Aktuality

09.04.2024
Dálnici v Brandýse překlene nový obloukový železniční most
Přemostění dálnice D10 na trati z Čelákovic do Neratovic změní svou podobu. Správa železnic vybrala jako zhotovitele prací společnost Eurovia CZ, která podala nejvýhodnější nabídku ve výši 154 333 103 korun. Stavba začne už za několik měsíců, její hlavní náplní bude náhrada stávajícího železobetonového mostu novou obloukovou ocelovou konstrukcí. Ta umožní výhledové rozšíření dálnice na tři pruhy v každém směru. Hotovo bude v příštím roce.
08.04.2024
Památkově chráněnou budovu v Jaroměři obsadí stavbaři
Správa železnic vybrala zhotovitele rekonstrukce historické budovy v Jaroměři. Stala se jím společnost Chládek a Tintěra, Pardubice, která podala nejvýhodnější nabídku ve výši 143 896 530 korun. Stavba zahrnuje obnovu fasády a střechy budovy, současně dojde k úpravám vnitřních dispozic. Práce začnou ještě letos na jaře, potrvají celkem 18 měsíců.
03.04.2024
Nádraží v centru Jihlavy se promění v moderní terminál
Správa železnic dnes vypsala tendr na komplexní rekonstrukci městského nádraží v Jihlavě. Ve spolupráci s tamní radnicí zde vznikne centrální dopravní terminál. V rámci stavby se zcela změní konfigurace kolejiště, vybuduje se nový podchod a stávající nádražní budovu nahradí novostavba. Výsledkem bude moderní přestupní uzel sloužící jako klíčový bod pro veškerou osobní dopravu v regionu.
28.03.2024
Všejanská spojka zrychlí spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví
Správa železnic vybrala projektanta takzvané Všejanské spojky, která propojí Milovice s tratí z Nymburka do Mladé Boleslavi. Zhotovitelem projektové dokumentace bude společnost AFRY CZ, která podala nabídku v ceně 117 939 500 korun. K propojení se stávající železnicí dojde v Čachovicích, na devět kilometrů dlouhé trati vzniknou stanice Milovice a Milovice-Boží Dar a zastávka Vanovice. Celkové náklady stavby se odhadují na 9,5 miliardy korun, její realizace začne pravděpodobně v roce 2030.
27.03.2024
Na hlavním nádraží v Pardubicích přichází na řadu rekonstrukce odbavovací haly
Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem rekonstrukce zbývající části nádražní budovy na pardubickém hlavním nádraží. Obnovu odbavovací haly spolu s východním a západním křídlem objektu provedou společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a Eurovia. Práce na památkově chráněné stavbě budou zahrnovat renovaci stavebních konstrukcí, střechy, fasády i celého interiéru. Tomu se vrátí původní podoba, avšak s ohledem na současné požadavky. K předání staveniště dojde v dubnu, kdy začnou i první práce. Hotovo bude na konci roku 2026.
26.03.2024
Terminál Jihlava VRT už má svou podobu
Správa železnic dnes v Jihlavě vyhlásila vítěze otevřené architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Z celkového počtu 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily, zvítězil návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Výstavba má začít v roce 2029.
22.03.2024
Správa železnic loni navýšila příjmy, ušetřila i díky nižší spotřebě energií
Správní rada Správy železnic dnes schválila účetní závěrku organizace za rok 2023. Ten se opět nesl ve znamení modernizace důležitých traťových úseků a železničních uzlů, stejně jako rekonstrukce desítek nádražních budov. Na hospodaření mělo pozitivní vliv zvýšení výnosů z nemovitostí o více než 100 milionů korun. Naopak se podařilo snížit mzdové náklady, úsporu ve výši 130 milionů korun pak přinesla nižší spotřeba plynu a elektřiny.
20.03.2024
Stavbaři se v Lovosicích přesunou z nástupišť do nádražní budovy
V Lovosicích odstartují už letos na jaře stavební práce, které vrátí původní lesk tamní nádražní budově. Objekt z roku 1968 dostane zateplenou fasádu i střechu, cestující ocení účelnější vnitřní prostory. Přínosem rekonstrukce bude také výrazné snížení provozních nákladů. Hotovo bude příští rok v létě.
19.03.2024
Moderní nástupiště i rychlejší vlaky pod Krušnými horami
Celkovou obnovou procházela v uplynulém období nejen rozlehlá budova stanice Teplice v Čechách, ale také trať ve směru na krajskou metropoli Ústí nad Labem. Obyvatelé podkrušnohorské Krupky díky tomu získali novou zastávku s moderními přístřešky, která nabízí pohodlný a bezpečný nástup do vlaků. Navíc se zrekonstruovala stanice Bohosudov a navazující úseky do Teplic a do Chabařovic. Stavba probíhala od roku 2020, její celkové náklady dosáhly bezmála dvou miliard korun.
19.03.2024
Historicky cenná budova nádraží v Teplicích je opět ozdobou lázeňského města
Správa železnic dnes slavnostně ukončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové náklady dosáhly 325 milionů korun. Jde přitom o první fázi rekonstrukce, druhá, která zahrne vnitřní prostory, je aktuálně v přípravě.
