Aktuality

08.04.2022
Správa železnic vybrala zhotovitele druhé etapy elektrizace trati z Brna do Zastávky
Už v letošním roce se rozběhnou první přípravné práce na elektrizaci trati ze Střelic do Zastávky u Brna, která bude spojena rovněž s výstavbou druhé koleje. Správa železnic vybrala zhotovitele stavby; vítěznou společnost ZASTŘEL tvoří Subterra, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Dokončení modernizace zmíněného úseku umožní zavedení elektrických příměstských vlaků na frekventované relaci mezi Brnem a Zastávkou. Hlavní stavební práce by měly začít na jaře příštího roku, dokončení akce se plánuje v závěru roku 2024. Předpokládané celkové investiční náklady dosahují 3,1 miliardy korun.
07.04.2022
Správa železnic představila práce na vysokorychlostní trati Moravská brána I
Úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi na Moravě projektuje společnost AFRY s dalšími mezinárodními dodavateli. Dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR) by měla být hotova v příštím roce. Práce budou pravidelně projednávány se všemi partnery přípravy v regionu.
06.04.2022
Pomoc uprchlíkům z Ukrajiny nijak nenarušila běžný chod pražského hlavního nádraží
Pražským hlavním nádraží prošlo od přelomu února a března více než 100 tisíc uprchlíků z Ukrajiny. Díky maximálnímu nasazení zaměstnanců Správy železnic a celé řady dalších institucí i stovkám dobrovolníků z několika neziskových organizací se podařilo zajistit pomoc uprchlíkům tak, že se mimořádná situace prakticky nijak nedotkla běžných cestujících či řízení provozu. V posledních dnech už počet občanů Ukrajiny přijíždějících do Prahy postupně klesá.
04.04.2022
Správa železnic hledá zhotovitele nové výpravní budovy v Radotíně
Ještě během letošního roku začne výstavba nové výpravní budovy ve stanici Praha-Radotín, která naváže na probíhající rozsáhlou modernizaci zdejšího kolejiště. Správa železnic vypsala výběrové řízení na dodavatele stavby. Cílem projektu je realizace přístavby současné výpravní budovy, která poskytne zázemí pro odbavovací halu, pokladny, veřejné toalety a doplňkové komerční prostory.
01.04.2022
Správa železnic vybrala zhotovitele modernizace trati mezi Čelákovicemi a Mstěticemi
V závěru letošního roku začne modernizace posledního úseku jedné z nejvytíženějších příměstských tratí z Prahy do Lysé nad Labem, konkrétně mezi stanicemi Čelákovice a Mstětice. Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem, kterým je sdružení firem EUROVIA CS, Subterra, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Vysoutěžená cena je 2,172 miliardy korun bez DPH. Od letošního listopadu budou probíhat přípravné práce, hlavní stavební práce se rozběhnou v roce 2023.
29.03.2022
Vlaky na tři měsíce opustí část koridorové trati do Českých Budějovic
V sobotu 2. dubna začne přibližně tříměsíční výluka mezi Voticemi a Sudoměřicemi na pomezí středních a jižních Čech, během které se dostaví budovaná traťová přeložka. Přerušení provozu je nutné zejména proto, aby bylo možné odstranit kolize původní a nové trati. Vlaky poprvé využijí napřímené koleje na přelomu června a července.
28.03.2022
Správa železnic hledá zhotovitele prodloužení podchodu v Hořovicích
Další české nádraží bude už brzy přístupné z obou stran kolejí. Správa železnic nyní vyhlásila veřejnou zakázku na zhotovitele prodloužení podchodu ve stanici Hořovice. Hlavní objem prací proběhne v příštím roce, a to s minimálním dopadem na provoz vlaků dálkové dopravy. Předpokládané celkové investiční náklady akce dosahují 62 milionů korun a zahrnují také podíl města Hořovice na výstavbě nové komunikace a parkoviště P+R.
24.03.2022
Správa železnic navázala bližší spolupráci s Evropskou investiční bankou
V sídle Správy železnic se dnes uskutečnil slavnostní podpis deklarace o spolupráci s Evropskou investiční bankou (EIB). Nově tak EIB kromě zapojení do financování investiční výstavby na naší železniční síti poskytne také bezplatné poradenství pro Správu železnic. Konkrétně půjde o zavedení metodiky a nástrojů pro posouzení vhodnosti PPP projektů v podmínkách české železniční infrastruktury.
22.03.2022
Mezi Pardubicemi a Stéblovou začíná nepřetržitá výluka
Probíhající modernizace trati mezi stanicemi Pardubice-Rosice nad Labem a Stéblová si od 24. března vyžádá úplné zastavení provozu vlaků. V rámci výluky dojde v dotčeném úseku k vybudování několika nových mostních objektů a rekonstrukci kolejí a trakčního vedení. Omezení skončí se začátkem letních prázdnin.
21.03.2022
Správa železnic spouští výstavu soutěžních návrhů terminálu Roudnice nad Labem VRT
Vernisáží dnes Správa železnic zahájí výstavu všech návrhů, které přijala v rámci architektonicko-urbanistické soutěže na podobu a řešení terminálu vysokorychlostní železnice Roudnice nad Labem. Výstava v roudnickém Informačním a dopravním centru Podřipska potrvá do 20. dubna 2022.
