Aktuality

04.03.2021
Začíná příprava geologického průzkumu pro přeshraniční část VRT Praha – Drážďany
Správa železnic s německou DB Netz dovedly k podpisu smlouvy další z plánovaných veřejných zakázek na zajištění projektové přípravy vysokorychlostního vlakového spojení mezi Prahou a Drážďany. Pro přeshraniční úsek Ústí nad Labem – Heidenau byly uzavřeny dvě smlouvy potřebné k přípravě terénního průzkumu. Podílet se na ní budou experti ze zahraničí.
03.03.2021
Správa železnic zahajuje rekonstrukci výpravní budovy v Písku
Výpravní budova v železniční stanici Písek se výrazně přiblíží svému historickému vzhledu. Umožní to její celková rekonstrukce, kterou právě zahajuje Správa železnic. Výsledkem investice s celkovými náklady ve výši 54 milionů korun bude dále zvýšení komfortu pro cestující, úprava přilehlého okolí a zlepšení návaznosti na ostatní druhy dopravy.
02.03.2021
Zvýší se zabezpečení trati Boří les – Lednice
Na regionální trati Boří les – Lednice se zvýší zabezpečení provozu. Zjednodušené řízení drážní dopravy nahradí organizace a řízení podle předpisu D1. Nezbytné úpravy infrastruktury v břeclavské místní části Poštorná vyjdou přibližně na 2,8 milionu korun. Správa železnic nyní formou veřejné zakázky vybírá jejich zhotovitele.
01.03.2021
Správa železnic vybrala zhotovitele přípravné dokumentace pro přímé spojení ruzyňského letiště s Kladnem
Správa železnic uzavřela smlouvu o dílo s dodavatelem záměru projektu a dokumentace pro územní rozhodnutí pro stavbu, která umožní přímé spojení Letiště Václava Havla s Kladnem. Za částku 27,27 milionu korun je zpracuje společnost tvořená firmami SAGASTA, AFRY CZ a AF-Infrastructure AB. Stavební práce by měly proběhnout v letech 2023 až 2025, celkové investiční náklady budou známy po dokončení záměru projektu.
26.02.2021
Skončí rekonstrukce několika výpravních budov na Vysočině, další letos začnou
Správa železnic letos dokončí rekonstrukce hned několika výpravních budov v Kraji Vysočina, na dalších místech naopak dojde k zahájení prací. Stavební ruch se tak přesune z Třebíče, Skleného nad Oslavou a Křižanova na nádraží ve Velkém Meziříčí a Světlé nad Sázavou. Celkové náklady těchto pěti investičních akcí přesahují 190 milionů korun.
26.02.2021
Začíná rekonstrukce železničního mostu přes Sázavu
Správa železnic zrekonstruuje železniční most na okraji Havlíčkova Brodu, který leží na jednokolejné neelektrizované celostátní trati Havlíčkův Brod – Pardubice-Rosice nad Labem. Most převádí trať přes řeku Sázavu a cyklostezku. Celkové investiční náklady jsou 111,8 milionu Kč.
23.02.2021
Správa železnic má v plánu i letos pokračovat ve vysokém tempu modernizací a oprav
Správa železnic hodlá i v letošním roce pokračovat v nastaveném tempu modernizací a oprav tratí, stanic i výpravních budov. Umožní to alokovaná výše finančních prostředků od Státního fondu dopravní infrastruktury, která dosahuje 53 miliard korun. Z toho 31,2 miliardy by mělo jít na investiční akce, což je o 1,5 miliardy více než vloni. Manažer drážní infrastruktury tak může pokračovat v naplňování svého plánu rozvoje do roku 2030.
22.02.2021
Rekonstrukce Fantovy budovy bude pokračovat obnovou interiéru
Na probíhající opravy fasády a střechy historické části pražského hlavního nádraží naváže i proměna jejího interiéru. Správa železnic zahájila výběrové řízení na zhotovitele první etapy rekonstrukce vnitřních prostor Fantovy budovy, která zahrnuje především sály v přízemí secesní památky. Odhadovaná cena stavebních prací je přibližně 250 milionů korun, začít by měly v dubnu.
19.02.2021
Správa železnic zahajuje rekonstrukci výpravní budovy na nádraží Opava západ
Správa železnic vybrala zhotovitele rekonstrukce výpravní budovy na opavském západním nádraží. Práce v hodnotě 78,8 milionu korun provede společnost Metrostav DIZ, jejich dokončení je plánováno v srpnu příštího roku.
05.02.2021
Pro cestující v Havířově se otevřel přístup do podchodu s veřejnými WC
Rekonstrukce výpravní budovy v Havířově pokračuje rychlým tempem. Dnes zde začal sloužit veřejnosti nový přístup z odbavovací haly do podchodu. Na přístupovou trasu do podchodu navazuje moderní hygienické zařízení pro cestující. To je vybaveno turniketem a platebním terminálem umožňujícím i bezhotovostní platby. Zmíněné úpravy jsou součástí druhé etapy rekonstrukce výpravní budovy.
