Aktuality

17.02.2022
Správa železnic vybrala zhotovitele modernizace železnice na Slovensko
Optimalizace traťového úseku v délce přibližně 1,5 kilometru od nadjezdu dálnice D2 u Lanžhota po státní hranici se Slovenskem je hlavní náplní stavby Dokončení I. železničního koridoru v traťovém úseku Lanžhot (ČR) – Kúty (SR). Správa železnic už podepsala smlouvu s dodavateli stavby, kterými jsou společnosti Skanska a Elektrizace železnic Praha. Vysoutěžená cena je 595,7 milionu korun bez DPH. Stavební práce začnou během února a potrvají do konce příštího roku. Projekt bude spolufinancovaný EU z programu Nástroj Evropské unie pro propojení Evropy (CEF).
15.02.2022
Novostavba trati na letiště mezi Ruzyní a Letištěm Václava Havla je ve finální fázi projektové přípravy
Předtím, než Správa železnic začne stavět novou trať na letiště v úseku Praha-Ruzyně (mimo) – Praha-Letiště Václava Havla (mimo), zbývá poslední krok v projektové přípravě. Tím je zhotovení dokumentace pro stavební povolení. Práce bude mít na starosti sdružení společností AFRY CZ s.r.o. a AF-Infrastructure AB, které se stalo vítězem tendru s cenou 109 900 500 Kč bez DPH. Předpokládaná hodnota zakázky přitom dosahovala téměř 119 milionů korun. Cena ovšem nebyla jediným hodnoticím kritériem, ze 40 % měla na výběr vítězného uchazeče vliv jeho odborná zkušenost. Součástí projektu bude i digitální model stavby (BIM). Samotné stavební práce by měly začít za dva roky.
11.02.2022
Zastávka Blansko město získá do konce roku nový podchod
Cestující a místní obyvatelé budou moci už na konci letošního roku využívat nový podchod na zastávce Blansko město. Jeho výstavba začala v těchto dnech, stejně jako probíhající stavba přemostění koridorové trati umožní zrušení přejezdu v Rožmitálově ulici. Celkové investiční náklady dosáhnou částky 183,2 milionu korun, stavební práce realizuje společnost FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. V příštím měsíci zahájí Správa železnic na území Blanska ještě jednu investiční akci, a to rekonstrukci mostu nedaleko zastávky Dolní Lhota.
11.02.2022
Začíná rekonstrukce dvou mostů přes brněnskou Šámalovu ulici
Správa železnic zahájila v Brně rekonstrukci dvou mostů přes Šámalovu ulici. Výsledkem prací bude odstranění nevyhovujícího šířkového uspořádání i podjezdné výšky pod mosty. Celkové investiční náklady stavby dosahují 131,7 milionu korun, hotovo bude v závěru letošního roku. Stavební práce bude realizovat firma FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
04.02.2022
Modernizace železnice na pomezí středních a jižních Čech jde do finále
Už na přelomu června a července se rozjedou první vlaky po přestavěné trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi na hranici Středočeského a Jihočeského kraje. Převážná část z přibližně 20kilometrového úseku povede po nové přeložce, která umožní zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h a zajistí vyšší kapacitu dopravní infrastruktury i vyšší plynulost železniční dopravy. V pátek 4. února si stavbu prohlédl ministr dopravy Martin Kupka.
04.02.2022
Správa železnic v roce 2022
Modernizace železničních tratí, uzlů a stanic včetně výpravních budov, příprava vysokorychlostních tratí a zvyšování bezpečnosti na přejezdech – to jsou priority Správy železnic pro rok 2022. Manažer infrastruktury naváže na vydařený loňský rok, kdy velmi úspěšně čerpal finanční prostředky z fondů EU a pro modernizaci železniční infrastruktury využil 99,9 % všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici. V roce 2022 bude Správa železnic hospodařit s rozpočtem 53 miliard korun.
31.01.2022
Lokomotivy Siemens Vectron mohou jezdit pod dohledem systému ETCS
Správa železnic ve spolupráci s firmou Siemens a dopravcem ČD Cargo úspěšně dokončila testování kompatibility lokomotiv Siemens Vectron s novým jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS, kterým se postupně vybavují i české železniční tratě. Tyto lokomotivy, z nichž jedna je i součástí vozového parku Správy železnic, tak mohou jako první typ v ČR provozovaných železničních vozidel plně využívat výhody jízdy pod dohledem ETCS.
25.01.2022
Opravená výpravní budova v Litvínově slouží nejen cestujícím z vlaků
Správa železnic dnes slavnostně otevřela opravenou výpravní budovu ve stanici Litvínov, která bude zároveň sloužit jako zázemí nově vybudovaného dopravního terminálu. Objekt osobního nádraží dostal zcela novou podobu, navíc je bezbariérově přístupný. Výraznou proměnou prošly kromě fasády také veřejně přístupné prostory. Práce trvaly přibližně jeden rok a byly koordinovány s městem Litvínov, investorem výstavby terminálu.
21.01.2022
Správa železnic v loňském roce doplnila závorami dalších 70 přejezdů
V roce 2021 došlo k dalšímu výraznému zvýšení bezpečnosti na kříženích železničních tratí se silnicemi. Správa železnic na své síti zmodernizovala 186 přejezdů, na 108 z nich při tom došlo ke zvýšení úrovně jejich zabezpečení. Trend zvyšování bezpečnosti je patrný i ze statistik mimořádných událostí. Při střetech na železničních přejezdech loni přišlo o život o 12 lidí méně než v předchozím roce.
