VRT Moravská brána I
Rychlé spojení: |
RS 1 VRT Praha - Brno - Ostrava - Polsko |
Úsek: |
Prosenice – Hranice na Moravě |
Délka: |
cca 20 km |
Maximální rychlost: |
320 km/h |
Provoz: |
osobní vysokorychlostní vlaky |
Územní rozhodnutí: |
předpoklad 2023 |
Zahájení stavby: |
předpoklad 2025 |
Uvedení do provozu: |
předpoklad 2029 |
VRT Moravská brána I bude dvoukolejná trať, elektrifikovaná střídavou napájecí soustavou a zabezpečená jednotným evropským systémem ETCS.
Moderní infrastruktura pro regiony
Ve stanici Hranice na Moravě VRT kolejově propojíme se stávající železniční trať mezi Přerovem a Ostravou. Díky tomu budou moci vysokorychlostní vlaky obsloužit samotné Hranice, ale i Valašské Meziříčí, Vsetín a pokračovat dále třeba na Slovensko. Propojení železničních sítí zároveň výrazně zvyšuje spolehlivost dopravy. Stanice Hranice na Moravě by měla projít rozsáhlou rekonstrukcí, která bude zahrnovat i zásadní proměnu přednádražního prostoru. V ŽST Prosenice vznikne trakční napájecí stanice zajišťující spolehlivou dodávku elektrické energie pro provoz vlaků na trati.
Aktuální stav přípravy stavby
Které konkrétní kroky Správa železnic nyní realizuje a které připravuje pro nejbližší období, je znázorněno v harmonogramu níže.
GIS portál pro komunikaci s veřejností
Správa železnic spustila geografický informační systém (GIS) pro VRT Moravská brána I. Na portále je možné zobrazit několik vrstev informací – územní plány, pásma ochrany životního prostředí nebo třeba vodní poměry. GIS ale umožňuje také přímou komunikaci s veřejností. Každý uživatel totiž může napsat ke konkrétnímu bodu na mapě poznámku, námět nebo připomínku. Příspěvky jsou anonymně viditelné i dalším návštěvníkům portálu, kteří se tak mohou navzájem inspirovat. Všemi připomínkami se budeme společně s projektantem zabývat.