18.03.2024
Zrychlování havlíčkobrodské trati pokračuje
Modernizace další části trati z Brna do Havlíčkova Brodu může začít. Správa železnic vybrala jako zhotovitele stavby mezi Přibyslaví a Pohledem společnost Chládek & Tintěra, která podala nabídku ve výši 2 770 989 541 korun. Rekonstrukce osm kilometrů dlouhého úseku umožní zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Celkovou přestavbou projdou obě stanice a také zastávky mezi nimi. Stavební práce začnou do poloviny dubna, potrvají do konce roku 2026.
18.03.2024
Diagnostická měření na koridorech bude provádět jedna souprava
Správa železnic přešla na efektivnější způsob provádění měření koridorových úseků při rychlostech nad 120 km/h. Příslušné diagnostické jízdy se budou konat současně, s využitím všech potřebných vozidel v jedné soupravě. To přinese výraznou úsporu provozních nákladů i nezbytných omezení provozu. První integrované měření se uskuteční dnes mezi Prahou a Českými Budějovicemi, do konce března budou následovat další po celé republice.
12.03.2024
Mezi Vídní a Prahou se pojede elektricky i přes jižní Čechy
Správa železnic vybrala projektanta rekonstrukce a elektrizace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí. Stavba s plánovaným začátkem v závěru příštího roku umožní vedení přímých elektrických vlaků z Vídně přes Gmünd až do Prahy. Současně dojde k vybudování moderních nástupišť ve všech stanicích a zastávkách. Traťová rychlost se zvýší na 120 km/h. To vše po dokončení prací, které potrvají tři roky.
11.03.2024
Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na nádraží Hranice na Moravě
Hranice na Moravě získají moderní přestupní uzel, který propojí vysokorychlostní i konvenční železnici s autobusovou dopravou. Právě vyhlášená architektonická soutěž Správy železnic se zaměřuje také na urbanistickou koncepci a environmentální aspekty s cílem zvýšit mobilitu obyvatel regionu.
07.03.2024
Loni přibyly další desítky bezbariérových nádraží
Počet bezbariérově přístupných nádraží neustále roste. Na konci minulého roku už nabízelo pohodlný přístup na nástupiště 60 procent všech nádraží na hlavních tratích, v případě budov to bylo dokonce 68 procent. Cestujícím na vozíku slouží na desítkách míst nové zdvihací plošiny Správy železnic. Stále větší oblibu si získává i asistenční služba, s jejíž pomocí se lidé se sníženou schopností pohybu a orientace dostanou z přednádražního prostoru až do vlaku. Jen za loňský rok ji využilo přes 19 tisíc osob.
05.03.2024
Správa železnic patří mezi největší distributory elektřiny a plynu. Už vybrala dodavatele pro příští rok
Správa železnic zajišťuje nákup elektřiny a plynu pro téměř čtyři tisíce odběratelů v resortu dopravy, čímž se zároveň řadí mezi čtyři největší distributory v Česku. V současné náročné situaci se zaměřuje na hledání úspor, jen v případě elektřiny ušetřila loni téměř 131 milionů korun. Náklady snižuje rovněž včasné smluvní zajištění výhodných nákupních cen na komoditní burze.
04.03.2024
Příprava prvního PPP projektu na železnici pokročila do další fáze
S výběrem koncesionáře pro výstavbu nového železničního spojení z Prahy na Letiště Václava Havla formou PPP pomohou společnosti Deloitte; Česká spořitelna; advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný; AFRY a jimi nominovaní odborníci na ekonomicko-finanční, právní a technické poradenství z Česka i ze zahraničí.
23.02.2024
Pocitová mapa VRT Praha získala přes dva tisíce podnětů!
Správa železnic vyhodnotila tzv. pocitovou mapu – on-line portál, kterým se široká veřejnost zapojila do prvotních příprav projektu Vysokorychlostní trati Praha. Do mapy zaneslo 668 uživatelů celkem 2 055 podnětů. Většina z nich směřuje na podporu hodnotných míst, zhruba třetina pak upozorňuje na problémy v území. S podněty už nyní pracují urbanisté, kteří je vkládají do urbanistické koncepce území, kudy nová trať prochází.
20.02.2024
Správa železnic chystá architektonickou soutěž na nádraží Hranice na Moravě
Nové nádraží v Hranicích na Moravě zvýší dostupnost železnice, včetně té vysokorychlostní. Přestupní uzel bude součástí nového železničního spojení Praha – Brno – Ostrava. Vyhlášení soutěže se předpokládá na začátku jara.
19.02.2024
Zrenovovaná nádražní budova se stane ozdobou celého lázeňského trojúhelníku
Cestující ve Františkových Lázních budou už na jaře příštího roku využívat novou nádražní budovu. Správa železnic dnes slavnostně zahájila její kompletní renovaci. Práce budou zahrnovat jak obnovu historické fasády, tak i modernizaci odbavovací haly a pokladen. Veškeré přístupy budou bezbariérové. Celkové náklady stavby dosahují 252 milionů korun.