosti stále stojí, ten děčínský je už minulostí a letos ho nahradila nová mostní konstrukce. Výtoňský je od roku 2020 pod dohledem odborníků z ČVUT, kteří ho nyní kvůli zhoršujícímu se technickému stavu musí podrobit dalšímu zkoumání. Z tohoto důvodu musí Správa železnic uzavřít střídavě lávky pro pěší, a to do 12. listopadu.
02.10.2023
Modernizace mezi Karlštejnem a Berounem startuje. Práce méně ovlivní dopravu
Správa železnic podepsala v tomto týdnu smlouvu na rekonstrukci trati mezi Karlštejnem a Berounem. Stavbu budou realizovat společnosti Elektrizace železnic Praha a SWIETELSKY Rail CZ. Hodnota zakázky je bezmála 2,3 miliardy korun. Stavební práce zahrnují kompletní obnovu 7,1 kilometru dlouhého úseku, vyžádají si menší omezení provozu, než se předpokládalo. K zahájení stavby dojde letos v listopadu, její dokončení se předpokládá v roce 2026.
27.09.2023
Opravená fasáda teplického nádraží se odhaluje v plné kráse
První část rekonstrukce nádražní budovy v Teplicích se chýlí ke konci. Z památkově chráněného objektu pomalu mizí lešení, které dosud zakrývalo opravenou fasádu. Stavební ruch se nyní přesunul zejména na 1. nástupiště, kde se pracuje také na historickém zastřešení. Hlavní část stavby skončí ještě letos, úplně hotovo bude v únoru příštího roku. Následně se stavbaři zaměří na vnitřní prostory rozlehlé nádražní budovy.
21.09.2023
Vysokorychlostní trať mezi pražskými Vršovicemi a Běchovicemi má projektanta
Správa železnic vybrala zhotovitele technického návrhu vysokorychlostní trati (VRT) v uzlu Praha. Projekt v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností SUDOP Praha, EGIS RAIL, Mott MacDonald CZ a MOTT MACDONALD. Součástí projektu bude také výstavba čtvrté traťové koleje mezi stanicemi Praha-Běchovice a Praha-Libeň, která výrazně navýší kapacitu železnice na tomto úseku koridoru.
20.09.2023
Nové elektronické tabule na nádražích zlepšují informovanost cestujících
Správa železnic zvyšuje informovanost cestujících čekajících na odjezd svého spoje nebo při přestupu. Do podchodů ve frekventovaných stanicích nově umisťuje monitory s aktuálními odjezdy vlaků. Dalším zlepšením v této oblasti je instalace nového typu infotabulí, které na nástupištích zobrazují také řazení jednotlivých vozů v soupravě a cestujícím tak pomáhají lépe najít své zarezervované místo.
15.09.2023
Vlaky projedou po Vrskmaňské estakádě rychleji než dosud
Na podkrušnohorské železniční magistrále se schyluje k modernizaci dalšího úseku. Správa železnic nyní hledá zhotovitele rekonstrukce trati z Kyjic do Chomutova, jejíž součástí je také 418 metrů dlouhá Vrskmaňská estakáda. Obnovou projde bezmála osmikilometrový dvoukolejný úsek, současně se zvýší traťová rychlost. Maximální možná nabídková cena činí 2 400 521 408 korun. Samotné práce by měly začít v polovině příštího roku s termínem dokončení v závěru roku 2027.
14.09.2023
Nad Orlickou přehradou vzniká unikátní obloukový most
Vodní nádrž Orlík překlene v následujících měsících nový železniční most. Ze základů na obou březích Vltavy už začínají vyrůstat části budoucího železobetonového oblouku o rozpětí 156 metrů. Staveniště nedaleko stanice Červená nad Vltavou si dnes v rámci kontrolního dne prohlédli také ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Celkové náklady stavby dosahují 685 milionů korun, vlaky začnou nový most využívat příští rok v listopadu.