Aktuality

Studenti se na den stali dispečery centrálního dispečerského pracoviště

Mladí lidé, kteří se zajímají o dění na železnici, dostali v polovině května možnost poznat zblízka další zajímavou profesi na SŽDC. V rámci projektu Staň se na jeden den… navštívili Centrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence.

Podmínkou pro exkurzi na jednom z nejmodernějších pracovišť SŽDC bylo napsání motivačního dopisu. Na jeho základě bylo vybráno pět studentů, kteří mohli 17. května poznat, co vše obnáší práce dálkových dispečerů. Nejprve navštívili cvičný sál, kde si v podstatě stejně jako ve skutečnosti zkusili organizovat dopravu na konkrétním traťovém úseku. Po tomto intenzivním „tréninku“ se přemístili do dopravních sálů, ze kterých se dálkově řídí reálný provoz na zapojených koridorových úsecích. Zde se dozvěděli řadu konkrétních poznatků o práci traťových dispečerů a operátorů železniční dopravy. K tomu, aby si utvořili ucelený obrázek o pracovišti na pražské Balabence, také navštívili další dispečery, kteří mají na starosti nejen operativní řízení provozu, ale také dálkovou diagnostiku veškerých technických a zabezpečovacích systémů.

Se všemi takto získanými zkušenostmi se celá pětice shromáždila v zasedací místnosti, kde se dozvěděla informace o možnosti profesního uplatnění v SŽDC. Poté všichni obdrželi certifikát o účasti v projektu Staň se na jeden den… Velkou znalost železnice projevil už v motivačním dopise student víceletého německého gymnázia v Praze Štěpán Souhrada. Už od malička se zajímá především o zabezpečovací techniku. V budoucnu by se rád věnoval její údržbě, jeho snem je podílet se na vývoji nových zařízení. „Na zdejším pracovišti je vidět gigantický technický pokrok na železnici. Tady na Balabence se používá technika na nejvyšší úrovni,“ konstatoval mladík, který by po maturitě chtěl jít studovat na ČVUT.

Hned čtveřice účastníků přijela do Prahy z děčínské průmyslovky. Ondřejové Sedláček a Stemprok měli v době exkurze těsně před maturitou. Jelikož již absolvovali praxe a složili úspěšně odborné zkoušky D-03 a D-07, mohli porovnávat. „Výpravčí ve stanicích jsou víc v kontaktu s provozem. Dispečeři tady na centrálním pracovišti pak mají hodně zodpovědnosti a jsou dost vytížení,“ poznamenal Ondřej Stemprok.

Zjevně nejvíc nadšení projevoval děčínský druhák Adam Opl. „Práce traťového dispečera mě velmi zaujala. Rád bych se jí věnoval, přestože bych chtěl také vystudovat vysokou školu. Tato profese má podle mě velkou perspektivu s tím, jak se bude postupně přecházet na dálkové řízení provozu. Každý den je tady jiný, důležitá je komunikace mezi dispečery a operátorkami,“ vychrlil ze sebe Adam. Jak dodal, zaujalo ho nejen moderní vybavení, ale také pozitivní přístup všech našich zaměstnanců na Balabence.