05.02.2021
Ministr dopravy se dnes seznámil s průběhem prací na jihočeské železnici
Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček dnes navštívil dvě významné investiční akce na železnici v jižních Čechách. V doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se osobně seznámil s průběhem prací na modernizaci traťového úseku ze Sudoměřic u Tábora do Votic a na rekonstrukci výpravní budovy v Českých Budějovicích.
29.01.2021
Nová soutěž Správy železnic ocenila 11 významných projektů
Správa železnic uspořádala první ročník soutěže Železniční stavba roku, jejímž cílem je ocenit nejkvalitněji realizované investiční počiny za uplynulé období. To může vzhledem k náročnosti a termínu realizace nominovaných akcí zahrnovat více stavebních sezón. Premiérový ročník soutěže se uskutečnil v závěru minulého roku. Ocenění zástupců zhotovitelů vítězných staveb a předání diplomů a pamětních cen z rukou generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody proběhlo letos v lednu. Vzhledem k současné epidemické situaci se nemohlo uskutečnit plánované slavnostní vyhlášení výsledků.
26.01.2021
Optimalizace dalšího traťového úseku mezi Prahou a Berounem dostala zelenou
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila záměr projektu optimalizace dalšího úseku trati Praha-Smíchov – Beroun, konkrétně mezi Černošicemi a budoucí odbočkou Berounka. Jeho cílem je zkrácení jízdních dob vlaků, zvýšení kapacity infrastruktury, zlepšení jejího technického stavu a zvýšení bezpečnosti provozu. Samotné stavební práce by se měly realizovat v letech 2024 až 2026.
25.01.2021
Úsek prvního koridoru Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí projde zásadní modernizací
Už letos v dubnu začne rekonstrukce jednoho z posledních dosud nemodernizovaných úseků prvního koridoru. Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a v samotné stanici v Brandýse. Významným přínosem celé stavby bude vybudování nové odbočky Bezpráví, která podstatně zvýší kapacitu a operativu při řízení provozu v tomto silně vytíženém úseku. Stavba bude financovaná z programu Blending Call, který je založen na kombinaci příspěvku z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky.
22.01.2021
Nová odbočka Rajhrad zvýší propustnost na koridoru mezi Brnem a Břeclaví
Správa železnic vybrala zhotovitele nové odbočky Rajhrad. Zrealizují ji firmy FIRESTA-Fišer, AŽD Praha a SEŽEV_REKO. Celkové investiční náklady dosáhnou 368,4 milionu korun. Stavba začne letos v únoru a realizace potrvá 12 měsíců.
15.01.2021
V roce 2021 projde obnovou více než stovka nádražních budov
Správa železnic bude i v letošním roce intenzivně pokračovat v obnově nádražních budov po celé republice. Zrekonstruovat nebo opravit chce celkem 114 objektů, které získají moderní odbavovací prostory, bezbariérové přístupy a stanou se tak příjemnějším a pohodlnějším místem pro tamní cestující i zaměstnance. Finanční náklady, které budou do těchto plánovaných stavebních akcí vynaloženy, dosáhnou částky 1,75 miliardy korun.
12.01.2021
Správa železnic vybrala také zhotovitele elektrizace mezi Libinou a Šumperkem
Elektrizací projde do konce příštího roku celý zbývající úsek trati 290. Správa železnic vybrala také zhotovitele stavby mezi Libinou a Šumperkem, kterým se stala společnost ŠUMLIB, kterou tvoří Subterra (správce), PORR a ELTRA. V návaznosti na nedávný podpis smlouvy s vítězem výběrového řízení na elektrizaci mezi Uničovem a Libinou to znamená, že stavební práce budou moci proběhnout současně na celém úseku z Uničova do Šumperku.
11.01.2021
Správa železnic vybrala zhotovitele elektrizace mezi Uničovem a Libinou
Elektrizace trati 290 může pokračovat. Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Uničovem a Libinou, kterým bude společnost UTROL tvořená firmami OHL ŽS (vedoucí společník), EUROVIA CS a Elektrizace železnic Praha. První denní výluka je v plánu 11. února. V plném proudu je stavba mezi Olomoucí a Uničovem, jejíž dokončení se plánuje letos v prosinci. Provoz elektrických vlaků na celé trati ze Šumperka do Olomouce by pak měl začít o rok později.
08.01.2021
Správa železnic vybrala vítězný architektonický návrh nového terminálu Praha východ
Do první architektonické a urbanistické soutěže na terminál vysokorychlostní železnice na území České republiky přišlo celkem 21 návrhů od českých i zahraničních architektonických kanceláří. Vítězem soutěže se stal návrh „MP+ov Nehvizdy 2020“ od autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.
08.01.2021
První vysokorychlostní trať vyprojektuje česko-francouzsko-britské konsorcium
Dokumentaci pro územní rozhodnutí (DÚR) a dokumentaci pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) VRT Polabí mezi Prahou-Běchovicemi a Poříčany zpracuje pro Správu železnic česko-francouzsko-britské sdružení společností SUDOP PRAHA, Egis Rail a Mott MacDonald.