Historie

Dálkové řízení provozu se prosazuje i na méně důležitých tratích

Řídit provoz vlaků na mezinárodních koridorech a hlavních tratích z jednoho dispečerského pracoviště není dnes již nic výjimečného. Dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení (DOZ) se ale postupně prosazovalo i na méně důležitých celostátních tratích i na tratích regionálních.

Vedle společnosti AŽD Praha se vývojem a výrobou zařízení pro dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení zabývá i společnost AK Signál Brno. Právě její systém Remote 98 vyvinutý ve druhé polovině 90. let 20. století byl prvním, který se vedle řešení diagnostických úloh použil pro dálkové ovládání méně důležitých tratí. Koncem 90. let se rozšířil především na dohledových pracovištích nad traťovými přejezdy v souvislosti s postupným rušením hlásek a hradel. Vůbec poprvé byl tento systém nasazen v roce 1998 na trati Strakonice – Volary s jednotným obslužným počítačovým pracovištěm (JOP) v dopravně Vimperk. Systém umožňoval dispečerovi dohlížet nad čtyřmi přejezdy vybavenými světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením v traťovém úseku do Strakonic. Ve stejné době následovaly dvě další podobné instalace. První byla na trati Karlovy Vary dolní n. – Mariánské Lázně s dispečerským pracovištěm JOP v dopravně Bečov nad Teplou, kde kromě dálkového dohledu přejezdů systém dohlížel i na správný provoz samovratných výhybek ve čtyřech dopravnách. Druhá pak monitorovala provoz na tratích Strakonice – Blatná – Březnice a Blatná – Nepomuk, pracoviště JOP bylo v Blatné.

Instalací systému postupně přibývalo
V roce 2000 se aktivovalo dálkové ovládání stanic Petrohrad a Kryry z pracoviště JOP v Blatně u Jesenice. Tato aplikace obsahovala vedle dohledu přejezdů i stavění vlakových cest v obou zmíněných stanicích, systém umožnil i sledování čísel vlaků ve spolupráci s aplikací Dopravní deník. Jednou z největších akcí tohoto druhu bylo spuštění místního ovládání reléového stavědla na Báňském nádraží v Ostravě. Následovaly další instalace, například v úsecích Kravaře ve Slezsku – Hlučín, Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice, Senice na Hané – Kostelec na Hané či Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou. Významným krokem bylo použití systému Remote 98 k zabezpečení provozu v úseku Nejdek – Potůčky krátce po nešťastné nehodě v dopravně Pernink roce 2020.


Nejrozsáhlejší instalací je část Posázavského pacifiku
Za největší aplikaci systému Renmote 98 lze zcela jistě označit dálkové ovládání části tzv. Posázavského pacifiku, nejen turistiky velmi vytížené trati v těsném sousedství Prahy. Rekonstrukce zabezpečení provozu na trati Praha-Braník – Čerčany začala první etapou, a sice dálkovým ovládáním stanice Praha-Modřany ze sousedního Braníka při opětovném zprovoznění zabezpečovacího zařízení po povodních v roce 2002. Následovala rekonstrukce ovládání zabezpečovacího zařízení ve Vraném nad Vltavou a na odbočce Skochovice. Dálkové ovládání provozu v celém úseku-Praha-Braník – Týnec nad Sázavou, včetně stanic Měchenice a dnes i Čisovice na dobříšské větvi, bylo dokončeno v roce 2016. Dispečerské pracoviště sídlí v nádražní budově ve Vraném nad Vltavou.