07.01.2022
Správa železnic v loňském roce zrenovovala více než 70 nádražních budov
Moderní odbavovací prostory pro cestující, bezbariérové přístupy a nové technické zázemí. Nejen těmito benefity se nově mohou pyšnit další nádražní budovy po celé republice. Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 takových objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou částku 2 miliardy korun.
05.01.2022
Správa železnic uzavřela smlouvy na projekční práce pro VRT Moravská brána
Projektanti připraví dokumentace pro územní rozhodnutí pro dva stavební úseky vysokorychlostní tratě (VRT) Moravská brána, které spojí Prosenice s Ostravou. Samotné zahájení výstavby předpokládá Správa železnic v roce 2025. První vlaky vyjedou na koleje o čtyři roky později.
05.01.2022
Předběžné tržní konzultace k veřejné zakázce na návrh a realizaci projektu Novostavba trati Praha – Beroun
Pro další postup přípravy investiční akce vypsala Správa železnic předběžné tržní konzultace, na kterých by ráda od budoucích možných zhotovitelů získala informace pro optimální návrh a realizaci projektu Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun. Zahájení předběžné tržní konzultace je zároveň oznámeno ve věstníku veřejných zakázek a jeho prostřednictvím také v systému Úředního věstníku Evropské unie (TED). Zadavatel připustí k účasti v předběžné tržní konzultaci všechny dodavatele, kteří prokáží zkušenost se zhotovením ražených tunelů delších než 500 metrů v oblasti dopravních staveb a vyplní registrační formulář.
30.12.2021
Správa železnic schválila první část novelizovaného dopravního a návěstního předpisu D1
První červencový den příštího roku vstoupí v účinnost novelizovaný dopravní a návěstní předpis Správy železnic SŽ D1. Podle něj se řídí provoz na většině železničních tratí v ČR. Upravený předpis byl již schválen generálním ředitelem Správy železnic a zveřejněn. Během prvního pololetí příštího roku se s ním seznámí příslušní zaměstnanci správce železniční infrastruktury a dopravců.
29.12.2021
Stavební práce v budově plzeňského hlavního nádraží se přesunou do spodní haly, která se uzavře pro cestující
První výraznější omezení čeká od 4. ledna 2022 cestující na plzeňském hlavním nádraží. Rekonstrukce tamní památkově chráněné budovy postoupila do další fáze, a proto se pro cestující uzavře spodní hala. Veškeré služby se přemístí do horní haly.
28.12.2021
Trať mezi Prahou-Smíchovem a Prahou-Radotínem čeká poslední rok modernizace
Rok 2022 bude znamenat pro stavbu mezi Prahou-Smíchovem a Prahou-Radotínem velké finále. Poslední část stavebních prací zde skončí během prosince nadcházejícího roku. Modernizace bude mít značný dopad zejména na zlepšení dopravní situace v okolí velmi vytížené železniční trati na hranicích Prahy. Dojde k navýšení kapacity dráhy a ke zvýšení traťové rychlosti i bezpečnosti železničního provozu.
27.12.2021
Investice do železniční sítě v roce 2021
Dokončení 92 kilometrů zmodernizovaných tratí, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí tratí i stanic, další kroky v přípravě výstavby prvních úseků VRT nebo rekonstrukce a opravy nádražních budov s důrazem na jejich bezbariérovost. To je právě končící rok z pohledu Správy železnic. Manažer infrastruktury v roce 2021 hospodařil s rekordním rozpočtem 60 miliard korun, z něhož 37 miliard bylo určeno na investice.
23.12.2021
Správa železnic vyhlásila zakázku na dodavatele dokumentace pro VRT Vysočina
Úsek vysokorychlostní tratě (VRT) z Velké Bíteše do Brna připraví projektanti v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí. Jedná se již o osmou veřejnou zakázku na dodání těchto klíčových dokumentů pro síť nových vysokorychlostních železnic.
21.12.2021
Systém ETCS a dálkové řízení se rozšíří na celou trať z Prahy do Českých Budějovic
V budově centrálního dispečerského pracoviště Správy železnic v Praze začala příprava nového dispečerského sálu. Z provizorních pracovišť se do něj přesune dálkové řízení provozu v úseku 4. koridoru mezi Prahou a Voticemi a rozšíří se o řízení úseku Votice – České Budějovice. V něm začalo budování dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení (DOZ) spojené s instalací jednotného evropského vlakového zabezpečovače na sklonku podzimu.
20.12.2021
Správa železnic v uplynulém roce výrazně pokročila s přípravou VRT
Správa železnic v roce 2021 zahájila práce na dokumentacích pro územní rozhodnutí, představila veřejnosti vítězný architektonický návrh terminálu Praha východ a vyhlásila řadu veřejných zakázek souvisejících s přípravou VRT.
20.12.2021
Vysokorychlostní tratě v České republice budou součástí hlavní sítě TEN-T
Evropská komise zveřejnila 14. prosince 2021 návrh revize nařízení TEN-T , který zohledňuje cíle Evropské dopravní politiky, Strategie chytré a udržitelné mobility a Green Deal. Správa železnic v období přípravy tohoto návrhu usilovala o zařazení systému vysokorychlostních tratí (VRT), zejména Via Vindobona (Berlín – Vídeň) a Vídeň – Ostrava do hlavní sítě TEN-T, také z důvodu získání možnosti čerpání dotací z fondů EU.