Volný čas

Přes hory, údolí, viadukty a tunely z Liberce do České Lípy

Unikátní kamenné viadukty, tunely, romantická nádraží a nezapomenutelné výhledy do okolní krajiny, které dominuje Ještěd. To je ve zkratce železniční trať mezi Libercem a Českou Lípou. Zejména v okolí Kryštofova Údolí patří jednoznačně mezi nejkrásnější u nás.

Ve směru od České Lípy přišla železnice do Liberce v roce 1900, kdy byl otevřen její poslední úsek mezi Mimoní a dnešním krajským městem. Hlavním důvodem stavby této trati bylo zásobování Liberecka uhlím z oblasti severočeské uhelné pánve. V současné době je její význam nejen turistický, slouží také jako spojnice dvou významných měst Libereckého kraje. Naši cestu začínáme na libereckém nádraží, kterému vévodí rozsáhlá výpravní budova z poloviny 19. století, která na počátku minulého století prošla rozsáhlou přestavbou. Hned po výjezdu z Liberce se naším průvodcem prakticky na většině cesty stává Ještěd. Nejkrásnější úsek začíná za Karlovem pod Ještědem, kde vlak překonává náročný terén Ještědského hřbetu pomocí pěti tunelů a čtyř velkých kamenných mostů. Nejznámější je viadukt Novina u Kryštofova Údolí, který má délku 230 metrů a výšku 29 metrů. Přezdívá se mu také zvonící viadukt. Když po něm přejíždí vlak, vydává zvláštní zvuk, který připomíná zvonění.
 


Za návštěvu stojí i horská obec Kryštofovo Údolí se souborem patrových domků a chalup roubené a hrázděné konstrukce. Některé se pyšní krásnými pestrobarevnými štíty. Pozoruhodný je také dřevěný raně barokní kostel sv. Kryštofa s opravenou márnicí, v níž je k vidění osm obrazů Tance smrti. Ke zdejším turistickým atrakcím patří i muzeum betlémů, vesnický orloj nebo kašna s čůrajícím voříškem. Krátce po překonání viaduktu Novina se vlak vnoří do 815 metrů dlouhého Ještědského tunelu, který byl v době svého dokončení, tedy v roce 1900, třetím nejdelším v Čechách. Za Křižany kolem trati ubývá lesního porostu a z okna vlaku se nabízejí výhledy na Ralskou pahorkatinu.

 

Po stopách poslední aristokratky či tajemné bambitky

U zastávky Lvová se objevuje silueta zámku Lemberk, kde se v posledních letech natáčely hned dva známé české filmy – Tajemství staré bambitky a Poslední aristokratka. Zámek vznikl přestavbou středověkého hradu, v němž pobývala a podle legendy také zázračně uzdravovala sv. Zdislava z Lemberka. Kromě tzv. Zdislaviny světničky zaujme při prohlídce interiérů hlavně Bajkový sál se vzácným kazetovým stropem s vymalovanými výjevy z Ezopových bajek. Nedaleko zámku je i Zdislavina studánka. Další zastávkou, která si žádá větší pozornost, je Jablonné v Podještědí. Zdejší nejvýznamnější dominantou je barokní bazilika minor sv. Vavřince a sv. Zdislavy. Z vlaku nelze přehlédnout ani druhou dominantu města – vyhlídkovou věž bývalého kostela Narození Panny Marie. Pokud se chcete dozvědět něco více o historii železnice v tomto regionu, navštivte na nádraží v Jablonném malé železniční muzeum se zajímavými exponáty.
 


Další zastavení při putování po trati mezi Libercem a Českou Lípou může být v Mimoni. Ta je ideálním východiskem pro dominantu zdejšího regionu – zalesněný vrch Ralsko se zříceninou hradu. Vydat se k němu můžete z Pertoltic nebo Mimoně po značených turistických trasách. Následuje poslední významná stanice před Českou Lípou, a to Zákupy. Zdejší zámek, který vznikl v polovině 16. století na místě gotické tvrze, zažil několik přestaveb, ale také nejeden nájezd, ať už vojsk, či vzbouřených poddaných. V roce 1848 se barokní zámek stal občasným sídlem císařské rodiny, za jejíž éry byl vyzdoben nástěnnými malbami z díla skvělého malíře Josefa Navrátila. Zpestřením prohlídky zámeckých interiérů je osobní výtah z roku 1870. Součástí zámeckého areálu jsou četné hospodářské objekty a anglický i francouzský park. Jízda našeho vlaku končí na českolipském nádraží, které zdobí zcela nová výpravní budova. Tak tedy šťastnou cestu!