18.03.2022
Správní rada schválila plán hospodaření Správy železnic na rok 2022
Správní rada Správy železnic se dnes sešla na svém řádném zasedání. K hlavním bodům, které projednala, bylo schválení účetní závěrky za rok 2021 a plánu hospodaření na letošní rok.
14.03.2022
Pokračuje realizace i příprava dalších významných staveb v Jihomoravském kraji
Letošní rok se na jižní Moravě z pohledu modernizace železnice nese především ve znamení velkých investičních akcí, kvůli kterým vlaky na 12 měsíců zcela opustily trať mezi Brnem a Blanskem. Tranzitní koridor z Brna směrem na Českou Třebovou však není jediným místem v kraji, kde Správa železnic svou síť tratí vylepšuje. V realizaci či projektové přípravě je řada dalších staveb, které přispějí ke komfortu příměstské dopravy i zrychlení spojení mezi regiony.
14.03.2022
Modernizace koridoru mezi Brnem a Blanskem běží na plné obrátky
V obří staveniště se proměnila část tranzitního koridoru mezi stanicemi Brno-Maloměřice a Blansko. Ačkoliv se práce na modernizaci dvou mezistaničních úseků a stanice v Adamově částečně rozběhly už na podzim, jejich hlavní část musí stavbaři zvládnout během ročního zastavení provozu. Intenzivní stavební činnost proto probíhá po celé délce dotčené trati. O aktuální postup prací na trojici investičních staveb Správy železnic se přímo na staveništi v Adamově zajímal také ministr dopravy Martin Kupka.
11.03.2022
V Ústí nad Labem poskytuje služby druhé informační centrum Správy železnic
Správa železnic dnes otevřela pro veřejnost své druhé infocentrum. Zájemci ho naleznou v podchodu na hlavním nádraží v Ústí nad Labem a získají v něm zejména informace o přípravě VRT Drážďany – Praha. Kromě vyškolené obsluhy jsou jim k dispozici informační panely, které pokryjí veškeré aspekty přípravy této přeshraniční vysokorychlostní trati. Infocentrum bude zpočátku otevřeno pouze některé dny v týdnu, následně pak každý pracovní den.
11.03.2022
Před nádražím v Soběslavi vznikne přestupní terminál
Správa železnic získala pravomocné stavební povolení na výstavbu přestupního terminálu v Soběslavi. Důležitým krokem k samotné realizaci stavby je vypsání tendru na zhotovitele, ke kterému došlo v těchto dnech. Na místě stávajícího autobusového nádraží vznikne parkoviště P+R s více než pěti desítkami míst. Nový terminál se bude nacházet v těsné blízkosti kolejí, jeho součástí budou kromě autobusových stání také přístřešky pro cestující. Hotovo by mělo být letos na podzim.
10.03.2022
Připravovaná stavba mezi Otrokovicemi a Zlínem získala platné územní rozhodnutí
Významného posunu v přípravě dosáhla chystaná modernizace a elektrifikace trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi. Pro úsek Otrokovice - Zlín bylo vydáno pravomocné územní rozhodnutí. U druhé části do Vizovic nyní probíhá aktualizace dokladové části dokumentace, žádost o územní řízení chce Správa železnic podat v polovině letošního roku. Současně pro celou trať běží zpracování dokumentace pro stavební povolení.
10.03.2022
Správa železnic posílila spolupráci s ekology při přípravě vysokorychlostních tratí
Aktuální stav příprav vysokorychlostních tratí (VRT) byl tématem další schůzky zástupců Správy železnic a Asociace ekologických organizací Zelený kruh. Prioritou obou stran je minimální dopad nových tratí do současných ekosystémů a posílení vzájemné spolupráce. Výsledkem jednání je společné komuniké, které po dohodě zveřejňujeme.
04.03.2022
Revitalizace trati z Lovosic do České Lípy se naplno rozjíždí, začínají nepřetržité výluky
Správa železnic provádí od konce loňského roku revitalizaci trati Lovosice – Česká Lípa. Už příští týden postoupí práce do další fáze, která si vyžádá nepřetržité výluky. Od pondělí tak utichne vlakový provoz v celé trati mezi Lovosicemi a Českou Lípou. Toto omezení skončí 22. dubna, výluky na různě dlouhých úsecích pak potrvají do začátku srpna.
01.03.2022
Stavba mezi Karlštejnem a Berounem získala pravomocné územní rozhodnutí
Připravovaná modernizace trati mezi stanicemi Karlštejn a Beroun dosáhla dalšího důležitého milníku. Územní rozhodnutí pro dotčený úsek nabylo právní moci. Zároveň pokračuje příprava navazující projektové dokumentace. Správa železnic chce o stavební povolení požádat ještě letos, samotná realizace by se měla naplno rozběhnout v příštím roce. V rámci stavby dojde v mezistaničním úseku dlouhém 7,1 km k rekonstrukci trati ve stávající stopě, což povede ke zvýšení rychlosti, spolehlivosti a bezpečnosti provozu.
25.02.2022
Správa železnic vybrala vítězný návrh terminálu VRT u Roudnice nad Labem
Vítězem architektonicko-urbanistické soutěže na podobu a řešení terminálu vysokorychlostní železnice u Roudnice nad Labem se na základě rozhodnutí odborné komise stala architektonická kancelář Rusina Frei architekti. Do soutěže se přihlásilo deset účastníků z České republiky i ze zahraničí. Zadání obsahovalo také požadavek na návrh servisní základny, která bude centrem údržby železniční infrastruktury na celém úseku VRT Podřipsko.